• DetLillaMolnet

Tidigt NIPT-test?

Hej,

Jag (gravid 40+ med tidigare avvikelser på KUB) vill bekosta ett NIPT-test själv för att så tidigt som möjligt få reda på eventuella kromosomavvikelser, men vill om möjligt risken att få falska glädjebesked. Samtidigt tar jag hellre risken med ett tidigt glädjebesked eftersom vi ändå gör KUBtest senare. 

Någon som vet om det är mycket mer osäkert att göra i 10+0 jämfört med 12+0?

Någon som vet om det är stor skillnad på var man gör testet/ vilket NIPT -test man gör?
    Yolo!
  • Svar på tråden Tidigt NIPT-test?
  • Anonym (harmony)

Hej,

Vi har själva nyligen gjort NIPT privat och det gjordes i v 10+3. Enligt den information vi fick är det inte mindre säkert för att man gör det tidigare. Det viktigaste är att de får ut tillräckligt med DNA från fostret genom mammans blod och i vissa fall kan omprov behöva tas. För oss gick det bra, det behövs 4% eller mer för ett säkert test och de fick ut över 7%.

Läste på en del innan och NIPT harmony verkade bäst vad vi kunde få fram och vi valde ett ställe som kändes mest seriöst och med väldigt goda recensioner. Betalade hellre lite mer än det billigaste ställe. Ville också göra det så tidigt som möjligt och är 40+.Helt klart värt varenda krona enligt oss. Fick svar efter 8 dagar☺️

• DetLillaMolnet

Tack för svar! Ja det känns viktigt med ett tidigt svar. Vid min första graviditet hade jag 1:2 i sannolikhet efter KUB. Allt var bra, tack och lov, men väldigt jobbigt att gå igenom och det skulle vara så hemskt om något är på tok och jag hade kunnat veta flera veckor tidigare.

• Anonym (harmony)
    DetLillaMolnet skrev 2023-05-15 13:12:06 följande:

Tack för svar! Ja det känns viktigt med ett tidigt svar. Vid min första graviditet hade jag 1:2 i sannolikhet efter KUB. Allt var bra, tack och lov, men väldigt jobbigt att gå igenom och det skulle vara så hemskt om något är på tok och jag hade kunnat veta flera veckor tidigare.

Vi kände också att det var viktigt med svar så tidigt som möjligt och ville därför inte invänta KUB och få svar flera veckor senare. Strax innan 12 fulla veckor fick vi svar och det var skönt att kunna andas ut lite i dubbel bemärkelse. Nu vågar vi njuta lite mer🙏🏻😊
    Stort lycka till med NIPT och graviditeten, hoppas ni också får njuta snart.
Svar på tråden Tidigt NIPT-test?