• Hönsmorsa

    Springcykel på grusväg

    Vi ska köpa en springcykel till sonen. Jag funderar kring vilken sorts däck som är bäst. Vi bor på landet, så han kommer att cykla på landsväg/grusväg och i trädgården har vi grusgångar. Jag tänker att vanliga luftfyllda däck är lättare att cykla på i gruset jämfört med sådana punkteringsfria hårda däck. Stämmer det? Eller vilken sort skulle ni rekommendera?

  • Svar på tråden Springcykel på grusväg
  • Gulahörlurar

    Vi bor i ett villaområde med asfalt överallt men sonens favoritplats är en grusplan "crossbanan" där han kört varv efter varv i ett års tid sedan han fick den. Funkar bra! Däcken blir lite slätare men aldrig halkat med den utomhus för det. Har även haft den hos mina föräldrar på landet på grusväg när vi bodde där under några månader. Då hade nog lufthjul varit skönt, mindre stötigt. Vi fick under den perioden prova grannbarnens springcykel vid några tillfällen som hade luftdäck, det blev poppis men han tröttnade till slut för den var mycket tyngre. Ingen aning om det bara var märket på cykeln eller däcken som krävde tyngden men kan vara värt att tänka på.


    Jag tror att se till att det är rätt höjd på cykeln och storlek på däcken som är det absolut viktigaste. Lycka till!   

Svar på tråden Springcykel på grusväg