• Kajsanilsson9

Klarnas betalningslösningar: En undersökning av konsumentupplevelser

Hej!

Vi är två studenter från Lunds Universitet som skriver vårt examensarbete. Syftet med arbete är att analysera hur Klarnas betalningslösningar påverkar människor konsumtionsbeteende och konsumtionsmönster vid e-handel.

Denna enkät kommer att utgöra en del av det empiriska underlaget för vårt arbete och är viktigt för att vi ska kunna få en sån trovärdig bild som möjligt av hur Klarna påverkar av svenskars konsumtionsbeteende.

Enkäten är givetvis helt frivillig, består av 22 antal frågor och tar cirka 5 minuter att genomföra. Resultaten av enkäten kommer endast användas som empiriskt material i examensarbetet och är enbart för forskningsändamål. Alla svar är anonyma och vi försäkrar dig om full konfidentialitet och integritet i din respons.

Önskar er alla en fortsatt fin fredag och trevlig helg! 

Bästa hälsningar, 

Kajsa Nilsson & Filippa Gumabon

Enkäten hittar ni via länken nedan:

docs.google.com/forms/d/1vGBKNlPe2DMzitPtWlU_HO607OA9_KuPb688mO4wRHI/viewform

• Svar på tråden Klarnas betalningslösningar: En undersökning av konsumentupplevelser
  • Anonym (Anti Klarna)

Jag gillar inte alls Klarna och undviker så långt möjligt websiter som använder Klarna. Så det har definitivt ändrat mitt konsumtionsmönster för e-handel

Anledningen är främst att när Klarna var ganska nytt, säg för 7-8 år sen kanske, så låg ofta avbetalning /faktura som default när man skulle checka ut och betala.

För att ändra var man alltså tvungen att klicka en massa, extremt irriterande. Detta retade gallfeber på mig som är uppfostrad till att man sparar först, handlar sen. Jag tycker inte att faktura ska ligga som default.

Nästa grej var att när man väl tuggat sig fram till kortbetalning så hände det flera gånger att Klarna ENBART godtog mitt kreditkort. Inte något av mina andra kort som är vanliga bankkort utan kredit. Kan tillägga att jag har helt vanliga kort kopplade till helt vanliga konton på två av våra största banker. Fungerar exakt överallt. Utom med Klarna.

Nuförtiden finns det ofta valet Swish och det väljer jag alltid när det finns. I andra hand bankkort. Erbjuds Klarna så handlar jag inte.

Svar på tråden Klarnas betalningslösningar: En undersökning av konsumentupplevelser