• kungalexandra

Köpa loss sommarstugan

Hej, 
    Vi har en sommarstuga som min mamma äger, bestående av två tomter varav bara den ena bebyggd. Det finns fler fastigheter i familjer men alla i sämre skick, vi är många syskon och jag kan inte se att vi på något enkelt sätt kan dela upp dessa när vi är äldre. Jag vet att det kommer bli konflikter. I dagsläget är alla utom 1 myndig, men även vi vuxna står på väldigt olika platser i livet. Jag har en sambo och bäst ekonomisk ställt i förhållande till resten, stabilt jobb och alltid varit den ansvarsfulla av oss. Vår mamma kan nu inte längre ha kvar sommarstugan, och jag har funderat på att köpa den av henne. 

Dilemmat: hur går man bäst tillväga med detta?
    - Mamma vill sälja fastigheten till mig, det har vi redan diskuterat. Priset kommer hon att göra förmånligt eftersom jag också egentligen är rätt ung och kommer behöva lägga i princip alla pengar jag har för att kunna rusta det osv. 
    - Mina syskon skulle potentiellt sett kunna ta enorma lån de också för att köpa, men de står på helt andra ekonomiska förutsättningar än jag och har inga pengar sparade alls. Däremot vet jag att det nog skulle dyka upp en del missnöje om jag skulle köpa loss stugan "bakom ryggen" utan att de fått en chans att också ge ett bud. 

Jag vill allra helst inte samäga fastigheten med något syskon, utan har för avsikt att köpa hela själv, utan sambo inblandad. Om jag skulle köpa det skulle det lösa bekymmer för vår mamma, ev. konflikter för framtiden om uppdelning. Men, hur hanterar man det ev. missnöjet och det juridiska kring detta? 

En tanke jag haft t.ex. är att jag skulle för att vara hänsynsfull mot läget att jag "snuvar" de andra på möjligheten att köpa, att jag tar differensen mellan det pris jag får köpa stugan för och taxeringsvärdet och skriver in det som en arvesskuld till mina syskon. Så att när tiden är kommen för arv så kommer jag bli skyldig mina syskon den rabatten (delat per person). Detta kommer dock troligen i praktiken inte bli några pengar för mig att betala eftersom det finns fler fastigheter som jag i sådana fall har rätt till en andel i och har möjlighet att avstå/sälja till någon av dem. 

Input??? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Köpa loss sommarstugan
  • Anonym (diamant)
    kungalexandra skrev 2023-05-03 18:27:48 följande:
    Köpa loss sommarstugan

Hej, 
    Vi har en sommarstuga som min mamma äger, bestående av två tomter varav bara den ena bebyggd. Det finns fler fastigheter i familjer men alla i sämre skick, vi är många syskon och jag kan inte se att vi på något enkelt sätt kan dela upp dessa när vi är äldre. Jag vet att det kommer bli konflikter. I dagsläget är alla utom 1 myndig, men även vi vuxna står på väldigt olika platser i livet. Jag har en sambo och bäst ekonomisk ställt i förhållande till resten, stabilt jobb och alltid varit den ansvarsfulla av oss. Vår mamma kan nu inte längre ha kvar sommarstugan, och jag har funderat på att köpa den av henne. 

Dilemmat: hur går man bäst tillväga med detta?
    - Mamma vill sälja fastigheten till mig, det har vi redan diskuterat. Priset kommer hon att göra förmånligt eftersom jag också egentligen är rätt ung och kommer behöva lägga i princip alla pengar jag har för att kunna rusta det osv. 
    - Mina syskon skulle potentiellt sett kunna ta enorma lån de också för att köpa, men de står på helt andra ekonomiska förutsättningar än jag och har inga pengar sparade alls. Däremot vet jag att det nog skulle dyka upp en del missnöje om jag skulle köpa loss stugan "bakom ryggen" utan att de fått en chans att också ge ett bud. 

Jag vill allra helst inte samäga fastigheten med något syskon, utan har för avsikt att köpa hela själv, utan sambo inblandad. Om jag skulle köpa det skulle det lösa bekymmer för vår mamma, ev. konflikter för framtiden om uppdelning. Men, hur hanterar man det ev. missnöjet och det juridiska kring detta? 

En tanke jag haft t.ex. är att jag skulle för att vara hänsynsfull mot läget att jag "snuvar" de andra på möjligheten att köpa, att jag tar differensen mellan det pris jag får köpa stugan för och taxeringsvärdet och skriver in det som en arvesskuld till mina syskon. Så att när tiden är kommen för arv så kommer jag bli skyldig mina syskon den rabatten (delat per person). Detta kommer dock troligen i praktiken inte bli några pengar för mig att betala eftersom det finns fler fastigheter som jag i sådana fall har rätt till en andel i och har möjlighet att avstå/sälja till någon av dem. 

Input??? Tacksam för alla svar!

• Ms H

Känns mer rättvist att värdera fastigheten och använda det riktiga värdet i beräkningen. 

• FuckGoggleAskMe

Om du får köpa till fördelaktigt pris under marknadsvärdet, kommer mellanskillnaden automatiskt att räknas som förtida arv till dig. Blandat fång kallas det. Din mamma kan även skriva papper på detta så det blir tydligt.

• MsM84

1. Alla syskon måste få veta det hela och få en chans att köpa (även om ingen annan kanske har en rimlig möjlighet)
    2. Jag tycker ni ska värdera stugan och säga att skillnaden mellan marknadspris idag och vad du betalar ska ligga som ett förskott på arvet som ska räknas av framtida arv.

• Embla twopointoh

Sådant här kan vara väldigt känsligt och komplicerat. För att verkligen undvika konflikt, kanske det är bättre att din mamma säljer sommarstugan till en utomstående?

Men, det kan ju finnas ett känslomässigt band till just denna stuga också, och då kan det kännas jobbigt att sälja till någon annan fast man egentligen har möjlighet att köpa. Vill du absolut köpa, kanske ni ändå ska diskutera detta med dina syskon, så att alla får en chans att säga sitt och kanske också få möjligheten att köpa. Att du så tar mellanskillnaden som en arvsskuld skulle kunna funka, om dina syskon tycker det är en bra lösning.

Att du har en bättre ekonomisk situation än de andra syskonen tycker inte jag är relevant. Det ger dig inte någon större rättighet att köpa, och om de vill ta 'enorma lån' för att kunna köpa är det helt deras beslut. Du har ju, enligt vad du skriver, inte heller egentligen ekonomi för att köpa och underhålla stugan, så varför skulle dina syskons ekonomi spela roll egentligen?

I slutänden är det din mammas beslut om hon ska sälja och till vem, men jag hoppas ni kan hitta en lösning som alla tycker är rättvis.

• Anonym (Zq)

Ni får väl ha budgivning syskonen emellan. Den som är villig att betala mest får köpa och om summan landar på under marknadsvärdet så får ni dra av mellanskillnaden på det syskonets arv sen.

• Anonym (Kwvpl)

Om din mamma inte behöver så mycket pengar och är villig att sälja till grovt underpris så vore det allra mest rättvisa att dra lott mellan de syskon som är intresserade och på så sätt avgöra vem som ska få möjlighet att köpa och att priset anpassas utifrån vad det syskonet som mest har råd att ge. Mellanskillnaden räknas som förskott på arvet.

• Tow2Mater

Mellanskillnaden borde ju räknas upp med inflationen sen. Summan idag är ju värd mycket mera än den kommer att vara om ett antal år. Annars blir ju syskonen lurade på sina andelar.

• FuckGoggleAskMe
    Tow2Mater skrev 2023-05-03 20:20:21 följande:

Mellanskillnaden borde ju räknas upp med inflationen sen. Summan idag är ju värd mycket mera än den kommer att vara om ett antal år. Annars blir ju syskonen lurade på sina andelar.

Enligt lagen så förblir summan vad den var, så ja, för att vara helt rättvis kan man skriva papper på hur summan ska räknas i framtiden. 
    Anonym (Kwvpl) skrev 2023-05-03 19:01:34 följande:

Om din mamma inte behöver så mycket pengar och är villig att sälja till grovt underpris så vore det allra mest rättvisa att dra lott mellan de syskon som är intresserade och på så sätt avgöra vem som ska få möjlighet att köpa och att priset anpassas utifrån vad det syskonet som mest har råd att ge. Mellanskillnaden räknas som förskott på arvet.

Det tycker jag inte är rättvist mot mamman. Hon får välja att sälja till den hon vill och har rätt att få mesta möjliga från försäljningen. 
  • Anonym (RH)

Vi var i samma sits, men då vi konstaterade att det då fanns syskon som räknade med att få fri tillgång till stugan (utan kostnad) stod vi över. Vi ville inte ha alla kostnader och allt arbete för att ge syskon med familj gratis semester.

Så det såldes till utomstående, och köpte annan stuga (som är bättre).

• Anonym (Abc)

När vi köpte loss vår stuga från mina föräldrar (som inte behövde några pengar, men den var värd några miljoner) så löste vi det genom att köpa till marknadsvärde -25% och att mina syskon fick dela på pengarna vi gav. Dvs, vi fick alla 25% av stugans värde (4 syskon) i gåva där mina syskon fick pengarna på kontot och vi fick 25% rabatt på stugan.

Man kan väl också se det som att mina föräldrar gav stugan till alla oss barn och jag och min man valde att köpa ut övriga. Vi är alla väldigt överens och det finns inget snikande på stugan från mina syskon utan de behandlar den 100% som vår och är nöjda med pengarna de fick.

Att ni ska göra habrovinker för att just du ska kunna köpa stugan känns inte alls ok. Självklart ska du betala marknadspris. Men om din mamma inte behöver pengarna kan ni ju göra som vi gjorde. Att du får rabatt motsvarande din andel och dina syskon får dela på köpesumman.

• Anonym (Xyz)

Taxeringsvärdet ska du inte använda, du ska använda marknadsvärdet. 

• Anonym (K)

Din mamma får väl ändå sälja till vem hon vill! Men om du har något syskon som är väldigt förälskad i stugan så vore det kanske sjysst att nämna det, ifall hen vill lägga ett bud. Men i slutändan så är det din mamma som bestämmer vem hon säljer till. 

• Anonym (Xyz)
    Anonym (K) skrev 2023-05-05 20:49:50 följande:

Din mamma får väl ändå sälja till vem hon vill! Men om du har något syskon som är väldigt förälskad i stugan så vore det kanske sjysst att nämna det, ifall hen vill lägga ett bud. Men i slutändan så är det din mamma som bestämmer vem hon säljer till. 

Hur går dina tankar TS? Som signaturen (K) skriver gör ju din mamma precis som hon vill. Tänk dig noga för bara innan du säger ja, dina syskonrelationer ska du ha länge. Om din mamma inte kan ha kvar stugan pga ekonomin (?) så kan du kanske stötta henne ekonomiskt istället?
  • Anonym (X)

Det är väl bäst att prata med syskonen i stället. Dom kanske inte tycker om idén och det är viktigare i så fall än att du ska kunna äga fastigheten.

Svar på tråden Köpa loss sommarstugan