• Anonym (Ann)

Ha bonusbarnet varje helg?

Nån som testat att bonusbarnet bor alla vardagar hos ena familjen och helgdagarna hos den andra familjen, dvs likadant varje vecka, så ena familjen har bara vardagar och den andra bara helger?

Hur funkade det? Fördelar och nackdelar?

( I vårt fall är barnet 10 år)

• Svar på tråden Ha bonusbarnet varje helg?
  • Strawberry90
    Anonym (Ann) skrev 2023-05-14 20:16:53 följande:
    Ha bonusbarnet varje helg?

Nån som testat att bonusbarnet bor alla vardagar hos ena familjen och helgdagarna hos den andra familjen, dvs likadant varje vecka, så ena familjen har bara vardagar och den andra bara helger?

Hur funkade det? Fördelar och nackdelar?

( I vårt fall är barnet 10 år)

Jag tycker att det viktigaste är att involvera barnet, oavsett vad de vuxna känner.

Jag har själv flyttat mellan föräldrar som yngre och det tär på en men då hade jag mina syskon också.

Ett ensamt barn som helt plötsligt får veta att hen ska bo hos ena föräldern i veckorna och nästa på helgerna utan input från barnet själv, kan nog kännas lite jobbigt. Som att hen inte har något att säga till om. Speciellt om båda föräldrarna har nya familjer. 

Men i övrigt tycker jag inte att det låter som något problem, så länge som barnet inte har några problem. Det är väl mest att tänka på hur vännerna är placerade/ skolan etc i förhållande till var barnet är om dagarna. 
  • Anonym (?)

Vet några som förökte men sen bytte då den ena fick vardag med skola, läxor, stressiga mornar och den andra helger med kalas, skjuts till fritidssysselsättningar mm

Både viille ha en bredar del av barnets liv. De bytte till 14 dagars schema. Varje förälder hade två veckor.

• Anonym (Ann)
    Anonym (?) skrev 2023-05-15 07:50:07 följande:

Vet några som förökte men sen bytte då den ena fick vardag med skola, läxor, stressiga mornar och den andra helger med kalas, skjuts till fritidssysselsättningar mm

Både viille ha en bredar del av barnets liv. De bytte till 14 dagars schema. Varje förälder hade två veckor.

Jag tycker också 2 veckor känns lämpligare att testa pga just det du skriver. 

Är rädd att vardagen bara blir tjat om läxor mm, och helgen bara blir att tjata att barnet ska släppa telefonen och ta sig ut, och ett måste att planera bra saker varje helg.

Precis den input jag vill ha, nån som testat upplägget och vad de tyckte om det.

• Anonym (Ann)
    Strawberry90 skrev 2023-05-15 07:39:35 följande:
    Jag tycker att det viktigaste är att involvera barnet, oavsett vad de vuxna känner.

Jag har själv flyttat mellan föräldrar som yngre och det tär på en men då hade jag mina syskon också.

Ett ensamt barn som helt plötsligt får veta att hen ska bo hos ena föräldern i veckorna och nästa på helgerna utan input från barnet själv, kan nog kännas lite jobbigt. Som att hen inte har något att säga till om. Speciellt om båda föräldrarna har nya familjer. 

Men i övrigt tycker jag inte att det låter som något problem, så länge som barnet inte har några problem. Det är väl mest att tänka på hur vännerna är placerade/ skolan etc i förhållande till var barnet är om dagarna. 
    Bra input. jag har tidigare frågat barnet om annat upplägg jag inte gillade och visade sig att han kände likadant. vet inte om han är tillfrågad i detta. Ska kolla det.

Vi bor nära så skola och vänner är ingen skillnad direkt.
Svar på tråden Ha bonusbarnet varje helg?