• Anonym (tydligen psyksjuk)

Vart går gränsen mellan psykisk ohälsa och "vanligt" dåligt mående?

Hej! 
    Jag undrar vart gränsen går mellan att ha psykisk ohälsa eller bara ha en dålig dag/ dålig period i livet. 

Ni som har psykisk ohälsa, väljer ni att medicinera mot det? Får ni inte biverkningar av medicinerna eller är det dåliga måendet ännu jobbigare? Jag fick antidepressiva utskrivet när jag hade vitaminbrist och kände mig svag/ trött men slutade med dem på en gång för jag blev rädd för beroende/ biverkningar. 

Samt undrar jag om det är möjligt att ha borderline om man aldrig har humörsvängningar eller hamnar i instabila relationer utan bara har svårt med självkänslan, identitet och lite tomhet. 

• Svar på tråden Vart går gränsen mellan psykisk ohälsa och "vanligt" dåligt mående?
  • Anonym (Hmm)

Psykisk sjukdom är en varaktig diagnos, alltså något som håller i sig ett längre tag. Sedan är symptomen kraftigare, mer utpräglade osv.

Psykisk ohälsa är också mer varaktigt men ofta mildare i sitt uttryck och oftast mer tillfälligt, alltså att det går över även om det handlar om längre perioder.

En dålig dag är.... EN dålig dag. Eller en dålig vecka. Kort tid iaf. Alla kan har oturliga perioder, frågan där är mest hur man hanterar det rent mentalt. Man kan faktiskt bli sjuklig genom dåliga sätt att hantera saker, om man inte har tankeverktygen att hantera det på ett ok sätt. Alla kan må dåligt, inte alla gräver ner sig under en filt och skakar, och många av de personerna hade inte behövt göra det om de hade haft bättre strategier för att hantera svåra saker.

• Anonym (Hmm)

Ska svara på resten av trådstarten också förresten.

Jag har haft två perioder där jag mått riktigt dåligt och medicinerat, vanliga SSRI, inte beroendeframkallande. Det är väldigt stor skillnad på vad man får utskrivet men inte allt är beroendeframkallande och läkarna ska i första hand skriva ut annat, om det kan räcka eller att man inte ser ett behov av starkare.

Tycker det låter väldigt konstigt att de skulle skriva ut antidepressiva mediciner till någon med vitaminbrist, något stämmer inte här och jag misstänker att du kan ha missuppfattat varför du fick dem.

När det gäller borderline kan jag inte svara 100 % men det verkar som att det måste finnas någon slags känslomässig instabilitet för att man ska kunna få den diagnosen (se symptomen i länken). En allmän känsla av inre tomhet och dålig självkänsla räcker knappast.

www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/angest/emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom--borderline-personlighetssyndrom/

• Anonym (Vera)

Att du fick SSRI mot vitaminbrist är helt galet. 

Jag tycker att psykisk ohälsa är ett så luddigt begrepp det kan betyda precis vad som helst. En person som behöver medicinera anser jag är sjuk inte har ohälsa och för sjukdomar finns det kriterier. 

• Anonym (Qwerty)

Jag tänker att det är psykisk ohälsa när det skapar hinder och problem i vardagen.

• Anonym (Vera)

Det räknas inte som beroendeframkallande idag men många tycker att det borde göra det. Det är inte ovanligt att få så hemska abstinensbesvär av SSRI att man inte kan sluta. 

Anonym (Hmm) skrev 2023-05-06 15:37:17 följande:

vanliga SSRI, inte beroendeframkallande. Det är väldigt stor skillnad på vad man får utskrivet men inte allt är beroendeframkallande och läkarna ska i första hand skriva ut annat, om det kan räcka eller att man inte ser ett behov av starkare.

• Anonym (f)
    Anonym (tydligen psyksjuk) skrev 2023-05-06 15:21:13 följande:

Samt undrar jag om det är möjligt att ha borderline om man aldrig har humörsvängningar eller hamnar i instabila relationer utan bara har svårt med självkänslan, identitet och lite tomhet. 

Vad i det skulle vara borderline?
  • Anonym (Shay)
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-05-06 15:51:01 följande:

Jag tänker att det är psykisk ohälsa när det skapar hinder och problem i vardagen.

Det tänkte ju jag skriva!
Svar på tråden Vart går gränsen mellan psykisk ohälsa och "vanligt" dåligt mående?