• Anonym (Ledsen)

Gjort slut med min fine särbo

För en kort tid sedan gjorde jag slut med mannen jag spenderat de senaste snart 11 åren med. Vi har levt på olika orter, flyttade ihop, hade svårt att få det att fungera och har de senaste två åren levt på olika orter igen. Sist han kom hit sa jag att det inte fungerar för mig längre. Han är helt förstörd och det gör mig så oerhört ont att såra honom. 

Jag älskar honom innerligt men mer som en bror eller en god vän än som en partner. Jag tycker om hans sällskap men tycker att all form av sexuell beröring av honom är rakt av obehaglig. Det går bara inte. Dessutom är jag så mycket lyckligare och friare när jag inte umgås med honom, när vi var tillsammans kände jag att jag alltid behövde tassa på tå runt honom. Detta måste ske. Jag vill ge både honom och mig chansen att bli lyckliga framöver. 

Anledningen till mitt inlägg är att jag inte vet hur jag själv ska hantera detta. Vi har inte talats vid på en vecka nu och jag vet inte hur jag ska bemöta honom i hans sorg. Jag vet att han vill att jag ska ge det en chans till, att han är arg över att jag ger upp.  Ni som varit i liknande situationer, hur har det löst sig? Hur gör man? Vad säger man? 

• Svar på tråden Gjort slut med min fine särbo
  • Anonym (Syster)

Ni ska alltså bryta kontakten helt om jag förstår dig rätt, eller ger du honom bara lite utrymme medan han smälter detta? Kan rekommendera att gå skilda vägar, efter så lång tid blir det bara plågsamt för honom annars, verkligen en björntjänst.

Du behöver inte bemöta så mycket i hans sorg, den är hans att bearbeta. Om han har frågor så kan du svara, men läget är ju som det är och går inte att ändra. Jag tycker det är synd att du inte lämnat honom tidigare med tanke på hur du verkar ha mått så länge! Säg åt honom att det inte handlar om att "ge upp", känslorna finns bara inte där längre så ni ska gå skilda vägar. Om han är arg mot dig ska du bara avsluta samtalet. Han kommer att gå igenom flera olika sorgefaser och du ska inte stå där och ta emot all hans smärta, ilska och annat. Han får prata med en vän istället. Det är slut mellan er.

• Anonym (...)

Hur kan du skriva att du inte vet hur du ska hantera? Du HAR ju gjort slut, du HAR bestämt dig, eller hur? 

Du kan inte göra något åt hans sorg. Han behöver processa den på annat sätt. Så är det när man gör slut och den ena egentligen vill fortsätta; då kan inte den som precis dumpat, vara den som ska trösta en. 
    Det finns inget du kan säga eller göra, du kan inte gå med på att försöka igen om du verkligen inte vill det. 
    Han måste hitta sitt eget sätt att hantera sina känslor. 

• Anonym (Been there)

Du ska inte göra någonting. oerhört lite om du nu prompt ska göra något. det ät slut och han måste inse det och lära sig att leva med det - och det kommer han att göra om ett tag. Chocken av att du gjorde slut sitter i ett tag. Ta inte kontakt för att fråga hur han mår, då tror han att du ångrat dig. Svara inte direkt på mejl, sms eller telefonsamtal. Skicka ett kort meddelande "föredrar att inte ha kontakt, respektera det".
    Till slut rinner kontaktsökandet ut i sanden och ni är båda fria.

• Anonym (jaha)

Man inser att det var något som var nödvändigt att göra även om det är obehagligt, biter ihop och går vidare det.

• Anonym (grrrrrrrrr)

Du kan aldrig laga den du har haft sönder. Det måste andra göra.

Jag blev helt skogstokig på min väninna som dumpade en kille genom att ringa hem från nästa kille på fyllan och säga " du jag kommer aldrig hem mer".

Och sen när de skulle dela bohaget så höll hon på och skulle kramas och typ sätta sig i knät på killen för att försöka trösta honom, samtidigt som han vacklade på randen till psykakuten mellan hopp och förtvivlan.

Lägg för fan av, håll er borta och låt de ni har skadat läka i fred utan att ni sliter och drar i deras känslor!

• Anonym (Syster)
    Anonym (grrrrrrrrr) skrev 2023-05-09 17:44:24 följande:

Jag blev helt skogstokig på min väninna som dumpade en kille genom att ringa hem från nästa kille på fyllan och säga " du jag kommer aldrig hem mer".

Och sen när de skulle dela bohaget så höll hon på och skulle kramas och typ sätta sig i knät på killen för att försöka trösta honom, samtidigt som han vacklade på randen till psykakuten mellan hopp och förtvivlan.

Lägg för fan av, håll er borta och låt de ni har skadat läka i fred utan att ni sliter och drar i deras känslor!

Det är inte ts som "haft sönder" någon. Hon gjorde slut. Hon är inte ansvarig för hans känslor eller reaktioner.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (grrrrrrrrr) skrev 2023-05-09 17:44:24 följande:

Vadå "haft sönder".... man måste väl för fan få avsluta relationer man inte trivs i? vad tror du skilsmässor är till för?

Hur tänker du där? Om din fru knullar grannen så måste du stå ut med det för annars har du förstört relationen? Om din man spöar upp dig för skojs skull så måste du stå ut med det för annars har du haft sönder relationen?

Ibland undrar man om vissa människor inte är kvar i medeltiden...
Svar på tråden Gjort slut med min fine särbo