• joffan

Någon som har erfarenhet av menstrosor efter förlossningen, funkar det bra??

Jag överväger att köpa ordentliga menstrosor att använda direkt efter förlossningen istället för enorma bindor. Men jag har ingen erfarenhet alls av menstrosor och vet inte om dom klarar av avslaget. 

Jag ogillar bindor nämligen då jag upplever att det blir läckage, underlivet känns torrt, dom flyttar på sig i trosorna och det känns omständigt ifall vi är ute på utflykt. 

Man kan ju inte använda tampong eller menskopp direkt heller. 

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av menstrosor efter förlossningen, funkar det bra??
  • Anonym (A)

kan säga att det aldrig hade räckt för mig första dygnen. Vet inte vad som är normalt men det var snarare en rejäl blöja jag hade på mig. Det blödde mycket! Sen på sikt, absolut borde menstrosor funka men man blöder ju i många veckor.

• joffan
    Anonym (A) skrev 2023-05-06 22:53:07 följande:

kan säga att det aldrig hade räckt för mig första dygnen. Vet inte vad som är normalt men det var snarare en rejäl blöja jag hade på mig. Det blödde mycket! Sen på sikt, absolut borde menstrosor funka men man blöder ju i många veckor.

Det är möjligt att det är dom du säger. Beror nog på hur bra trosorna absorberar också. Har du testat menstrosor annars? Så i början kanske man får byta om det krisar eller så kan man ju köra på dom bindor förlossningen har första dygnen.
  • Anonym (Sara)

Första dygnet krävdes rejäl binda,  men dagarna efter hade menstrosa räckt för mig.
    Jag har fött med snitt,  kanske blöder mer efter vaginal födsel? 

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av menstrosor efter förlossningen, funkar det bra??