• Anonym (Elin)

Kallad rasist framför mina barn

Jag kanske är jätte löjligt nu men är det något jag inte är så är det rasist.

Skulle gå av med mina 2 barn från bussen , både grät och jag kände mig stressad. Det ska på ett helt gäng med tjejer i tonåren och vägrar flytta på sig. Till slut blir jag irriterad och säger högt kan ni flytta på er så jag kommer av.
    Ser de viskar men lägger ingen vikt vid det. Och de börjar hjälpa en annan mamma på bussen, det är ju snällt tycker jag.
    Sen ställer de sig och skriker ut till mig att jag är en jävla rasist. Att jag har problem.
    Min äldre dotter börjar gråta och jag blev så chockad att jag skrek tillbaka att är jag rasist för jag vill komma av bussen med 2 barn?
    Stod en lång stund och tröstade dottern som inte förstod varför de skrek på oss.

Som sagt kanske löjlig men gjorde absolut inget som va rasistiskt . Men något fel måste jag ju gjort eftersom de blev så arga på mig. Lär ju träffa de igen då vi åker bussen samma tider 

• Svar på tråden Kallad rasist framför mina barn
  • Polyrytm

Var det invandrare?
    En del icke-svenskar verkar skrika rasist av ingen som helst anledning, för att de måste betala biljett i tunnelbanan, inte får en cigarett eller för att man råkar titta åt deras håll.

Ta inte åt dig. Svenskar är förmodligen världens minst rasistiska folk. Om något skulle vi kanske behöva börja känna lite mer stolthet eller egenvärde, precis som alla andra folkslag gör.

• Anonym (Elin)
    Polyrytm skrev 2023-05-08 14:43:33 följande:

Var det invandrare?
    En del icke-svenskar verkar skrika rasist av ingen som helst anledning, för att de måste betala biljett i tunnelbanan, inte får en cigarett eller för att man råkar titta åt deras håll.

Ta inte åt dig. Svenskar är förmodligen världens minst rasistiska folk. Om något skulle vi kanske behöva börja känna lite mer stolthet eller egenvärde, precis som alla andra folkslag gör.

De va mörka i alla fall, ska försöka förklara för min dotter på ett bra sätt vad de menar men kan inte riktigt ge henne ett bra svar
  • Anonym (H)

Ta inte åt dig, du vet vem du själv är och vad du står för. Fruktansvärt lågt av dem att ta till sådana kommentarer - lite att använda sitt ursprung som vapen på fel sätt. Spelar ingen roll var man kommer ifrån, en tillsägelse ska man tåla oavsett. 

• Anonym (Elin)
    Anonym (H) skrev 2023-05-08 14:49:36 följande:

Ta inte åt dig, du vet vem du själv är och vad du står för. Fruktansvärt lågt av dem att ta till sådana kommentarer - lite att använda sitt ursprung som vapen på fel sätt. Spelar ingen roll var man kommer ifrån, en tillsägelse ska man tåla oavsett. 

Jag är väll för känslig helt enkelt :(  hade helt förstått om jag sagt något om deras hudfärg , skulle sagt samma till vem som helst som inte kunde släppa ut en ur bussen 
  • Tow2Mater
    Anonym (Elin) skrev 2023-05-08 14:45:38 följande:
    De va mörka i alla fall, ska försöka förklara för min dotter på ett bra sätt vad de menar men kan inte riktigt ge henne ett bra svar
    Att det finns idioter overallt ar ett enkelt och bra svar.
  • Anonym (H)
    Anonym (Elin) skrev 2023-05-08 14:55:39 följande:
    Jag är väll för känslig helt enkelt :(  hade helt förstått om jag sagt något om deras hudfärg , skulle sagt samma till vem som helst som inte kunde släppa ut en ur bussen 
    Släpp det, problemet ligger hos dem. Synd att dina barn behövde uppleva otrevligheter, men du får väl säga att en del människor inte mår så bra och därför kan vara elaka mot andra, att det egentligen är synd om dom
  • Anonym (Erika)

Ja släpp det..tex en gång vid t-banans perong vid centralen kom det två killar och satte sig nära mig, på var sin sida om mig samtidigt på en bänk. Kändes obehagligt så jag reste mig och gick därifrån . Då skrek de rasist!! kan ju säga att jag hade reagerat på samma sätt om dom såg svenska ut. 

Vissa säger rasist då de inte har annat att säga

• flygrl

@TS: Du gjorde inget fel så försök släppa det även om det förstås kan va lättare sagt än gjort. Klart du inte är rasist för du uppmanade tjejerna flytta på sig så du och dina barn kunde gå av bussen. Iaf här i Sthlm är det en oskriven regel man först låter passagerare gå av innan man själv går på. Tjejerna är idioter och borde kunnat ta att bli tillsagda, bett om ursäkt och skärpt till sig. :/

Så tycker jag, en svart tjej som inte längre är tonåring och som fått lära mig hemifrån inte ta rasistiska påhopp men samtidigt inte heller anklaga andra utan uppenbar anledning. Dom där tjejerna skämmer ut oss svarta som har folkvett och dessutom urholkar dom begreppet rasism. Precis som pojken som hela tiden ropade "Hjälp vargen kommer!"...

• FuckGoggleAskMe

Din rubrik skulle ha varit - ett gäng fjortisar skrek åt mig och skrämde barnen. 

Det bästa dessa tuffa fjortisar kom på att skrika var rasist. Ursvenska tjejer skulle ha hittat på något annat.

För barnens skull, var lugn när du träffar på underliga personer. När sonen var liten hände det väl någon gång ibland att vi stötte på någon som var aggressiv eller konstig på annat sätt. Jag förblev lugn och försökte undvika kontakt. Sen förklarade jag för min son att det finns en del konstiga människor. En del är ledsna eller lite sjuka så de beter sig dumt, men det struntar vi i. 

• Polyrytm
    flygrl skrev 2023-05-08 19:54:49 följande:

@TS: Du gjorde inget fel så försök släppa det även om det förstås kan va lättare sagt än gjort. Klart du inte är rasist för du uppmanade tjejerna flytta på sig så du och dina barn kunde gå av bussen. Iaf här i Sthlm är det en oskriven regel man först låter passagerare gå av innan man själv går på. Tjejerna är idioter och borde kunnat ta att bli tillsagda, bett om ursäkt och skärpt till sig. :/

Så tycker jag, en svart tjej som inte längre är tonåring och som fått lära mig hemifrån inte ta rasistiska påhopp men samtidigt inte heller anklaga andra utan uppenbar anledning. Dom där tjejerna skämmer ut oss svarta som har folkvett och dessutom urholkar dom begreppet rasism. Precis som pojken som hela tiden ropade "Hjälp vargen kommer!"...

Du skriver alltid så vettiga saker.
Svar på tråden Kallad rasist framför mina barn