• Johosefin

Backa i utv på småbarnsavd

Hej,
    Min pojke fyller 3 nu efter sommaren, i Oktober. Han går på småbarnsavd, (mest 1åringar). Nu har jag fått till mig att alla hans kompisar ska byta till storbarnsavd till hösten förutom min grabb. Jag har självklart kontaktat förskolechefen för att höra mig för. Enligt henne går de endast efter när man är född. Hans kompisar fyller 3 i augusti och september.

Jag känner mig nu mycket upprörd pga att han blir ensam kvar med 17 st ettåringar. Självklart får han nya vänner men det känns ändå inte ok. Jag är rädd att han ska backa i utvecklingen. Hur har de gjorts på er förskola? Vad är ok och vad har man att säga till om? Han kommer alltså vara 4 år när han får byta till storbarn. 

En mamma till en treåring var jätte upprörd när vi skolade in vår son, då hennes dotter aldrig blev flyttad på och hon tyckte att hon backade i utvecklingen av att vara med ett gäng ettåringar varje dag.

• Svar på tråden Backa i utv på småbarnsavd
  • Anonym (I)

Förstår din känsla. Vårt barn blev precis uppflyttad några månader tidigare än de som ska upp i höst och jag har känt senaste halvåret att jag velat få upp honom eftersom det är mycket ettåringar, sen har han haft 3-4 riktigt nära vänner så det har känts bra att han var kvar med dem. 
    men om alla din sons vänner ska flytta och han måste vara kvar ett år till känns ju inte ok, de måste ju gå lite efter mognad, utveckling och behov av utmaningar också. Ska han bara åka vagn och mata änderna med ettåringarna när hans kompisar går på skogsutflykt eller tar bussen till biblioteket och dyl? 

prata med rektorn, han kan ju inte vara ensam kvar ett år till.

• Anonym (förskollärare)

Jag arbetar inom förskolan och förstår hur du känner. Allt handlar om ekonomi, dessvärre, och jag har svårt att se hur förskolechefen kan göra någonting alls åt det hela. Troligen har du personal bakom dig, som tycker liksom du, att det här är helt fel (det brukar nämligen vara så, även om de inte kan säga det rakt ut.) Du kan i alla fall förvissa dig om att personalen kommer att göra sitt bästa för att ditt barn ska få en bra utveckling (man brukar anstränga sig lite extra när något barn blir "kvar.") men varken vi på golvet eller ens rektorerna kan göra någonting åt det hela. (tro mig, vi försöker, även biträdande rektorerna i vissa fall.)

Ibland kan man få in ett överskrivet barn, bara för att en vårdnadshavare gnäller för mycket, men det brukar inte betyda bättre undervisning för barnet som sådant. Om jag ska vara helt ärlig, så är det bästa att få ett enda barn sent in på en storabarnsavdelning, för då har personalen släppt stressen över de andra fem som blev samtidigt inskolade och kan fokusera bättre på det barn som kom ensam. Det är trots allt väldigt stor skillnad på en små- och storabarnsavdelning. 

Om du har frågor kring det här, så svarar jag gärna.

Svar på tråden Backa i utv på småbarnsavd