• Anonym (Gravid)

Föda ensam pga ingen kan ta det större barnet?

Skulle behöva höra lugnande historier från er som fått föds barn själva utan partner pga att partnern varit tvungen att passa syskonet.

Vi har ett barn som är 2 när syskonet kommer komma. Vi har INGEN som kan passa det äldre barnet. Far- och morföräldrar är för gamla, våra egna syskon bor så långt bort att syskonet inte alls träffat dem många gånger och de känner inte varann. Våra egna vänner har fullt upp med sina egna små och vi träffar dem inte nog ofta så vårt barn hunnit få en relation med dem. 

Den enda möjligheten att min sambo kan delta är om barn 2 tajmar ankomsten med att komma snabbt och välplanerat under förskoletid. Vilket känns högst osannolikt.

Skulle behöva höra från andra som fått föda själva och där det ändå gått bra, era historier. 

• Svar på tråden Föda ensam pga ingen kan ta det större barnet?
  • Anonym (Signe)

Så ert barn känner inte någon alls så pass bra att hen kan vara där under förlossningen? Grannar, någon på dagis?

Hur var planen när ni planerade barn nummer 2? 

• Anonym (P)

Ni kan alltså inte engagera någon i er närhet? Någon tonåring som bor i närheten? En barnflicka via förmedling? 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Signe) skrev 2023-05-16 10:31:18 följande:

Så ert barn känner inte någon alls så pass bra att hen kan vara där under förlossningen? Grannar, någon på dagis?

Hur var planen när ni planerade barn nummer 2? 

Våra grannar är 70+, vi umgås inte så nära.

Barnet har gått på förskola en månad än och känner därför ingen så bra än där nej.

Vi har helt enkelt inte någon avlastning i vardagen, vi har inte haft barnpassning en enda kväll, sen vårt barn kom. Alla har inte det. Det här visste vi om, men min fråga nu rör erfarenheter av att föda själv.

Planen när vi skaffade barn 2 var att FÅ ett barn 2. Jag är över 40 år, så vi kunde inte vänta.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (P) skrev 2023-05-16 10:33:00 följande:

Ni kan alltså inte engagera någon i er närhet? Någon tonåring som bor i närheten? En barnflicka via förmedling? 

Att ta hand om ett superaktivt barn som inte har så jra konsekvenstänk än och som har haft problem med inskolning pga närhetsbehov? Nja.
  • Anonym (Jag!)

Vi var i samma sits som du och jag födde ensam! Gick hur bra som helst och personalen var ännu mer omhändertagande och ompysslande Än när pappan var med :).. Jag tar hellre stödet från utbildade barnmorskor som hjälper kvinnor att föda varje dag, än maken som är för nervös för att vara sansad och gör mig stressad haha

Du kommer klara det galant! Och du är inte ensam :) din bebis är med dig och kämpar likväl som du

• Fjäril kär

I det läget hade jag anlitat nån av pedagogerna på förskolan som kunnat ta ert barn under några timmar. 

Eller så pratar du med nåt syskon eller släkting som kan vara med dig på förlossningen, då kan pappa vara med också stundvis tillsammans med barnet. 

Försök se möjligheterna och fråga runt istället för att tro att allt är kört. 

• Anonym (flerbarnsmor)

Det kommer gå bra även om din man inte är med. Det är ju du som föder. Mannen är ju mest där för att det är en upplevelse att vara med när ens barn föds. Och visst, som ett mentalt stöd under förlossningen. Men inget som påverkar huruvida förlossningen går bra eller inte. Det är din man som går miste om ett av de största ögonblicken i livet, att se sitt barn födas. I era kläder skulle jag nog se över barnvaktsfrågan en gång till. Det går alltid att leja någon barnvakt. Er två-åring kommer inte att ta skada av att bli passad av någon han eller hon  inte känner så mycket, vid detta enstaka tillfälle. Annonsera i lokal Fb-grupp t ex. Kolla med sjukhuset om de kan ombesörja något eller har tips? 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Jag!) skrev 2023-05-16 10:38:00 följande:

Vi var i samma sits som du och jag födde ensam! Gick hur bra som helst och personalen var ännu mer omhändertagande och ompysslande Än när pappan var med :).. Jag tar hellre stödet från utbildade barnmorskor som hjälper kvinnor att föda varje dag, än maken som är för nervös för att vara sansad och gör mig stressad haha

Du kommer klara det galant! Och du är inte ensam :) din bebis är med dig och kämpar likväl som du

Tack! Hade ni flaggat innan att du skulle föda ensam? Fick du långa stunder ensam och hur fördrev du dem? 

• Anonym (P)
    Anonym (flerbarnsmor) skrev 2023-05-16 10:56:12 följande:

Det kommer gå bra även om din man inte är med. Det är ju du som föder. Mannen är ju mest där för att det är en upplevelse att vara med när ens barn föds. Och visst, som ett mentalt stöd under förlossningen. Men inget som påverkar huruvida förlossningen går bra eller inte. Det är din man som går miste om ett av de största ögonblicken i livet, att se sitt barn födas. I era kläder skulle jag nog se över barnvaktsfrågan en gång till. Det går alltid att leja någon barnvakt. Er två-åring kommer inte att ta skada av att bli passad av någon han eller hon  inte känner så mycket, vid detta enstaka tillfälle. Annonsera i lokal Fb-grupp t ex. Kolla med sjukhuset om de kan ombesörja något eller har tips? 

Det kan också finnas behov också för den födande. Efter min andra förlossning drabbades jag av en större blödning. Jag skakade kraftigt i flera timmar efteråt och hade absolut noll möjlighet att bära barnet eller byta blöja när det behövdes senare på natten. När vi behövde personal vid ett tillfälle, dröjde det över en timme innan någon kunde komma. 

• Anonym (Gravid)
    Fjäril kär skrev 2023-05-16 10:40:58 följande:

I det läget hade jag anlitat nån av pedagogerna på förskolan som kunnat ta ert barn under några timmar. 

Eller så pratar du med nåt syskon eller släkting som kan vara med dig på förlossningen, då kan pappa vara med också stundvis tillsammans med barnet. 

Försök se möjligheterna och fråga runt istället för att tro att allt är kört. 

Jo, det är lite därför jag startade denna tråden med då vi kände att vi kört fast. vi har några fantastiska pedagoger på föris som vårt barn verkar trivas med men jag har känt att man inte ?kan? fråga om en sån sak. Kan man verkligen det?
Svar på tråden Föda ensam pga ingen kan ta det större barnet?