9 månader och joller
Jag har en härlig pojke på 9 månader. Han lärde sig åla för ca 1 månad sedan och kort därefter krypa. Nu vill han mest öva att gå dagarna igenom.
Min oro är att han fortfarande inte jollrar nyanserat. Alltså mamama, papapa, gagaga osv.
Han är en hejare på att säga vokaler som iiiiii, ööööö, aaa, eeee, ooo, i olika kombinationer och ljudnivåer och mörkt/ljust. Senaste ca 2 veckorna säger han även ljud som ffffff, mmmmm, b b b b b och pruttar med munnen. Någon gång ibland kan det komma heeeei och senaste veckan ca låter det nästan som han gråter mamma / wawa/ mmmm ibland när han är ledsen. Men kanske bara min önsketanke att han ska säga mamma. För någon vecka sedan tyckte jag det började vända, det lät som han försökte att kombinera vokaler och konsonanter som, neii, nen, huj, go, ga, ba, kul och typ gigabu eller liknande. Men efter bara någora dagar slutade han med det.
Är jag ensam med en bebis som är sen med joller?
När jag googlar kommer det bara upp att det kan vara autism.
Jag pratar, sjunger, leker och med honom hela dagarna senaste månaden. Men han vill mest gå, gå, gå, gå. Har någon några andra tips? Jag ska prata med BVC.