• Jacobtaieb

Vet nån

Hej alla glada 
    Jag är en Svensk medborgare som har fått fast anställnig och jobbar I Norge sedan fler månader, planerar ta hit min fru och min Lilla son( 18 mån svensk medb) jag vill ansök om familjinvandring så att min son kan få förskolan men min fru har ett obegrensad uppehållstilstånd from italien lever och bor med mig I Sverige och hon har en 14 års pojke som går på 8åttan och min fråga är har Killen rätt till skollan på en gång I Norge när jag ansöker om invandring för han med sin mamma? Eller må han vänta tills de får tillstånd? Och hjälper det att vi har en gemmensam son på 18 mån son behöver dagis? Och hur long brukar man vänta I såna fall? Vad är reglerna? Jag är Nordisk medborgare och min fru är från marocco men har italiensk permanent och befinner sig I Sverige?? Kansan ni hjäplpa med detaljerad svar 
    100000 tack

• Svar på tråden Vet nån
  • Anonym (Utlandssvensk)

Kontakta Skatteetaten/Folkeregistret för korrekt svar. De har också bra info på sina webbsidor.

Men rent generellt så kan familjemedlemmar till EU-medborgare flytta med den personen till Norge utan att ansöka i förväg. Det blir troligen ännu enklare om din fru skaffar sig ett jobb i Norge.

• Jacobtaieb

Japp det finns denna möjligheten för henne om att jobba men hon vägrar flytta innan hennes son få lov till skollan här

• Anonym (Utlandssvensk)
    Jacobtaieb skrev 2023-05-03 13:29:36 följande:

Japp det finns denna möjligheten för henne om att jobba men hon vägrar flytta innan hennes son få lov till skollan här

Så fort sonen registrerar sig som inflyttad så kommer han ha rätt till att gå i skolan. Prata med kommunen och/eller närmsta skola angående plats. Möjligen kan det bli lite mer komplicerat och ta längre tid om sonen har en pappa som måste godkänna flytt etc. 

Det är värre med att få plats i barnehage. Har för mig att barnet var tvunget att vara skrivet i kommunen för att söka plats, och sen vet man inte hur lång tid det tar innan man verkligen får en plats. Det är alltid lättare att få plats i augusti. 
Svar på tråden Vet nån