Köpa loss sommarstugan
Hej,
Vi har en sommarstuga som min mamma äger, bestående av två tomter varav bara den ena bebyggd. Det finns fler fastigheter i familjer men alla i sämre skick, vi är många syskon och jag kan inte se att vi på något enkelt sätt kan dela upp dessa när vi är äldre. Jag vet att det kommer bli konflikter. I dagsläget är alla utom 1 myndig, men även vi vuxna står på väldigt olika platser i livet. Jag har en sambo och bäst ekonomisk ställt i förhållande till resten, stabilt jobb och alltid varit den ansvarsfulla av oss. Vår mamma kan nu inte längre ha kvar sommarstugan, och jag har funderat på att köpa den av henne.
Dilemmat: hur går man bäst tillväga med detta?
- Mamma vill sälja fastigheten till mig, det har vi redan diskuterat. Priset kommer hon att göra förmånligt eftersom jag också egentligen är rätt ung och kommer behöva lägga i princip alla pengar jag har för att kunna rusta det osv.
- Mina syskon skulle potentiellt sett kunna ta enorma lån de också för att köpa, men de står på helt andra ekonomiska förutsättningar än jag och har inga pengar sparade alls. Däremot vet jag att det nog skulle dyka upp en del missnöje om jag skulle köpa loss stugan "bakom ryggen" utan att de fått en chans att också ge ett bud.
Jag vill allra helst inte samäga fastigheten med något syskon, utan har för avsikt att köpa hela själv, utan sambo inblandad. Om jag skulle köpa det skulle det lösa bekymmer för vår mamma, ev. konflikter för framtiden om uppdelning. Men, hur hanterar man det ev. missnöjet och det juridiska kring detta?
En tanke jag haft t.ex. är att jag skulle för att vara hänsynsfull mot läget att jag "snuvar" de andra på möjligheten att köpa, att jag tar differensen mellan det pris jag får köpa stugan för och taxeringsvärdet och skriver in det som en arvesskuld till mina syskon. Så att när tiden är kommen för arv så kommer jag bli skyldig mina syskon den rabatten (delat per person). Detta kommer dock troligen i praktiken inte bli några pengar för mig att betala eftersom det finns fler fastigheter som jag i sådana fall har rätt till en andel i och har möjlighet att avstå/sälja till någon av dem.
Input??? Tacksam för alla svar!