• Souypan

CSN

Jag har tagit fullt csn lån och ska börja betala tillbaka snart. Hur ska jag tänka med deT?

• Svar på tråden CSN
  • LFF

Du kommer att få en betalplan och inbetalningskort av CSN. Antingen betalar du kvartalsvis eller månadsvis. Om du väljer månadsvis kan du välja efaktura eller autogiro.

• Anonym (Bella)

När jag fick jobb efter studierna fortsatte jag att leva nästan lika snålt som när jag pluggade och av de pengar som blev över använde jag en del för att bygga upp en buffert och en del för att betala av på mitt CSN-lån. Det är låg ränta på CSN-lånet, så på lång sikt är det inte det ekonomiskt smartaste. Men gud så skönt det var att inte ha lånet hängande över mig när jag levde på föräldrapenning, jobbade deltid som småbarnsförälder och tog ett bolån. 

Men de flesta betalar bara av enligt plan, och det går ju bra. 

• Anonym (gammal kärring)

Det man kan tänka på är att man kan bestämma vilka månader kvartalsbetalningen kommer i.

Jag valde november så får man en lagom smäll innan jul och tänker sig lite för innan man köper julklappar, och sen är nästa gång i februari när kontot förhoppningsvis har återhämtat sig igen. 

Svar på tråden CSN