• Anonym03

Smutsigt hemma hos pappa, hjälp!

Jag är 19 år och bor varannan vecka hos min pappa som jag älskar oerhört mycket. Däremot trivs jag inte så bra hemma hos honom då det konstant är smutsigt. Missta mig inte, det är långt ifrån stökigt hemma hos pappa. Han är noga med att det ska vara undanplockat i både kök och vardagsrum, ingen smutsig disk får stå framme och inget ska ligga slängt på golvet, etc. Däremot är det som sagt smutsigt. 

Låt mig ge några exempel: 

I köket sitter det smuts på köksluckorna, i lådorna finns det fläckar och smulor, han vill inte slänga gammal mat, och kylen luktar konstigt. Det finns damm på listerna, små fläckar i trappen och på mattor. Men badrummen är värst. I badrummet på nedervåningen luktar det svagt urin, spegeln är smutsig och golvet känns ofräscht. I badrummet på övervåningen så är det skitigt vid toaletten, duschen hade behövts rengöras, och toalettborstarna har inte bytts ut på evigheter. Dessutom har hans hus en distinkt lukt. 

All smuts är väldigt subtil, man måste ta en närmare titt för att se den, däremot känner man att det är ett smutsigt hem. 

När jag försökt konfrontera pappa brukar han bara vifta bort det och inte riktigt lyssna. Jag tror att det är lätt för honom att ha överseende med smutsen då det annars är rent hemma hos oss. Samtidigt tycker jag att det är besvärligt att konfrontera honom då det är en jobbigt situation för både honom och mig. 

Det hela blir inte bättre av att pappa är ganska snål. Vi har det egentligen väldigt bra ekonomiskt men trots detta så håller han sig från att byta ut vissa saker i exempelvis kök och badrum vilket enbart bidrar till smutsen. 

Jag älskar min pappa men just nu trivs jag inte hemma hos honom. Vet ärligt talat inte vad jag ska göra då han inte ändrar sig och är trött på att själv försöka städa så gott jag kan. Hjälp mig, vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-05-15 22:45
    måste tillägga för få verkar fatta att jag redan hjälper till mycket hemma med att städa. att det ibland är smutsigt har jag full förståelse för (är inte nån pedantisk galning) och jag har överseende med det mesta. däremot känner jag just nu att det på vissa platser i mitt hem rent av bara är skitigt och att min pappa själv inte ser det för att det i helhet är "rent". vet inte är väl bara trött på att dra det lasset själv :/
  • Svar på tråden Smutsigt hemma hos pappa, hjälp!
  • Anonym (D)

Du är 19. Du ska inte ens bo hemma. 

• Anonym (Kvasthilda)

Jadu, antingen får du ju städa några ytor som du kan vara på, eller bo heltid hos andra föräldern, eller försöka få till en flytt.

Men när du har lite pengar så ge honom en städtjänst (typ storstäd av kök)  i födelsedagspresent eller julklapp, och när han undrar över det så säg: För att det är vad jag tycker du behöver allra mest, för att jag och andra personer ska vilja vara i ditt hem. Jag vill inte att du ska bli ensam och isolerad p.g.a. att det är så smutsigt och äckligt hemma hos dig.

• RaYzLeR
    Anonym (D) skrev 2023-05-15 18:51:43 följande:

Det kan man väl? Jag bodde hemma tills jag var 23.
  • Anonym (Milla)

När två vuxna människor bor ihop och har väldigt olika syn på hur rent det bör vara så blir det nästan alltid så att den som vill ha det renast får städa. Det du beskriver låter inte som något hälsovådligt, bara otrevligt. Med undantag för kylskåpet; där får han se till att skärpa sig.

• Anonym (Milla)
    Anonym (D) skrev 2023-05-15 18:51:43 följande:

Det är 2023 och bostadsbrist. Och om ts fyllde nitton i år går hon fortfarande i gymnasiet och föräldrarna är försörjningsskyldiga.
  • Anonym (S)

Brukar du aldrig städa där? Om ni är två som bor där så ska du dra ditt strå till stacken också. Om du tycker att toan är äckligast kan du ju ta den delen eftersom den är viktig för dig.

• Anonym (Donna)

Det är väl bara att sätta igång och städa.

• Anonym (...)

som sagt TS, om detta är ett riktigt bekymmer så ordnar du städning på egen hand, eller kontaktar du socialkontoret för att du är oroad över din pappa. 

Du är 19 och myndig, om du vore yngre hade jag sagt åt dig att kontakta din andra förälder eller någon annan som du litar på, och bett denne om hjälp att göra en orosanmälan ( oro för barn, dvs dig), för det här kan väl inte ha skett nu? Det har väl alltid varit smutsigt? 

• Polyrytm

Vilka otroliga problem människor har...

• Anonym (Varför)

Varför städar du inte, TS?

Svar på tråden Smutsigt hemma hos pappa, hjälp!