jobb när man är sjuk
Jag är fastanställd och är ofta sjuk, kanske 2 dagar per vecka ofta. Jag anmäler som jag ska men jag vet att det är ofta för jag har en sjukdom. Jag är rädd att förlora jobbet. Vad ska jag göra? Jobba eller stanna hemma?
Jag är fastanställd och är ofta sjuk, kanske 2 dagar per vecka ofta. Jag anmäler som jag ska men jag vet att det är ofta för jag har en sjukdom. Jag är rädd att förlora jobbet. Vad ska jag göra? Jobba eller stanna hemma?
Oj, det låter mycket. Vår arbetsgivare är skyldiga att utreda om man varaktigt har mycket strö frånvaro och skriva åtgärdsplan.
Risken finns att de kräver sjukintyg från dag 1.
Hur sjuk är du? På vilket sätt? Har man t.ex. migrän med många anfall kan man ansöka att försäkringskassan tar sjuklön tidigare osv, om du alltså har en legitim anledning till mycket ströfrånvaro.
Man kan få någon sorts intyg från läkaren att man är sjuk ofta, för att slippa en massa karensdagar.
Det finns två varianter av högriskskydd. Dels har du det allmänna högriskskyddet som säger att man kan ha max 10 karenser per 12 mån period.
Sen har du särskilt högriskskydd som du kan söka och som Försäkringskassan beviljar efter intyg av läkare om du har tex svår endometrios, migrän, epilepsi eller liknande som gör att du regelbundet är frånvarande pga din sjukdom. Då får du ingen karens utan sjuklön från dag ett. Arbetsgivaren får i det fallet rätt att söka ersättning för den kostnaden ifrån Försäkringskassan.