• Anonym (Ts)

Skaffa syskon

Vi har *bara* ett barn men jag känner mig utmattad. Hur ska det gå med ett till sedan? Jag har ångest redan nu. Hur gick det för er? Mitt barn är 16 mån och som barn är väldigt aktiv. Jag får ingenting gjort när hon är vaken så när hon har sin sovstund måste jag göra allt det där jag inte hann tidigare under dagen. Jag kan inte ens föreställa mig hur det ska gå att tillgodose två barn i olika åldrars behov, men vi vill ha ett till barn och inte ha för stor åldersskillnad. 

• Svar på tråden Skaffa syskon
  • Anonym (M)

Det låter inte som att ni borde skaffa ett till barn, iaf inte nu. Om du känner dig utmattad med ett barn så tänk dig två, i olika åldrar med olika behov och olika trotsåldrar... Kul kul. Frågan är om ni verkligen måste ha ett till öht.

• Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-08 11:14:42 följande:
    Skaffa syskon

Vi har *bara* ett barn men jag känner mig utmattad. Hur ska det gå med ett till sedan? Jag har ångest redan nu. Hur gick det för er? Mitt barn är 16 mån och som barn är väldigt aktiv. Jag får ingenting gjort när hon är vaken så när hon har sin sovstund måste jag göra allt det där jag inte hann tidigare under dagen. Jag kan inte ens föreställa mig hur det ska gå att tillgodose två barn i olika åldrars behov, men vi vill ha ett till barn och inte ha för stor åldersskillnad. 

Att ha mer än ett barn är inte för alla.

Varför inte vänta några år istället?
  • Anonym (Mia)

Jag ville från början ha barn tätt, men när sedan min son kom så ändrade jag mig. Han var närhetstörstande och intensiv som baby och vild och mycket aktiv som toddlare. Dessutom sov han som en kratta tills han var nästan två. Vi har heller inte mycket till familj och släkt som kunde avlasta eller hjälpa till.

När han började närma sig tre år så kände både jag och min man att vi hade tillräckligt med kontroll över tillvaron och tillräckligt med energi att börja tänka på syskon. 

Vi har nu tre barn med ganska exakt 3,5 år mellan varandra. För även om lillebror inte var lika intensiv som storebror, så var det ett bra åldersintervall som passade oss.

• Anonym (Ella)

Avvakta. Det finns ingen som ångrar ett barn säger man men jag tror absolut att man kan ångra själva *situationen*
    Att man hade på känn hur det skulle kunna bli, att man inte lyssnade till sig själv.
    Vi har många år emellan men helt ärligt så tog det många år innan vi hade uppbådat orken. För man vet inte hur man kommer må som gravid heller. Det kan påverka både ork och mående i vardagen såväl som ekonomin. Och sen vet man inte vilken sorts liten parvel man får. Och som du skriver så ska man räcka till för (minst) två.

• Anonym (Hin håle)

Skaffa inte fler?

Svar på tråden Skaffa syskon