• kattis71

Skolans agerande....

Om en elev (10 år, åk 4) har ett Staninevärde på 2, har inte skolan ett ansvar att reagera/agera då?

• Svar på tråden Skolans agerande....
  • Anonym (Hmm)

Rimligtvis borde man väl prata med speciallärare om detta. Har barnet dyslexi som kan påverka?

• Anonym (specialpedagog)
    kattis71 skrev 2023-05-06 17:04:03 följande:
    Skolans agerande....

Om en elev (10 år, åk 4) har ett Staninevärde på 2, har inte skolan ett ansvar att reagera/agera då?

Nu utelämnar du ju en hel historia! 

Staninevärden handlar om läs/skrivkartläggning oftast, så jag antar att det är det du syftar på. Handlar det om något annat får du gärna beskriva rätt mycket mer än din TS.
    Varje deltest har ett eget värde. Om en elev har staninevärde 2  på ett av deltesterna, men högre på andra så är det inte säkert att skolan tycker det ska "reageras" på. Vad är det du själv anser det är som skolan ska göra? Vad hade eleven på övriga deltester? Vad mer har skolan tagit med i den pedagogiska kartläggningen? 
  • kattis71

Jo jag utelämnade en del i min frustration och okunskap. Fyller på info här.
    Barnet har haft haft hög frånvaro i alla skolår, extra hög i åk 3 och bedrövligt hög  i åk 4. Har slitit med läsning, ordförståelse  och skrivning  i alla år men ingen från skolan har reagerat och därav min frågeställning....
    Barnet har gjort en kartläggning i åk 4 som säger;
    Matte: inget alarmerande kring elevens kunskap.
    SOMT: Språk, ord, meningar, text visar staninevärde på 2
    Barnet är utsatt för mobbing.

Skolan har inte gjort några insatser eller åtgärder.

• Anonym (känns)
    kattis71 skrev 2023-05-10 12:31:43 följande:

Jo jag utelämnade en del i min frustration och okunskap. Fyller på info här.
    Barnet har haft haft hög frånvaro i alla skolår, extra hög i åk 3 och bedrövligt hög  i åk 4. Har slitit med läsning, ordförståelse  och skrivning  i alla år men ingen från skolan har reagerat och därav min frågeställning....
    Barnet har gjort en kartläggning i åk 4 som säger;
    Matte: inget alarmerande kring elevens kunskap.
    SOMT: Språk, ord, meningar, text visar staninevärde på 2
    Barnet är utsatt för mobbing.

Skolan har inte gjort några insatser eller åtgärder.

Det känns som att du utelämnade precis allt det viktiga. Det som borde föranleda reaktion och agerande från skolan och från dig är väl framför allt situationen med mobbing och den höga frånvaron. 
Svar på tråden Skolans agerande....