• Anonym (Mama)

Känner skuld att mitt barn är på förskola

Hur kommer man över skuldkänslorna kring att barnet är på förskola? Mitt barn är 1,5 och har precis  börjat, vi behövde skola in nu pga ekonomi mm. Men barnet blir ledset varje morgon vid lämning och jag känner mig som världens sämsta mamma varje dag på jobbet.

Jag och sambon jobbar omlott för att kunna ge så korta dagar vi kan, vi hämtar 15-1530 och vi turas om att även jobba sent på kvällar några h för att ta ikapp arbetstiden vi missar när vi hämtar tidigare. Utanför förskoletiden ägnar vi massor av tid med barnet.

Men mina skuldkänslor att barnet är så litet och blir ledset är där ändå.

Hur jobbade ni andra med såna här känslor?

• Svar på tråden Känner skuld att mitt barn är på förskola
  • Anonym (B)

Du får helt enkelt acceptera att du gör så gott du kan. Antingen är barnet ledsen på förskolan eller så kan ni inte försörja er.
    Ibland måste man välja det minst dåliga alternativet.
    Är ditt barn ledsen länge? 
    Vad säger personalen?
    En del barn är bara ledsna en kort stund sen har de rätt kul.

• Anonym (Mama)
    Anonym (B) skrev 2023-05-12 13:20:11 följande:

Du får helt enkelt acceptera att du gör så gott du kan. Antingen är barnet ledsen på förskolan eller så kan ni inte försörja er.
    Ibland måste man välja det minst dåliga alternativet.
    Är ditt barn ledsen länge? 
    Vad säger personalen?
    En del barn är bara ledsna en kort stund sen har de rätt kul.

Personalen säger att barnet bara är ledset nån minut och sen börjar leka. Så jag hoppas ju det. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mama) skrev 2023-05-12 13:28:06 följande:
    Personalen säger att barnet bara är ledset nån minut och sen börjar leka. Så jag hoppas ju det. 
    Så brukar det vara. Precis som hemma så brukar det gå lätt att distrahera barnen så de tänker på annat när föräldrarna har gått. 

Har själv jobbat på förskola förut och det var nästan så man skrattade vissa gånger åt situationen. Så länge barnen såg sin vårdnadshavare så kunde det vara högljudd gråt och krokodiltårar. 5 minuter senare var de fullt upptagna med någon lek, lyssna på saga eller vad om hände just där och då. 

De gånger det inte varit så avvaktar man en liten stund till och fungerar det inte så ringer man vårdnadshavaren. 

Snart blir det det omvända - barnet vill inte gå hem. 

Men förstår dig ändå, jag har också varit där. Det går över. 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Elin) skrev 2023-05-12 13:37:37 följande:
    Så brukar det vara. Precis som hemma så brukar det gå lätt att distrahera barnen så de tänker på annat när föräldrarna har gått. 

Har själv jobbat på förskola förut och det var nästan så man skrattade vissa gånger åt situationen. Så länge barnen såg sin vårdnadshavare så kunde det vara högljudd gråt och krokodiltårar. 5 minuter senare var de fullt upptagna med någon lek, lyssna på saga eller vad om hände just där och då. 

De gånger det inte varit så avvaktar man en liten stund till och fungerar det inte så ringer man vårdnadshavaren. 

Snart blir det det omvända - barnet vill inte gå hem. 

Men förstår dig ändå, jag har också varit där. Det går över. 
    Tack. Jag hoppas ju barnet ändå trivs. Har verkligen jobbat med en klump i magen många dagar.
  • Anonym (...)

Be personalen skicka någon bild när barnet är glad och nöjd. Det är oftast föräldrarna som har det jobbigast med inskolningen. 

• Hjelm

Jag förstår att du känner som du gör, men du har inget att skämmas över.

De flesta har det så i dag. För några år sedan bad min mamma mig och mina syskon om ursäkt för att vi hade fått vara på förskola och fritids så mycket som barn. Hon hade så gärna velat jobba deltid när vi var små, men det hade de helt enkelt inte råd med. För henne var det en skam - men vi barn fattade ingenting. Vi hade det toppen på både förskola och fritids. Lekte med kompisar som vi har kvar än i dag. Fick lära oss saker vi kanske inte hade lärt oss hemma. Blev mer självständiga. Och de flesta andra var i samma situation.

Jag är övertygad om att du gör så gott du kan och att ditt barn/dina barn har det toppen.

• Anonym (S)

Barn mår bra av att umgås med andra barn och vuxna så du ska inte ha dåligt samvete! Med inte alltför långa tider på förskola är det bättre än att barnet är hemma. Det är utvecklande med en bra förskola! Om ni själva har den inställningen känner säkert barnet av det med. Många barn gillar att vara i större sociala sammanhang och leka med andra barn, så det är positivt och bra att barn går på förskola.

• Anonym (Mama)
    Anonym (S) skrev 2023-05-13 07:57:35 följande:

Barn mår bra av att umgås med andra barn och vuxna så du ska inte ha dåligt samvete! Med inte alltför långa tider på förskola är det bättre än att barnet är hemma. Det är utvecklande med en bra förskola! Om ni själva har den inställningen känner säkert barnet av det med. Många barn gillar att vara i större sociala sammanhang och leka med andra barn, så det är positivt och bra att barn går på förskola.

Tack, jag hoppas ju det är kul med när barnet är där. Vi kämpar ju för att just inte få så långa dagar, och vet om att förskolan är bra i sig. Vårt barn har haft lite svårt för stimmiga miljöer vilket oroar mig lite, men det är ju säkert också då vi bott väldigt lugnt och enskilt och barnet är ovant att träffa andra än bara oss två.
  • Elin P

Jag kan trösta dig med att det kommer att bli bättre! Barnet blir större och har mer och mer egen glädje och nytta av förskolan. Mina barn grät också mycket vid inskolningen och tiden efteråt, var svåra att vänja vid att vara på fsk. Men då de blev 2-3 år och uppåt har de tyckt jättemycket om att vara på fsk med kompisar.

Ni ska kanske vara sommarlediga snart? Till hösten hinner ditt barn växa till sig lite och bli större. Känns det ändå jättejobbigt kanske ni kan gå ner i tid lite under en period för att ge kortare dagar eller någon ledig dag per vecka?

• Elin P
    Hjelm skrev 2023-05-13 00:49:40 följande:

Jag förstår att du känner som du gör, men du har inget att skämmas över.

De flesta har det så i dag. För några år sedan bad min mamma mig och mina syskon om ursäkt för att vi hade fått vara på förskola och fritids så mycket som barn. Hon hade så gärna velat jobba deltid när vi var små, men det hade de helt enkelt inte råd med. För henne var det en skam - men vi barn fattade ingenting. Vi hade det toppen på både förskola och fritids. Lekte med kompisar som vi har kvar än i dag. Fick lära oss saker vi kanske inte hade lärt oss hemma. Blev mer självständiga. Och de flesta andra var i samma situation.

Jag är övertygad om att du gör så gott du kan och att ditt barn/dina barn har det toppen.

Jag älskade också både förskola och fritids när jag var liten och har bara positiva minnen av det. Så det är verkligen inte så att det är negativt jämt att vara där.
Svar på tråden Känner skuld att mitt barn är på förskola