• Anonym (Ledsen ångest)

För jävlig situation!

Hej!

Här kommer ännu en abort tråd, jag vill gärna ha input från er som varit med om samma.

Har blivit oplanerat gravid trots spiral, är gift har två barn 7 och 10 år sedan innan med samma man. Vi har varit gifta i 6 år och tillsammans i 16 år.

Min man vill absolut inte ha det här barnet, vi har pratat om det varit hos kurator men han ändrar sig inte det minsta lilla. Jag själv lutar åt att behålla men tvivlar pga att min man verkligen inte vill. Min mans fokus är enbart praktiska saker, han säger att han inte orkar en till. 

Känns som att hur vi än gör blir det fel. Gör jag abort kommer jag göra det mest för min mans skull och jag är rädd att detta kommer vara början på slutet av vår relation. Behåller jag kanske det blir samma, kanske blir separation för att det blir sådan påfrestning? Jag har sån fruktansvärd ångest, abort är bokad men jag vet att jag inte kommer kunna genomföra den. Vill inte att detta ska leda till separation.
    Snälla ni som varit med om samma hur blev det?

• Svar på tråden För jävlig situation!
  • Anonym (Tyra)

Är barnet mer värt än den familj du har nu?

Lämnar han dig om du behåller? 

Klarar du av att vara ensamstående med tre barn varav en nyfödd?

• Anonym (Mamma till 1)

det känns som att du har svaret inom dig ?och tyvärr kan det som du säger gå åt två håll. Är du beredd att klara av bebisen själv och de två andra barnen vid en eventuell skilsmässa? Praktiskt och ekonomiskt? Jag har inga egna erfarenheter men vet dem som gjort abort mot sin vilja lidit mycket av det och det slutade med skilsmässa och efter en tid en ny man och en bebis, Svårt läge?.måste du bestämma dig nu? Går kanske avboka aborten och få mer betänketid? 

• Tukt

Du har ju helt rätt i att hur du än gör så kommer du inte kunna ta rätt beslut, som på något sätt skruvar tillbaks klockan till hur det var innan.
    Så du får nog mer försöka tänka dig in i vilken av konsekvenserna du lättast kan leva med. Och hur det skulle fungera rent praktisk vid en separation.
    Det viktiga är ju heller inte du, utan barnen. Kanske mest de som redan finns, eftersom det är de som kommer ha växt upp under fungerande omständigheter.

• Anonym (Nej)

"men jag vet att jag inte kommer kunna genomföra den"

Då är väl det beslutat.  Du får väl se hur det går

• Anonym (den som gapar efter mycket)

Om du inte gör abort kommer det troligen att bli separation, och då står du där i värsta fall ensam med tre barn och dålig ekonomi. För så fungerar rätt många män.

Min man var tydlig med att ett barn är hans gräns, blir det två skiljer han sig.
    Så jag tycker du ska vara glad som har en man som gick med på två, kanske. Och tänka på att det ni har nu orkar ni nog med, och kommer snart ur småbarnsåren och får mer tid till egna aktiviteter och att bli ett par igen.

Är det inte värt något också?

Jag och min man har sett många skilsmässor i flerbarnsfamiljer men vi har nu 24 år ihop, och fler lär det bli.

• Anonym (Ledsen ångest)

det finns en överhängde risk att det blir separation även om jag gör abort. Jag förstår det du skriver men det kan aldrig bli bra att göra abort mot min vilja. Det är som att jag måste välja vem av oss som ska må dåligt? För så kommer det bli oavsett hur vi gör. 

Anonym (den som gapar efter mycket) skrev 2023-05-07 10:35:43 följande:

Om du inte gör abort kommer det troligen att bli separation, och då står du där i värsta fall ensam med tre barn och dålig ekonomi. För så fungerar rätt många män.

Min man var tydlig med att ett barn är hans gräns, blir det två skiljer han sig.
    Så jag tycker du ska vara glad som har en man som gick med på två, kanske. Och tänka på att det ni har nu orkar ni nog med, och kommer snart ur småbarnsåren och får mer tid till egna aktiviteter och att bli ett par igen.

Är det inte värt något också?

Jag och min man har sett många skilsmässor i flerbarnsfamiljer men vi har nu 24 år ihop, och fler lär det bli.

• Anonym (Ledsen ångest)

Ja jag har svaret inom mig men jag tvivlar trots detta då jag inte vill göra något mot min mans vilja. 

jag tänker, kanske naivt av mig att det är större sannolikhet att gå skilda vägar efter en abort än att behålla barnet. Jag menar vi har redan två barn, klart han kommer älska detta barn med och växa in i det. Men det kanske är naivt att tänka så. Ska jag göra abort vill jag göra det så fort som möjligt, tänker att det blir värre ju längre tiden går. 

Anonym (Mamma till 1) skrev 2023-05-07 10:03:29 följande:

det känns som att du har svaret inom dig ?och tyvärr kan det som du säger gå åt två håll. Är du beredd att klara av bebisen själv och de två andra barnen vid en eventuell skilsmässa? Praktiskt och ekonomiskt? Jag har inga egna erfarenheter men vet dem som gjort abort mot sin vilja lidit mycket av det och det slutade med skilsmässa och efter en tid en ny man och en bebis, Svårt läge?.måste du bestämma dig nu? Går kanske avboka aborten och få mer betänketid? 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (Ledsen ångest) skrev 2023-05-07 16:31:19 följande:

det finns en överhängde risk att det blir separation även om jag gör abort. Jag förstår det du skriver men det kan aldrig bli bra att göra abort mot min vilja. Det är som att jag måste välja vem av oss som ska må dåligt? För så kommer det bli oavsett hur vi gör. 

Och de barnen som redan finns? 
  • Ylva34

Du ska inte göra en abort mot din vilja. Punkt slut. Och styrkekram.

• Anonym (E)
    Anonym (Ledsen ångest) skrev 2023-05-07 16:31:19 följande:

Och i det läget funderar du på att dra in ett barn till i smeten....? Gör abort och lämna mannen, det är verkligen fel läge för barn! 
    Anonym (Ledsen ångest) skrev 2023-05-07 16:34:37 följande:

Ja jag har svaret inom mig men jag tvivlar trots detta då jag inte vill göra något mot min mans vilja. 

jag tänker, kanske naivt av mig att det är större sannolikhet att gå skilda vägar efter en abort än att behålla barnet. Jag menar vi har redan två barn, klart han kommer älska detta barn med och växa in i det. Men det kanske är naivt att tänka så. Ska jag göra abort vill jag göra det så fort som möjligt, tänker att det blir värre ju längre tiden går. 

Om ni går isär efter aborten, är det du som kommer att lämna honom i så fall? Varför? Ingen tvingar dig till abort, gör du det så ska inte han få skulden för det.

Om du behåller så räkna med att han kommer att lämna dig, läs några inlägg längre upp om vad du då lär sitta med: tre barn som DU kommer att få ta stort ansvar för och på det dålig ekonomi. Roligare kan man ha i livet. Men det kanske är värt det för din del? Slänga bort det du har nu för att du känner att du inte kan göra abort? Ptja, det är ju ditt liv och ditt val. Tänk bara på att det även påverkar dina nuvarande barn.
Svar på tråden För jävlig situation!