• Anonym (Ts)

Försäkringskassan + vabb när sambon är hemma

Försäkringskassan är stängd just nu. Min dotter är 11 månader. Min sambo är föräldraledig men kommer inte ta ut ersättning förrän hennes 1 års dag (då vi ska skydd SGI). Jag är tillbaka på arbetet. Nu till min fråga. Dottern ligger sjuk i hög feber och jag undrar om JAG får lov att ta ut vabb om vi skulle behöva åka in till akuten typ inatt? Alltså sambon är föräldraledig utan att ta ut varken föräldradag el vabb och jag istället tar vabb för att få följa med? Försökt googla men blir inte klok 

• Svar på tråden Försäkringskassan + vabb när sambon är hemma
  • Anonym (Nja)

Vet inte om jag uppfattar din fråga rätt. Men om barnet är så sjukt att det i princip är fara för livet så ja. Då får ni vabba båda två. Annars kan du inte vabba när han är ledig. Även om han inte tar ut dagar. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Nja) skrev 2023-05-10 18:24:38 följande:

Vet inte om jag uppfattar din fråga rätt. Men om barnet är så sjukt att det i princip är fara för livet så ja. Då får ni vabba båda två. Annars kan du inte vabba när han är ledig. Även om han inte tar ut dagar. 

Tack för ditt svar {#emotions_dlg.flower} Ja det var så jag menade. Det är vårt första barn och alltid lika jobbigt när hon får så hög feber att man nästan måste åka in. Så om sambon skulle behöva åka in så ska jag låta han göra det själv och jag sedan går till jobbet precis som vanligt? Är väl så systemet är tänkt men känns så jobbigt Gråter
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-10 18:33:58 följande:
    Tack för ditt svar  // {#emotions_dlg.flower} Ja det var så jag menade. Det är vårt första barn och alltid lika jobbigt när hon får så hög feber att man nästan måste åka in. Så om sambon skulle behöva åka in så ska jag låta han göra det själv och jag sedan går till jobbet precis som vanligt? Är väl så systemet är tänkt men känns så jobbigt Gråter
    Jag känner med dig. Minns oron så väl. Särskilt med första barnet. Det positiva är ju att febern ofta blir riktigt hög på de där små men den går oftast inte upp riktigt så mycket att man behöver åka in. Ger ni ipren och alvedon i maxdos regelbundet? Då är det högst osannolikt att det blir så illa. Hade det varit jag så hade jag åkt med oavsett och så hade det fått bli som det blir med ersättning. 
  • Anonym (Nja)

Tänker att om febern faktiskt går upp till 41 så är det ju livshotande och då skulle vabben kunna bli godkänd. Men som sagt var. högst osannolikt. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Nja) skrev 2023-05-10 19:13:15 följande:
    Jag känner med dig. Minns oron så väl. Särskilt med första barnet. Det positiva är ju att febern ofta blir riktigt hög på de där små men den går oftast inte upp riktigt så mycket att man behöver åka in. Ger ni ipren och alvedon i maxdos regelbundet? Då är det högst osannolikt att det blir så illa. Hade det varit jag så hade jag åkt med oavsett och så hade det fått bli som det blir med ersättning. 
    Precis, de kan ju få hög feber och det är ju allmäntillstånd man ska gå efter och inte febern i sig. Hon hade 40,2 för en stund sen men hon får i sig mjölet vätska tack och lov. Vi ger alvedon, och hon är i bara blöja. Men 41 eller högre åker man in för? Såklart att vi ringer 1177 vid behov men alltid lika skönt att fråga från en mamma till en annan mamma. Det är inte ersättningen i sig som jag egentligen bryr mig om, det är att om jag egentligen skulle ha jobbat och låt säga att vabb inte godkäns så vet jag inte hur det blir i frånvarosystemet på jobbet. Men min SGI ska ju inte drabbas?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-10 19:22:25 följande:
    Precis, de kan ju få hög feber och det är ju allmäntillstånd man ska gå efter och inte febern i sig. Hon hade 40,2 för en stund sen men hon får i sig mjölet vätska tack och lov. Vi ger alvedon, och hon är i bara blöja. Men 41 eller högre åker man in för? Såklart att vi ringer 1177 vid behov men alltid lika skönt att fråga från en mamma till en annan mamma. Det är inte ersättningen i sig som jag egentligen bryr mig om, det är att om jag egentligen skulle ha jobbat och låt säga att vabb inte godkäns så vet jag inte hur det blir i frånvarosystemet på jobbet. Men min SGI ska ju inte drabbas?
    Mycket vätska* ska det stå
  • Anonym (Klara)
    Rosita91 skrev 2023-05-10 19:15:58 följande:

Är din sambo en så pass kass förälder att du känner att du måste åka in istället?

Men vad är det för otrevligt inlägg? Hon skriver ju att de båda vill åka in. Jag hade inte heller velat sitta hemma eller gå till jobbet om min dotter var tvungen att åka in till sjukhuset. 
  • Anonym (Klara)

Om barnet vårdas på sjukhus får ni båda vabba samtidigt, men endast för tiden på sjukhuset. 

• Anonym (Ts)

Är din sambo en så pass kass förälder att du känner att du måste åka in istället?

Nej. Han är världens bästa. Det handlar ju om att JAG också vill vara med henne om vi ev behöver åka in. Det är ju skillnad på om barnet är lite dålig gentemot mycket dålig att man som förälder blir orolig. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-10 19:22:25 följande:

Ipren också. Kombinera som du hade gjort på en vuxen. Följ dosanvisningarnar bara. Och kör regelbundet, inte vid behov. Det är det första sjukhuset kommer göra och då kan du lika gärna göra det hemma. 

En av våra var uppe och nosade på 41. La blöt kall handduk på pannan öppnade fönstret och kombinerade alvedon och ipren och det gick bra. Prova! 

• Anonym (Nja)

Jag hoppas inte att du har barn
  • Anonym (HH)

Om du inte har sovit en hel natt p.g.a. besök på akuten så är det väl inga större konstigheter att sjuka sig?

• Anonym (HH)
    Anonym (Klara) skrev 2023-05-10 19:27:54 följande:

Om barnet vårdas på sjukhus får ni båda vabba samtidigt, men endast för tiden på sjukhuset. 

Gäller det även när barnet inte är inlagt?
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-10 19:31:26 följande:
    Nej. Han är världens bästa. Det handlar ju om att JAG också vill vara med henne om vi ev behöver åka in. Det är ju skillnad på om barnet är lite dålig gentemot mycket dålig att man som förälder blir orolig. 
    Jag förstår vart du kommer ifrån, absolut.

Men om du resonerar bortom din egen oro och dina känslor?
    Är det rimligt att skattebetalarna skall betala för att du "vill vara med" trots att du själv säger att du har fullt förtroende för att barnets andra förälder hanterar situationen?

Visar det sig sen när barnet undersökts att läget är så pass allvarligt att barnet behöver läggas in för vidare behandling så släpper man ju givetvis allt man har i händerna och åker in..

Barnet skall givetvis i alla lägen få den bästa tänkbara vård som står till buds, men din egen oro, ängslighet och dina känslor får du ansvara för själv.
    Kanske är detta något du behöver jobba med när det gäller dig själv?

Men det är otroligt vanligt att speciellt mödrarna uppvisar dessa tendenser, mycket mer så med första barnet.
  • Anonym (Karin)

Ta ett kallt bad med ditt barn i kombination med Alvedon/Ipren om ditt barn har hög feber

• Anonym (Nja)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-05-12 18:42:53 följande:

Är det rimligt att skattebetalarna skall betala för att du "vill vara med" trots att du själv säger att du har fullt förtroende för att barnets andra förälder hanterar situationen?

Visar det sig sen när barnet undersökts att läget är så pass allvarligt att barnet behöver läggas in för vidare behandling så släpper man ju givetvis allt man har i händerna och åker in..

Barnet skall givetvis i alla lägen få den bästa tänkbara vård som står till buds, men din egen oro, ängslighet och dina känslor får du ansvara för själv.

Men det är otroligt vanligt att speciellt mödrarna uppvisar dessa tendenser, mycket mer så med första barnet.
    Skulle tro att alla vettiga pappor också vill följa med om deras barn är så sjukt att det måste åka till akuten. 
  • Anonym (Karin)

Det är väl helt normalt att vilja vara med sitt barn när det har jättehög feber, det är så man ska agera, knappast nåt som ska arbetas bort, otroligt att det finns människor som inte anser att man ska sörja för sina barn. En fungerande förälder vill vara med sitt barn när det är sjukt punkt.
  • Anonym (K)

TS är också skattebetalare...
    Så du menar att skattebetalare ska bara betala skatt men inte få någonting? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2023-05-12 20:59:37 följande:
    TS är också skattebetalare...
    Så du menar att skattebetalare ska bara betala skatt men inte få någonting? 
    Tack för ditt svar! Vi tänker likvärdigt i alla fall 
Svar på tråden Försäkringskassan + vabb när sambon är hemma