• Anonym (tjackis)

Tjackmissbruk är helt förstörd, 22 år gammal

Jag är het förstörd efter att under ett års tid missbrukat amfetamin. Jag är endast 22 år gammal vilket gör allt så himla tragiskt. De bästa åren av mitt liv har jag förstört. 

Allt började med att jag rökte cannabis och åktefast på det. Började lämna urinprover och då började jag använda annan narkotika som de inte testade mig för. Men det var amfetamin som jag fastnade för. Började använda det för jag kände att jag äntligen kunde få saker gjort. Till slut behövde jag det ens för att gå upp på morgonen. Ibland var jag nykter i en vecka eller så men fick sedan ett återfall. 

Nu har jag bara en termin kvar på min universitetsutbildning och jag minns ingenting av det jag har gjort alla terminer innan detta. För jag varit hög under hela skoltiden. Min familj har jag slutat prata med för att jag inte vill visa mig såhär. Tagit bort alla sociala mediekonton för att jag inte vill påminnas om hur det en gång var..

Jag är numera också steril, har slutat få min mens och den verkar inte komma tillbaka :/. Har gått ner jättemycket i vikt och klarar inte av att sköta de enklaste sakerna som att handla man och laga mat. Om jag ska orka göra det måste jag ta tjack och när jag tar tjack orkar jag inte äta. 

Jag hade en partner tidigare som gav mig flera chanser till att bli nykter men klarade inte av det. Så hon lämnade mig. Vilket är fullt förståeligt. Men om jag ska träffa någon ny måste jag bli bättre och krya på mig. Vilket just nu känns omöjligt. 
    Jag får pankík över min sviktande hälsa. Där jag sover 14h de dygn jag är nykter och ingenting de jag inte är det. Min mage är paj jag har som magkatarr hela tiden. Vad ska jag göra. Jag har testat gå till vården men de kommer sätta dit mig igen har jag aningar om. 

• Svar på tråden Tjackmissbruk är helt förstörd, 22 år gammal
  • Anonym (F)
    Anonym (tjackis) skrev 2023-05-02 14:49:17 följande:
     Jag har testat gå till vården men de kommer sätta dit mig igen har jag aningar om. 
    Det är kanske det som behövs?

Du klarar dig ju inte ur det här på egen hand, så någon måste hjälpa dig.

Tar du inte hjälp av familjen så måste du be någon annan om hjälp.

Själv tog jag min 21-åring till sommarstugan i skogen på åtta månader. Det funkade.

• Anonym (Ville)

Du har ju inget annat val än att vända dig till vården. vad som än händer så behöver du ju bryta din negativa spiral. 

• Anonym (rea)

Vill du verkligen sluta även när du inte har avtändning?  Visst kan man gå ner sej på ett år men det finns så många possitiva sidor som finns kvar vid så kort tid så det gör det hela svårare.
    Annars är det korta och enda rätta svaret att sluta, det går om man verkligen vill.

Jag började lite med amfetamin vid 14, vid 16 gick jag på det dagligen och slutade inte förren jag var 24(var inlåst ca 2 år under den tiden). Jag la av på dagen och hade ett återfall ett par år senare som varade nån vecka men det livet är inte värt det..
    Har varit ren i 10år nu och har för skojs skull kollat upp hur det gick för några gamla kompisar. De flesta är döda, några sitter inne, några få lyckades ta sej ut det. Skulle rekommendera att tillhöra dom sistnämnda, livet är kort nog som det är.

• Carolatom07

Du är bara 22 år, och har vissa sviter efter ditt missbruk. Du har alla möjligheter att kunna vända det till det bästa. Det låter klyschigt kanske, men du har hela livet framför dig!

• Anonym (heroinista)

Jag hamnade i heroinmissbruk (inte frivilligt) när jag var 16, men redan då hade jag ett par års sex- och alkoholmissbruk bakom mig. Tog mig ur det pga graviditet när jag var 22, tiggde äntligen hjälp då. Födde ett barn med abstinens. Jag trodde så klart att mitt liv var över på alla sätt och vis. Nu 8 år senare har jag ett ganska bra liv. Inte perfekt så klart, men jag har tagit igen grund- och gymnasieskolan, börjat på universitet, har ett hem, mitt barn, partner sedan två år, jobb. Så även om du tror n att du är förstörd så är det inte alls säkert att du är det. Sök hjälp. Få uppbackning. 

• Anonym (H)

För det första är du BARA 22, så du kan mycket väl ha dina bästa år framför dig om du vänder detta nu. Det finns hjälp att få. 
    Sen är du troligtvis inte steril utan din mens har antagligen rubbats av ditt leverne och att du gått ner så mycket i vikt. 

• fornminne

Säger som andra i tråden, ge inte upp! Du är ung och  har hela livet framför dig. Du har inte alls sabbat dina bästa år. Du har sabbat några år, men får du rätt stöd och hjälp - samt har rätt motivation - kan du ta dig ur detta och få ett bra vuxenliv. 

Men det första du måste göra är att svälja stoltheten. Var ärlig mot din familj och sök hjälp av vården. Du kanske åker dit ja. So what? Som någon skrev, det kanske är vad du behöver för att bryta den onda spiralen. Det kommer att bli tufft, det kommer kanske att ta tid. Men om du börjar nu, kan du ha ett bra liv när du är 30, kanske redan när du är 25. Då är du fortfarande ung! 

Kasta inte bort framtiden bara för att det känns hopplöst nu. Ta till dig av det andra skriver här. 

• fornminne

Och du är förmodligen inte steril. Blir man för mager är det vanligt att mensen slutar komma. Men går du upp igen och blir ren, kommer mensen säkert tillbaka. 

Du är sjuk, din kropp är sjuk. När du är frisk kommer du säkert kunna få barn i framtiden som alla andra. Du har många år på dig.

• Anonym (JF)

Hej Hej,

Du har HELA livet framför dig,,men du står vid ett vägskäl, fortsätta droga o du får ett skitliv med förtidig död, eller lägga av att missbruka amfetamin,,men detta kan vara oerhört svårt, så du behöver hjälp, troligen behöver du in på behandlingshem, du skall ringa soc i din kommun o be om hjälp,, lycka till

• Anonym (DrogerPontare)
    Anonym (JF) skrev 2023-06-16 23:03:17 följande:

Hej Hej,

Du har HELA livet framför dig,,men du står vid ett vägskäl, fortsätta droga o du får ett skitliv med förtidig död, eller lägga av att missbruka amfetamin,,men detta kan vara oerhört svårt, så du behöver hjälp, troligen behöver du in på behandlingshem, du skall ringa soc i din kommun o be om hjälp,, lycka till

Sätter du någon sorts ära i hur inaktuella trådar du kan försöka dra liv i?
  • Anonym (E)
    Anonym (DrogerPontare) skrev 2023-06-16 23:13:57 följande:
    Denna är i alla fall rätt aktuell.
  • Anonym (Petra)

Du är inte "helt förstörd". Du kan få livet åter. Du är bara 22. Det finns de som missbrukat längre än så och börjat om med "ordnade liv". Du ska inte kämmas! Se din erfarenhet som en merit att förstå andra i samma sits. Vissa fastnar i decennier i missbruk. Du kan ta dig ur det. Sök hjälp. Jag är dubbelt så gammal som du och ska börja om i livet med ny universitetsutbildning. Du fixar det.

• Anonym (JF)
    Anonym (DrogerPontare) skrev 2023-06-16 23:13:57 följande:
    nej
  • Shakinah
    Anonym (heroinista) skrev 2023-05-02 18:11:48 följande:

Jag hamnade i heroinmissbruk (inte frivilligt) när jag var 16, men redan då hade jag ett par års sex- och alkoholmissbruk bakom mig. Tog mig ur det pga graviditet när jag var 22, tiggde äntligen hjälp då. Födde ett barn med abstinens. Jag trodde så klart att mitt liv var över på alla sätt och vis. Nu 8 år senare har jag ett ganska bra liv. Inte perfekt så klart, men jag har tagit igen grund- och gymnasieskolan, börjat på universitet, har ett hem, mitt barn, partner sedan två år, jobb. Så även om du tror n att du är förstörd så är det inte alls säkert att du är det. Sök hjälp. Få uppbackning. 

Är så glad för din skull heroinista, att det har gått bra förmiddag senare i livet.  Det är riktigt starkt gjort av dig också ❤️.   Kan tänka mig att heroin bär på en massa starka krafter som inte är att leka med.
  • Shakinah
    Shakinah skrev 2023-06-16 23:35:46 följande:
    Är så glad för din skull heroinista, att det har gått bra förmiddag senare i livet.  Det är riktigt starkt gjort av dig också ❤️.   Kan tänka mig att heroin bär på en massa starka krafter som inte är att leka med.

Jag menade: ?att det har gått bra för dig senare i livet? och Inte förmiddag, sitter på mobilen och den har igång autocorrec, tyvärr.  

nu till TS: jag tror att det finns gott om hopp för dig. Du är ung på livet, det kommer kanske bli lite svårt första
    tiden men med tiden så kommer du se ljuset vid andra sidan tunneln.  ❤️

• Anonym (DrogerPontare)
    Anonym (JF) skrev 2023-06-16 23:31:30 följande:
    nej
    Varför håller du på såhär då?
    Drar upp allt du kan, oavsett ålder?
  • Randhagel
    Anonym (JF) skrev 2023-06-16 23:31:30 följande:
    nej
    Jo
  • Anonym (N.A.)

Sök hjälp i vården direkt. Sedan när du varit i vård cirka en månad sök Anonyma Narkomaner och gå på möte, sök på Google efter möten i din stad eller närmaste grupp där du befinner dig! Lycka till!

Svar på tråden Tjackmissbruk är helt förstörd, 22 år gammal