• Anonym (Bonus förälder)

Utbrott efter umgänge

Efter varje umgänge med sin biologiska förälder får hon sådana väldiga känslo utbrott. Pågått i månader!
    Hon ska kollas för autism nu. Är 2.5 år. 
    Pappan säger att där borta händer ingenting sådant men hos oss gör det. Jag har själv barn sedan tidigare och vi separerade också med dem när dem var yngre och aldrig sett detta. Förstår ju om där är någon form av npf som kan ställa till det men är ändå osäker vad som gör att det är så här.
    Hon skriker, slåss, kastar saker, välter saker, gråter, låter varken mig eller sin mamma få gå ifrån osv. Våra barn hemma här tycker att det är väldigt tufft. Och det är tuffa dagar efter umgänget. Vi har fått hjälp av psykologer där det då landade i utredning men vad kan det mer vara eller är det så ?
    Vi har en son med autism som är äldre och men som aldrig reagerat så här vid sitt umgänge. 
    Har fått höra av gemensamma vänner att pappa är lat, sitter gärna med telen, och gör inget. Tex inte ens tillrättavisar vid saker som behövs eller stöttar upp om det behövs. Utan ex låter hon rota i skåp lådor etc hej vilket. Får springa i soffan osv. När dem ringer hem så pratar hon gärna med mamma och då blir hon ofta ledsen och säger på olika sätt hon vill hem. Hemma frågar vi ibland om hon vill ringa pappa men då skriker hon fruktansvärt mycket och blir jätte arg. Hör hon sin mamma prata med han i telefonen så brukar hon bli arg när hon hör hans röst och säga nej nej och försöka lägga på. 

Ja detta är i stora drag.  Men familjerätten känner vi inget förtroende för. Ingen vill låsa ute pappa på något vis, men det är synd om hon som mår så dåligt och sen syskonen hemma får ta extremt mycket ifrån henne för vi måste hela tiden springa och vakta lite samtidigt som mat, tvätt osv ska ordnas så går inte avfärda allt. Och att vi blir låsta så missar tiden med dem andra. Sen är man helt slut i huvudet. Men hur gör man ? Vi har minskat umgänge, ökat, vi har det mesta umgänget hemma en tid nu för se om det blir bättre. Åker pappa hem blir det katastrof men kör han med henne till leklandet så går det bättre när hon kommer hem igen. Men varje gång hon varit där hemma är det så här. 

• Svar på tråden Utbrott efter umgänge
  • Anonym (F)

Känns som en enkel förklaring. Pappan är inte engagerad och närvarande när de är hemma hos honom och barnet blir utåtagerande. På lekställen har hon åtminstone roligt!

Ni kan inte tvinga honom att vara en bättre förälder och kan nog inte diktera så mycket kring hur deras umgänge ser ut heller så länge det inte är skadligt, och det är det inte i nuläget.

• Anonym (Familjehem)

Nu orkade jag inte läsa hela texten, men svarar utifrån första delen. 
    Att ett barn efter umgänge med bio förälder får känsloutbrott är fullt normalt. Det behöver inte handla om att det varit ett dåligt umgänge, tvärtom kan det ha varit perfekt. Men när avskedet kommer och man sedan ska tillbaka till tex andra förälder, familjehem eller likande kan barn ha svårt att hantera sina känslor. Detta redan från riktigt ung ålder. 

Jag är familjehem åt en flicka och dessa utbrott kom de första åren efter VARJE umgänge. Hon liksom fick inte fatt i sina känslor och det blev lättare att agera ut. Kasta. Skrika. Smälla i dörrar. Osv osv. Men det var en längtan. En saknad. En jag förstår inte varför det är sådär...som egentligen dolde sig bakom det aggresiva. 

Idag är det mycket lugnare. Saknaden kommer. Men vi har sedan länge funnit bra strategier efter umgängen för hur vi ska få ut känslor tankar på andra sätt. 

Och nej. Det behöver inte bero på NPF att dessa känslostormar kommer. Absolut INTE. 

• Anonym (Linda)

Generellt visar barn känslor för de personer de känner sig trygga med. Hoppas att ni får bra hjälp nu, oavsett vad utredningen landar i. 

• Anonym (e)

Jag har svårt att se varför hon ska utredas för autism, antar det är något annat än utbrott kring umgänge bakom det beslutet? Det är svårt för barnet att förstå och förklara sina känslor, 2,5 år är ju jättelitet.

Anonym (e) skrev 2023-05-16 21:46:39 följande:

Jag har svårt att se varför hon ska utredas för autism, antar det är något annat än utbrott kring umgänge bakom det beslutet? Det är svårt för barnet att förstå och förklara sina känslor, 2,5 år är ju jättelitet.

Ja hon har flaggats för detta på bvc sen länge. Känslig för mat, kläder, ombyte av sängkläder, byte av rutiner, bryter ihop on vi ex ändrar om hemma, tågång, etc etc. Och har det i familjen så. 
    Anonym (Linda) skrev 2023-05-16 21:37:50 följande:

Generellt visar barn känslor för de personer de känner sig trygga med. Hoppas att ni får bra hjälp nu, oavsett vad utredningen landar i. 

Tack. Har med fått höra detta. 
Svar på tråden Utbrott efter umgänge