• Anonym (Skakar)

Skakar när jag är nervös/inte nervös?

Vet inte om det är rätt rum att skriva i men blev här.

Skakar typ jämt när jag är nervös och då är det bara överkroppen som skakar typ, inte armarna eller händer typ vid bröstet och upp till axlarna. Blir typ spänd/skakar samtidigt. Ser ut som jag fryser typ, så folk brukar fråga om jag fryser när jag blir så. Men ibland skakar jag bara lite, känns mest inuti kroppen,

Sluddrar lite i tal också men inte så mycket, men så mycket så det märks i alla fall, speciellt när jag ska presentera något får någon. Händer mest vid presentation och intervju.

Men ibland skakar jag ändå även fast jag inte är nervös, eller i alla fall inte vad jag vet, till exempel när jag var på en jobbintervju, jag var inte nervös men ändå ska skakade överkroppen? Hjärnan var typ inte nervös men kroppen var? Ibland fattar jag inte varför kroppen skakar ens för jag är inte nervös eller tänker på något?

Kan också hända att jag börjar skaka när någon pratar med mig om något bra jag har gjort eller när jag ska prata om något kul jag har gjort? Till exempel att jag var på road trip så började jag skaka när jag berätta om de till någon?

Till största del är jag ju inte nervös över något av detta, i alla fall inte i min hjärna men kroppen tycker annorlunda, jag tänker alltid positivt inför intervju och sånt och (nu går jag väl i mot vad jag skrivit men) och är sällan nervös inför de typ men jag verkar ändå vara de för jag skakar och sluddrar?

It doesn´t make sense

• Svar på tråden Skakar när jag är nervös/inte nervös?
  • Anonym (Ojsan)

nej det händer aldrig mig.

låter som du är väldigt nervös av dig men att du lurar dig själv mentalt och det gör att det uttrycker sig fysiskt. Kanske du borde gå och prata med någon om dessa problem för att få bukt med det.

• Anonym (Hmm?)

Hur har du det med alkohol?

• Anonym (Skakar)
    Anonym (Hmm?) skrev 2023-05-02 21:22:38 följande:

Hur har du det med alkohol?

Dricker i princip inte alkohol. Om jag dricker blir de typ 2-3 gånger per år kanske, vid typ speciellt tillfällen.

Snusar/röker inte och tar ingen medicin/droger och sånt heller.
  • Anonym (shaky)

kan vara syrebrist vid födseln. då brukar man ha lätta skakningar. dock livslånga. men det kanske är först nu du sett det?

• Anonym (Skakar)
    Anonym (Ojsan) skrev 2023-05-02 21:19:06 följande:

nej det händer aldrig mig.

låter som du är väldigt nervös av dig men att du lurar dig själv mentalt och det gör att det uttrycker sig fysiskt. Kanske du borde gå och prata med någon om dessa problem för att få bukt med det.

Kan vara, inte tänkt så faktiskt.

Vem skulle man kunna prata om sånt med? Tänker du typ psykolog?
  • Anonym (Skakar)
    Anonym (shaky) skrev 2023-05-02 21:32:27 följande:

kan vara syrebrist vid födseln. då brukar man ha lätta skakningar. dock livslånga. men det kanske är först nu du sett det?

Har alltid varit så, så länge jag kan minnas. I alla fall sedan gymnasiet.

Händer att jag kan behöva ta djupa andetag och sånt ibland eller att jag inte får till en riktigt djupt andetag typ eller vad man säger, om de är något? Har väl inte så dålig kondition, tror jag? Jag brukar cykla rätt mycket/långa sträckor på sommaren

Har jag aldrig hört, intressant. Något man kan träna upp? Typ träna mer kondition?

• Anonym (Clay)

Hade en klasskamrat som skakade ibland. han hade någon medicin som han tog vid behov, (kan det varit inderal?)

bäst är väl att uppsöka sjukvård. Tänker på parkinsons, eller ms (?). Inte för att måla fan på väggen, men det kanske är symptom på en underliggande åkomma.

eller så "jäär du nalta kaggerhänt" bara

• Anonym (Ojsan)
    Anonym (Skakar) skrev 2023-05-02 21:32:41 följande:
    Kan vara, inte tänkt så faktiskt.

Vem skulle man kunna prata om sånt med? Tänker du typ psykolog?
    Kontakta din vårdcentral så kan dom kolla det fysiskt och om det inte är det så kan de ge dig en terapeut eller psykolog att prata med om dom tror att det är psykiskt.

kan ju vara en "tics", har du andra tics som tex extra blinkningar eller saker du repeterar utan reflektion?
  • Anonym (Skakar)
    Anonym (Ojsan) skrev 2023-05-02 21:49:13 följande:
    Kontakta din vårdcentral så kan dom kolla det fysiskt och om det inte är det så kan de ge dig en terapeut eller psykolog att prata med om dom tror att det är psykiskt.

kan ju vara en "tics", har du andra tics som tex extra blinkningar eller saker du repeterar utan reflektion?
    Okej,Jaa kanske är bäst så får de bedöma.
    Men har i alla fall inte haft nå psykiska besvär annars heller.

Nej, inte vad jag vet och inte vad någon har sagt till mig. Så vit jag vet är det bara dessa skakningar som kommer på typ de exempel jag nämnde ovan i inlägget.
  • Anonym (Ojsan)

Googla lite på tics och tourettes, det kan ge samma uttryck när man blir lite småstressad.

Anyway, hoppas du får hjälp av vc.

• Anonym (Skakar)
    Anonym (Ojsan) skrev 2023-05-02 22:06:42 följande:

Googla lite på tics och tourettes, det kan ge samma uttryck när man blir lite småstressad.

Anyway, hoppas du får hjälp av vc.

Ska kolla upp de, tack
  • Anonym (Skakar)
    Anonym (Clay) skrev 2023-05-02 21:44:51 följande:

Hade en klasskamrat som skakade ibland. han hade någon medicin som han tog vid behov, (kan det varit inderal?)

bäst är väl att uppsöka sjukvård. Tänker på parkinsons, eller ms (?). Inte för att måla fan på väggen, men det kanske är symptom på en underliggande åkomma.

eller så "jäär du nalta kaggerhänt" bara

Ska läsa mer om den, tack. Men ska såklart kolla med läkare innan om jag nu bestämmer mig för att kanske ta den.
  • Anonym (Clay)
    Anonym (Skakar) skrev 2023-05-03 15:42:14 följande:
    Ska läsa mer om den, tack. Men ska såklart kolla med läkare innan om jag nu bestämmer mig för att kanske ta den.
    Tror inte det är receptfritt. Klassas som betablockerande tror jag
  • Anonym (H)

Det är för att man spänner sig

Jag skakar jättemycket när jag blir rädd/orolig.  Gäller att försöka slappna av så slutar det

• Anonym (Skakar)
    Anonym (H) skrev 2023-05-03 15:57:46 följande:

Det är för att man spänner sig

Jag skakar jättemycket när jag blir rädd/orolig.  Gäller att försöka slappna av så slutar det

Har försökt i flera år, inte lyckats. Det släpper såklart ju efter har jag pratat klart personen/haft min presentation eller gjort något liknande. Men vill ju att det ska sluta helst innan jag ens börjar prata med personen. Under tiden jag pratar lyckas jag inte slappna av och sluta, ibland gör det de, men då kan de ta en stund innan jag slutar skaka.
  • Anonym (shaky)
    Anonym (Skakar) skrev 2023-05-02 21:39:35 följande:
    Har alltid varit så, så länge jag kan minnas. I alla fall sedan gymnasiet.

Händer att jag kan behöva ta djupa andetag och sånt ibland eller att jag inte får till en riktigt djupt andetag typ eller vad man säger, om de är något? Har väl inte så dålig kondition, tror jag? Jag brukar cykla rätt mycket/långa sträckor på sommaren

Har jag aldrig hört, intressant. Något man kan träna upp? Typ träna mer kondition?
    Nä som jag förstått så har man det bara och får leva med det (givet att det är syrebrist vid födseln). Det kanske inte är fallet hos dig såklart.
Svar på tråden Skakar när jag är nervös/inte nervös?