• Egon den stora

När betalar ni hyra?

Vilket datum är det vanligaste att man betalar hyra?  Ska skaffa hyresgäst och har aldrig hyrt själv. 

• Svar på tråden När betalar ni hyra?
  • Fontana

"Hyran ska erläggas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början" brukar det stå på mina hyresavier.

• Guldnovan

Senast 30 vore bäst eftersom många har lön 27. Kommunens anställda t.ex. 

• Guldnovan
    Sanna43 skrev 2023-05-02 13:14:50 följande:

25e

Skulle inte funka för oss som har 27. 
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2023-05-02 13:42:27 följande:
    Skulle inte funka för oss som har 27. 
    Som har lön den 27:e....
  • Egon den stora
    Fontana skrev 2023-05-02 13:32:10 följande:

"Hyran ska erläggas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början" brukar det stå på mina hyresavier.

Det låter rimligt. 
  • Fontana
    Guldnovan skrev 2023-05-02 13:41:47 följande:

Senast 30 vore bäst eftersom många har lön 27. Kommunens anställda t.ex. 

Jaså, det är så? Jag jobbade på en mindre förvaltning som också hade löneutbetalning den 27:e. Trodde att det var speciellt för dem. Förvaltningen använde i o f s kommunens datasystem.

Vi som hade löneutbetalning den 27:e fick lönen den 25 om den 27:e var en söndag*. När jag var på en annan förvaltning som hade löneutbetalning den 25:e kom lönen den 26:e om den 25:e var en söndag*. 

Problemet med att ange ett specifikt datum är att det blir oklarheter om det datumet är en lördag eller söndag. Finns visst en annan tråd i den frågan här.

(*, minns inte hur det var om den 25:e eller 27:e var en lördag.)
  • Egon den stora

Både 25.e och 27.e är vanliga datum. Men att hyran skall vara inne sista vardagen månaden innan låter mest rimligt.  Jag har ju dom flesta fakturorna på boendet då. 

• Anonvm
    Guldnovan skrev 2023-05-02 13:43:09 följande:
    Som har lön den 27:e....
    Det finns faktiskt de som inte nödvändigtvis tvångsmässigt måste använda just de pengar de får utbetalt samma månad till att betala hyran.

De flesta hyresvärdar accepterar flera månader gamla pengar.
  • Guldnovan
    Fontana skrev 2023-05-02 14:36:40 följande:
    Jaså, det är så? Jag jobbade på en mindre förvaltning som också hade löneutbetalning den 27:e. Trodde att det var speciellt för dem. Förvaltningen använde i o f s kommunens datasystem.

Vi som hade löneutbetalning den 27:e fick lönen den 25 om den 27:e var en söndag*. När jag var på en annan förvaltning som hade löneutbetalning den 25:e kom lönen den 26:e om den 25:e var en söndag*. 

Problemet med att ange ett specifikt datum är att det blir oklarheter om det datumet är en lördag eller söndag. Finns visst en annan tråd i den frågan här.

(*, minns inte hur det var om den 25:e eller 27:e var en lördag.)
    Om 27 är lördag eller söndag får vi på fredagen. Aldrig någonsin efteråt. 
  • nihka

Jag har satt den 27:e med tanke på hyresgästers löneutbetalning som brukar vara den 25:e eller 27:e.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • rosesarewhite

Jag har autogiro och hyran dras alltid sista vardagen i månaden. 

Det bästa är väl att sätta att hyran ska vara dig till handa sista vardagen i månaden eftersom alla månader är olika långa och att de sista dagarna kan infalla en helg.

Tex om 27-28 april hamnar på helg kan du ju ha överseende med om hyran kommer in 1-2 mars.

• Guldnovan
    rosesarewhite skrev 2023-05-02 19:38:36 följande:

Jag har autogiro och hyran dras alltid sista vardagen i månaden. 

Det bästa är väl att sätta att hyran ska vara dig till handa sista vardagen i månaden eftersom alla månader är olika långa och att de sista dagarna kan infalla en helg.

Tex om 27-28 april hamnar på helg kan du ju ha överseende med om hyran kommer in 1-2 mars.

Vad hände med 29, 30 och 31? 
  • rosesarewhite
    Guldnovan skrev 2023-05-02 22:39:07 följande:
    Vad hände med 29, 30 och 31? 
    Jag menade såklart februari, haha!
  • Guldnovan
    rosesarewhite skrev 2023-05-02 22:47:15 följande:
    Jag menade såklart februari, haha!
    Å ja då är jag med. 
  • Egon den stora

Om betalningsdatum infaller på en helg innebär det väl automatiskt att pengarna skall finnas senaste vardagen innan.  Det gäller ju alla fakturor och löner jag sett villkor för.

• Ms H

Jag löste frågan i vårt fall genom att fråga vilket datum min hyresgäst ville ha i kontraktet. 

Svar på tråden När betalar ni hyra?