• Kanelkringla

Gäller dolda fel eller ej?

Hej! Har en fråga angående dolda fel, hoppas att någon kan hjälpa mig bli klok på detta! 

Vi köpte ett hus som har en djupborrad brunn. När vi skrev på huset hade ägarna fyllt i ett papper där dem svarat på frågor gällande huset. Där är frågan om de haft problem med vattnet tidigare. De skriver att ja det har dem haft men att det är åtgärdat nu samt att ett nytt vattenfilter är inköpt och att garanti finns. Vi har sett proverna på vattnet som bara var några månader gammalt som visar bland annat att det är mycket järn i vattnet.

Enda sedan vi flyttade in har vi haft problem med vattnet. Vi har haft kontakt med de som sålt vattenfiltret och testat allt för att få det att fungera. hur vi än gjort så har vattnet smakat väldigt mycket järn. Filterföretaget förstår inte hur det kan göra det eftersom filtret borde klara av den järnhalt som finns.

Vi har nu tagit nya vattenprover som visar 6 gånger så hög järnhalt mot vad förra ägaren fått fram i sina vattenprover. Detta innebär att vi nu måste köpa ett riktigt värstingfilter för att ens klara av den järnhalt som finns i vattnet. Kan järnhalten stiga så snabbt sen förra vattenprovet togs eller har deras prov tagits på fel sätt? de som sålt vattenfiltret vill inte köpa tillbaka det nuvarande filtret. 

Räknas detta som ett dolt fel eller borde detta vara något som vi borde kollat upp noggrannare när vi köpte huset?

Tack till er som orkat läsa såhär långt 😃

• Svar på tråden Gäller dolda fel eller ej?
  • BuoBä

Jag skulle inte tro det, för ni hade kunnat beställa ett eget prov i samband med köpet. Men prata med mäklaren.

• Kanelkringla
    BuoBä skrev 2023-05-11 18:04:18 följande:

Jag skulle inte tro det, för ni hade kunnat beställa ett eget prov i samband med köpet. Men prata med mäklaren.

Ja det hade vi absolut kunnat göra men eftersom det inte fanns något att misstänka gällande vattnet gjorde vi inte det! Tar ju ändå en vecka att få provsvar :( tack för ditt svar :)
  • BuoBä
    Kanelkringla skrev 2023-05-11 18:09:55 följande:
    Ja det hade vi absolut kunnat göra men eftersom det inte fanns något att misstänka gällande vattnet gjorde vi inte det! Tar ju ändå en vecka att få provsvar :( tack för ditt svar :)
    Nej jag förstår att ni inte gjorde det med den infon ni hade, det hade inte jag heller gjort. Men det faktum att det hade varit möjligt att undersöka på ett ganska enkelt sätt gör att det inte kan räknas som dolt fel. 
  • Anonym

Eftersom det gick att ta reda på innan köpet så låter det inte som dolda fel.
    Men fråga en expert.

• Anonym (Abc)

Kan dem ha manipulerat sina prover tro?

• Kanelkringla
    Anonym (Abc) skrev 2023-05-11 21:45:11 följande:

Kan dem ha manipulerat sina prover tro?

Jag tror de har gjort det då det känns konstigt att järnhalten ökat så mycket under bara ett år!
  • Anonym (Abc)
    Kanelkringla skrev 2023-05-12 06:20:17 följande:
    Jag tror de har gjort det då det känns konstigt att järnhalten ökat så mycket under bara ett år!
    Olustigt. Svårt att driva också antar jag. Jag vet inte om det är tingsrätten som gäller?
Svar på tråden Gäller dolda fel eller ej?