• Anonym (Bonusmamma)

Känsliga bonusbarn

Mina bonusbarn är så noga med krämer, är det normalt att en 6 åring och 9 åring vill smörja in sig hela tiden? Kinder och händer och nåt eksem. De är även väldigt noga med solskydd.

Jag tycker det är ett konstigt beteende för att vara barn? 

De är väldigt besatta av blåmärken, sår osv. Allt ska kollas på och pratas om och tas om hand om. 

Antar det är deras mamma som är besatt av att smörja in dom. Hon tjatar på min sambo hela tiden.

Hos bonusbarnens mamma kan de heller inte ha lappar kvar på kläderna för det kliar, men hos oss går det bra? (jag skulle aldrig klipps bort lappar men iaf).. 

Jag smörjer aldrig in mitt barn (han är 12) så jag fattar inte riktigt vad de håller på med. Solskydd får jag ju tjata om, aldrig att han skulle komma på tanken själv (normalt beteende enligt mig, hade undrat vad som var fel om han ville diskutera solskydd med mig haha). 

• Svar på tråden Känsliga bonusbarn
  • Anonym

Överlåt det till barnens föräldrar. Deras problem

• NinniQX

En av våra barn har eksem. Hon måste smörja sig ofta. Hon har med sig sin kräm överallt. Så jag ser inga problem med det. 

• Anonym (Bonusmamma)

Tycker inte de har mer eksem än nån annan. Bara att de är nojiga för varenda prick som uppstår och går och hämtar salva för allt. 

Självklart överlåter jag smörjandet åt deras föräldrar. Jag tycker ju inte det behöver smörjas (solskydd undantag). Jag tycker man får tåla lite också, det här är ju precis så man får den typens barn som gråter vid nya aktiviteter och springer till mamma på fotbollsträningar?. Om man daltar vid minsta lilla.

• EnAnonumius
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2023-05-16 07:43:00 följande:

Tycker inte de har mer eksem än nån annan. Bara att de är nojiga för varenda prick som uppstår och går och hämtar salva för allt. 

Självklart överlåter jag smörjandet åt deras föräldrar. Jag tycker ju inte det behöver smörjas (solskydd undantag). Jag tycker man får tåla lite också, det här är ju precis så man får den typens barn som gråter vid nya aktiviteter och springer till mamma på fotbollsträningar?. Om man daltar vid minsta lilla.

Hoppas att DU får eksem så kanske du håller tyst, med dina omogna ord som "lite får man tåla". 

Bara för att baren smörjer sig själva och kollar noggrant, så behöver det inte alls betyda att det skulle bli ginungar som springer till mamma vid nya aktiviteter.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hin håle)

Är det ens ett problem? 
    Hur kan det inte vara ett sundhetstecken att barn vill använda solkräm? 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2023-05-16 07:43:00 följande:

Att ha eksem är inte normalt, har man eksem skall det smörjas med speciella salvor. Har man känslig eksembenägen hud är det viktigt att vårda den och smörja annars kan huden bli sämre. Mirtt ena barn harbmycket känslig hud och vi har alltid smörjt noga med speciella krämer samt varit noga med att han bara använder oparfymerade och bra produkter för schampoo, tvål, tvättmedel, deo mm. 
  • NinniQX

Det märks att du inte vet något om eksem och hur snabbt det kan utvecklas till sämre. En prick kan leda till mycket eksem som kliar som attans om man inte tar tag i det direkt. 
    Det känns som att det är något annat som stör dig, för jag tycker att detta är inget att bli så upprörd av att barnen smörjer sig oftare än andra. 

• Anonym (två barns mamma)

Troligtvis har dom ju haft eksem som små och därför behöver smörjas, att dom inte har eksem nu beror då förmodligen på att dom har haft bra salvor som hjälpt.
    Jag skulle gissa på att det är BVC som har rekommenderat att använda krämerna och att vara extra noga med solkräm då dom har känslig hud.
    Sen är det ju klart att man kan vara mer försiktig än vad som behövs men gör ju det för att man inte vet exakt hur mycket som behöver smörjas men hellre för mycket än för lite för att hindra att det kommer tillbaka.

• Anonym (Py)

På vilket sätt är det här ett problem för dig?

• Mrs Moneybags

Jag tycker nog att det här är en sån sak man inte behöver stressa upp sig över. Hur ofta en anna människa smörjer in sig är ju upp till den, oavsett om man är 9 eller 90. 

Mycket kan man reta sig på, men just det här tycker jag du kan släppa eftersom det egentligen inte är något problem för dig. 

Sedan är det lite märkligt att du tror att man blir bortklemad för att man smörjer in sig och inte kan delta i nya aktiviteter utan att gråta. På vilket sätt hör det ihop tänker du?

• Anonym (Lis)

Låter ju jätteskönt att de vill smörja in sig, här kämpar vi med det varje dag! 

Har en bekant vara dotter inte klarade knappar på kläderna. att haka upp sig på sånt känns vanligt bland barn.

• Anonym (..)

Jag har ett bonusbarn som alltid behöver receptbelagda krämer. Hon får atopiskt eksem på armar och ben, tex så fort vi varit på badhus. Hon är allergisk mot gräs och råkar det vara nyklippt och hon är barfota, får hon utslag på benen osv. Hon får torr hårbotten så det flagar om hon tvättar håret för ofta också. Nu som tonåring måste hon vara väldigt försiktig med vilka sminkmärken hon använder. 

Jag har aldrig reagerat över att det skulle vara "överkänsligt" eller konstigt - hon har tyvärr sån hud, klart hon måste ta hand om sig, utan att jag (bonusmamma) ska tycka det är konstigt. 

• Citronella

Det märks att du inte har känslig hud. Smörjer man inte in sig regelbundet när man har benägenhet för eksem börjar det klia direkt och när väl eksemen har kommit är det svårt att bli av med. Att du inte ser något fel med deras hy är för att de sköter den.

• LFF

Åh vad jag önskar att mina barn skulle smörja in sig frivilligt. Där är det en fight mer eller mindre varenda gång. Den ena har eksem i armvecket samt där armen möter axeln vintertid samt torr hud i övrigt. Den andre har "bara" torr hud. Båda avskyr att smörja in sig. När de var små gick det ändå, nu är de 9,5 år och då är det inte bara att smörja in dem när de inte vill. 

Än så länge är de ok med solskyddskräm, men inte heller det är något de tar frivilligt extra av i skolan.

Så lägg dig inte i bonusbarnens smörjande. Bara låt dem vara. Att de inte är "mer eksemiga än andra" beror sannolikt på just att de smörjer in sig. 

Svar på tråden Känsliga bonusbarn