• Herrgarman

Stark flicka på 1 månad - vad är ok?

Hej vi fick vårat första barn i mars, och hon är ca 7 veckor gammal nu.

Redan på förlossnings-bordet så var hon så stark i nacken att hon kunde lyfta och vrida huvudet. Hon har sen dag 1 följt med blicken och är otroligt stark i både nacke och ben.

Redan vid 3 veckor så började hon försöka stå upp, läst att det är nån form av reflex, men vid 4 veckor var hon envis och om hon sitter lutad mot mina ben så för hon in fötterna under och ställer sig upp.

Hon kan om man håller en hand på sidan för balansens skull stå upp i 30-60 sekunder när hon är pigg. 

Vi försöker att inte låta henne göra detta för ofta då vi var orolig att det inte var nyttigt för henne. Men har efter pratat med 2 olika läkare fått uppmaningen att vi istället bör uppmuntra detta. 

Vi har aldrig behövt hålla i hennes nacke för stabilitet mer än att man vi gjorde det av oro första 3 veckorna.

Men jag börjar bli oroliga över att vi är för bekväma eller lyssnar för mycket på läkarna som säger att hon bara är ovanligt stark och vi ska låta henne ta vara på det. 

Någon här som haft ett starkt barn och känner igen sig? Hur gjorde ni? 

Tack på förhand,
    mvh Förstagångspappan. 

• Svar på tråden Stark flicka på 1 månad - vad är ok?
  • Anonym (I)

Jag hade inte låtit henne stödja på benen. Finns risk för höftproblem om man gör det så tidigt.

Men uppmuntra att ligga på magen och ha mycket grejer hon kan pilla på, och var glada att ni slipper kämpa med det. Vissa barn gillar inte alls att öva nacken och ligga på mage.

• Anonym (F)

Mitt barn föddes också starkt. 

? Kunde sitta vid tre veckor 
    ? Åt med gaffel och kniv vid en månad
    ? Hoppade hopprep vid två månader

Nu är han sex månader och talar fem språk. 

• Anonym (Länge sedan)

En av mina småttingar var sådär allert.
    Akta bentätningen det kan skada höfterna och att ha en unge som reser sig/går tidigt är jobbigt de saknar helt omdöme.
    lekhjälm på och barnsäkra allt som byrå vingliga stolar mm.

• Herrgarman

skapade den här tråden för att jag trodde jag skulle få bättre svar än på Flashback.

Men 2 svar adresserar det jag tar upp i trådstarten, som jag har råddeåg med läkare. och som dessutom om du googlar står är gammal skröna att man får höftproblem.

och ett svar med någon som tror att jag överdriver.

wow. Ni är mindre mogna än Flashback. Hur känns det?

• Anonym (Häpen)

Du kommer inte få svar om du kallar folk för mindre mogna bara för att du inte får det svar du vill. Du är duktigt omogen som kallar två som svarat dig seriöst för mindre mogna. Hur känns det? Att du är otacksam? Är det inte pinsamt att din 7 veckors bebis är mer mogen än vad du är?

• Anonym (I)
    Herrgarman skrev 2023-05-09 02:05:06 följande:

skapade den här tråden för att jag trodde jag skulle få bättre svar än på Flashback.

Men 2 svar adresserar det jag tar upp i trådstarten, som jag har råddeåg med läkare. och som dessutom om du googlar står är gammal skröna att man får höftproblem.

Men då så. Om du tagit upp det med läkarna och de nuförtiden säger att det är ok, varför frågar du här?
    Du gör ju som du vill. Vi härinne tycker inte det känns bra, utifrån vad vi hört om det och eftersom det är en reflex som går över. Plus att man inte vill att barnen ska gå för tidigt då de inte har något vett ännu. 

Sen kan jag ju säga som hade ett barn som började krypa resa sig mm tidigt att jag hade tyckt det var skönt om han hade haft en period där han satt lugnt på golvet och lekte som sina kompisar istället för att fara runt som en liten virvelvind man fick följa efter och ha hjälm på.

(enligt who är rekommendationen att låta barnen stå i ditt knä från 3-4 månaders ålder.)

• Anonym (frig)
    Herrgarman skrev 2023-05-09 02:05:06 följande:

Det allra märkligaste är ju att du frågar i forum istället för att lita på råden du fått av en läkare. Varför inte nöja dig med det läkaren sagt utan att efterfråga råd från allmänhet och sen bli missnöjd med svaren?

Du är inte heller särskilt mogen i dina svar, eller reflektioner. 
  • Anonym (Starkt barn)
    Herrgarman skrev 2023-05-08 12:19:00 följande:
    Stark flicka på 1 månad - vad är ok?

Hej vi fick vårat första barn i mars, och hon är ca 7 veckor gammal nu.

Redan på förlossnings-bordet så var hon så stark i nacken att hon kunde lyfta och vrida huvudet. Hon har sen dag 1 följt med blicken och är otroligt stark i både nacke och ben.

Redan vid 3 veckor så började hon försöka stå upp, läst att det är nån form av reflex, men vid 4 veckor var hon envis och om hon sitter lutad mot mina ben så för hon in fötterna under och ställer sig upp.

Hon kan om man håller en hand på sidan för balansens skull stå upp i 30-60 sekunder när hon är pigg. 

Vi försöker att inte låta henne göra detta för ofta då vi var orolig att det inte var nyttigt för henne. Men har efter pratat med 2 olika läkare fått uppmaningen att vi istället bör uppmuntra detta. 

Vi har aldrig behövt hålla i hennes nacke för stabilitet mer än att man vi gjorde det av oro första 3 veckorna.

Men jag börjar bli oroliga över att vi är för bekväma eller lyssnar för mycket på läkarna som säger att hon bara är ovanligt stark och vi ska låta henne ta vara på det. 

Någon här som haft ett starkt barn och känner igen sig? Hur gjorde ni? 

Tack på förhand,
    mvh Förstagångspappan. 

Min dotter var också väldigt stark som bebis. jag känner igen mycket du beskriver. hon var faktiskt svår att hålla i ibland för hon tog liksom spjärn med armar och ben. Vi behövde aldrig låta henne träna att lyfta huvudet osv. Det hade jag helt glömt bort tills sköterskan på BVC sa att bra, jag märker att ni har tränat hennes nacke jättemycket. 

Tror inte att ni behöver oroa er, bara var lyhörda på hennes behov och hur hon vill röra sig. Min dotter kunde hasa sig fram över golvet tidigt men var i helt normal ålder när hon började gå. Hon tyckte också om att liksom stå på benen och att man höll i henne upprätt, jag hade inte ens tänkt att det skulle vara dåligt. 

Roligt ändå med en stark och envis unge, det har hon nytta av sen. 

Bry dig inte om alla sura svar. Tyvärr verkar det vara samma personligheter här som på Flashback. Såna som skulle behöva komma ut lite mer i livet o inte sitta isolerade med internet. 

• Anonym (Parveln)

Vår yngsta var lite sån. Höll i princip upp huvet redan när han föddes. Stark i hela kroppen. Det hade jag f.ö misstänkt redan när jag var gravid för jösses vad han kunde sparka hårt!  Vi tog det ändå lugnt med all "träning". Han fick ta det i egen takt. Han var tidigare än sin äldre bror med allt utom att gå.

• Anonym (Milea)

När min dotter var 7 veckor kunde hon ligga i typ kobra position på mage med huvudet helt upprätt. Eftersom hon älskade magläget ålade hon fram över golvet redan vid 4 månader. Reste sig upp till stående vid 6 månader. Sen gick vid ett år så i den fasen fokuserade hon på annat. Det är ju så olika hur motoriken utvecklas och vilken del av hjärnan de fokuserar på i olika perioder. 

Svar på tråden Stark flicka på 1 månad - vad är ok?