• Anonym (TS)

Har jag rätt att få reda på vad jag är misstänkt för?

Jag har en tonårsdotter (snart 17 år) som det har varit mycket problem med och för två dagar sen försökte jag ta hennes telefon (lång historia), hon försökte ta tillbaks den och drog och rev i mig när jag höll mitt yngsta barn som är 1 och jag försökte putta bort henne. 

Sen kom min mamma dit och skulle hämta henne så det lugnade ner sig, då gav jag tillbaks telefonen och då ringde hon sin farmor och sa att jag hade slagit henne så farmorn ringde polisen. Jag var chockad när de kom dit och sa inte så mycket, bara att det hade varit bråk om telefonen.

Min dotter hade ett rivmärke på handen och jag hade två på armen men jag visade inte det för polisen , var chockad och satt och ammade min minsta när de kom och jag hade inte ens sett att jag hade märken men tog bild sen.

Förstår ju att polisen måste ha gjort en anmälan eftersom hon sa att jag slog henne.. Har jag rätt att få veta vad jag är misstänkt för om jag ringer till dom? Borde jag ringa och berätta vad som hände eller vänta tills jag blir kallad till förhör isåfall? 

Vi har redan kontakt med socialtjänsten sen innan pga att det har varit problem och konflikter så jag har redan pratat med dom och förklarat. 

• Svar på tråden Har jag rätt att få reda på vad jag är misstänkt för?
  • Cereal Killer

Jag skulle säga att det är bra att få rivsåren dokumenterade så tidigt som möjligt. Ju tidigare i läkningsförloppet, desto lättare att åldersbestämma. Ring först och främst polisen och fråga hur du ska gå till väga. Säger de åt dig att avvakta så skulle jag åtminstone ta några bilder själv: några utzoomade med dagens tidning så att exakt placering och datum kan avgöras, och några närbilder med linjal eller måttband för storleksbestämning. Sedan hade jag mailat dem till mig själv - på så vis finns det bevis på att du inte tagit dem senare. 

Kanske visar det sig att detta är helt onödigt, men det är bättre att ha det sparat i onödan än att komma på i efterhand att det hade behövts. 

• Anonym (N)

Väldigt udda av farmorn att ringa polisen pga ett rivmärken. Wtf. Klart man ska kunna ta telefonen ifrån sitt minderåriga barn. löjligt.

Och att en mamma också polisanmäler sitt barn . Måste ju betyda att hon tror du är våldsam. 

Känns väldigt konstigt allting 

• Anonym (Q)
    Anonym (TS) skrev 2023-05-13 10:53:41 följande:
    Har jag rätt att få reda på vad jag är misstänkt för?

Jag har en tonårsdotter (snart 17 år) som det har varit mycket problem med och för två dagar sen försökte jag ta hennes telefon (lång historia), hon försökte ta tillbaks den och drog och rev i mig när jag höll mitt yngsta barn som är 1 och jag försökte putta bort henne. 

Sen kom min mamma dit och skulle hämta henne så det lugnade ner sig, då gav jag tillbaks telefonen och då ringde hon sin farmor och sa att jag hade slagit henne så farmorn ringde polisen. Jag var chockad när de kom dit och sa inte så mycket, bara att det hade varit bråk om telefonen.

Min dotter hade ett rivmärke på handen och jag hade två på armen men jag visade inte det för polisen , var chockad och satt och ammade min minsta när de kom och jag hade inte ens sett att jag hade märken men tog bild sen.

Förstår ju att polisen måste ha gjort en anmälan eftersom hon sa att jag slog henne.. Har jag rätt att få veta vad jag är misstänkt för om jag ringer till dom? Borde jag ringa och berätta vad som hände eller vänta tills jag blir kallad till förhör isåfall? 

Vi har redan kontakt med socialtjänsten sen innan pga att det har varit problem och konflikter så jag har redan pratat med dom och förklarat. 

Du är misstänkt för misshandel. 
  • Anonym (dep)
    Anonym (N) skrev 2023-05-13 11:24:57 följande:

Väldigt udda av farmorn att ringa polisen pga ett rivmärken. Wtf. Klart man ska kunna ta telefonen ifrån sitt minderåriga barn. löjligt.

Och att en mamma också polisanmäler sitt barn . Måste ju betyda att hon tror du är våldsam. 

Det beror på, är man över 16 och har köpt mobilen själv har föräldrarna ingen rätt till den.
  • Anonym (TS)
    Cereal Killer skrev 2023-05-13 11:14:19 följande:

Jag skulle säga att det är bra att få rivsåren dokumenterade så tidigt som möjligt. Ju tidigare i läkningsförloppet, desto lättare att åldersbestämma. Ring först och främst polisen och fråga hur du ska gå till väga. Säger de åt dig att avvakta så skulle jag åtminstone ta några bilder själv: några utzoomade med dagens tidning så att exakt placering och datum kan avgöras, och några närbilder med linjal eller måttband för storleksbestämning. Sedan hade jag mailat dem till mig själv - på så vis finns det bevis på att du inte tagit dem senare. 

Kanske visar det sig att detta är helt onödigt, men det är bättre att ha det sparat i onödan än att komma på i efterhand att det hade behövts. 

Tack för svar! 
  • Anonym (TS)
    Anonym (dep) skrev 2023-05-13 11:34:08 följande:
    Det beror på, är man över 16 och har köpt mobilen själv har föräldrarna ingen rätt till den.

Hon har inte köpt den själv. Och jag har inte polisanmält henne såklart, skulle aldrig göra det. Menade bara att om det blir något mer så kan jag visa att det inte bara var jag som hade ?gjort? något mot henne utan att det var båda som ?bråkade? om telefonen eller vad man ska säga. 
  • Anonym (TS)

Jaha nu fattar jag vad du menar? Farmorn är såklart inte min mamma. Trodde det framgick i inlägget att jag är kvinna eftersom jag skrev att jag ammade 1-åringen när polisen kom. Farmorn är alltså mamma till min dotters pappa.. vi har haft en ganska komplicerad och infekterad relation tyvärr eftersom dotterns pappa slog mig när vi var tillsammans för 15 år sen och sen blev dömd för det. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Q) skrev 2023-05-13 11:26:52 följande:
    Du är misstänkt för misshandel. 
    Ringa misshandel borde det väl vara isåfall? Beroende på vad hon har sagt förstås. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (dep) skrev 2023-05-13 11:34:08 följande:

Hon har inte köpt den själv men hon fick den av sin farmor i julklapp eller födelsedagspresent (minns inte riktigt) för flera år sen.

Läste också att om hon är över 16 och har köpt den för pengar hon har tjänat när hon jobbar har jag inte rätt att ta den.. Tänkte självklart inte ta den för att behålla den utan det var bara precis då hon inte fick ha den. Vill inte skriva alla detaljer om varför här för det kanske kan kännas igen. Gav ju tillbaks den som sagt sen när mormor kom för att hämta henne. 

• Anonym (TS)
    Rosita91 skrev 2023-05-13 16:00:05 följande:

Kanske ska börja prata om dom riktiga problemen som det egentligen handlar om??! Du lär då inte vinna mom of the year award, den saken är klar.

Vad är det för problem menar du? 

Nej det tror inte jag heller, jag är verkligen inte perfekt och jag kunde hanterat det bättre. Och som jag skrev så har det varit konflikter och problem innan och vi har kontakt med socialtjänsten och vi har definitivt pratat om och kommer fortsätta prata om vilka problem vi har i familjen och vi tar emot den hjälp vi kan få. Men jag vill inte skriva några mer detaljer här eftersom det skulle kunna kännas igen (bland annat för min dotters skull) utan nu skrev jag bara om just den här händelsen. 

Jag var själv absolut inte den lättaste som tonåring heller , tycker synd om mina föräldrar nu när jag tänker tillbaks. Om du själv har tonårsbarn som är hur lätta som helst är jag glad för din skull men tyvärr är det inte alltid så. 

Svar på tråden Har jag rätt att få reda på vad jag är misstänkt för?