• NorthK

    Detta helvete som kallas youtube

    Efter miljontals diskussioner med min dotter så känner jag att jag behöver råd från andra föräldrar - hur gör ni?

    Min dotter är 7 år.
    Hennes tjat om tv och youtube håller på att gå mig på nerverna. Hon hinner knappt komma hem från skolan förrän hon tjatar om tv. När hon väl tittar på tv zappar hon runt, ser inte klart något, spolar tillbaka osv. osv. Hon släpper inte dosan ur handen så att säga... detta gör mig gaaaaalen.
    Jag har sagt nej till youtube men ok till youtube kids, ibland. Men det är så otroligt mycket... skit? Bara massa klipp utan handling på andra språk, konsumtionshets, inget syfte, inget att lära sig, bara skräp. 

    Vi blir SÅ osams kring detta och det slutar alltid med att hon är sur. Jag är uppvuxen med "ingen tv före maten" och även om jag förstår att det inte är rätt väg att förbjuda det så vill jag få bort hennes besatthet av tvn och framför allt youtube.

    Ska tillägga att vi föräldrar är separerade och hos pappa får hon titta på vanliga youtube samt titta mer än vad hon får hos mig. Men det kan jag ju inte påverka och jag har sagt till henne att "hos pappa gäller hans regler, hos mamma gäller mina".

  • Svar på tråden Detta helvete som kallas youtube
  • Jemp

    Vi har tagit bort youtube. Just pga mycket skit och att de (särskilt 7åringen, som är äldst) fastnar mycket mer där. 

    I övrigt har vi just nu ingen strikt begränsad skärmtid, men en rätt aktiv vardag. Det har varierat periodvis. 

  • Jemp

    Vi har tagit bort youtube. Just pga mycket skit och att de (särskilt 7åringen, som är äldst) fastnar mycket mer där. 

    I övrigt har vi just nu ingen strikt begränsad skärmtid, men en rätt aktiv vardag. Det har varierat periodvis. 

  • Jemp

    Just det, ang konflikter. Tydliga regler som hålls funkar absolut bäst hos oss. Mindre betydelse exakt hur de ser ut, men så att rätt förväntan finns. Ännu bättre har det funkat när surfplattan lockat mest och vi ställt in automatiskt lås (då är det inte vårt "fel"... Tills de inser att vi kan koden). 

  • ht1

    Min pojk är 7 år och kollar mycket på youtube och lär sig oerhört mycket. Det märker jag på alla bra / kloka frågor han ställer samt hur duktig han är på Engelska. MEN vi är alltid ute å leker varje kväll. Tex cyklar, går / leker med grannens hundar, spelar fotboll / hockey beroende på årstid hoppar studsmatta. Han är även med på friidrott / fotbollsträning.

    Så min fråga till ts är. Hur mycket leker ni med era barn ute? Det är viktigt om du frågar mig som motvikt till youtube.

Svar på tråden Detta helvete som kallas youtube