Konstant gnällig 1,5-åring, tips?
Har världens finaste 1,5-åring. Men, han är också ett barn som är konstant gnällig. Vid mat, blöjbyte, ombyte, om han inte får det vi vuxna håller i händerna. Det blir gnäll och gråt och protestkast av det han håller i händerna. Ska vi gå ut gnäller han och ska vi gå in sen är det samma gnäll igen. Kan räkna på få fingrar när han är nöjd med något en tid.
Jag förstår ju att det är inom spannet för en normal 1,5-åring med stark vilja, men när dagarna består sv 80% gnäll funderar jag om jag kan göra något bättre för att minska ned detta eller om det bara får komma med åldern.
Vi har tydliga rutiner på dagarna med mat, innelek, utelek och sömn och vi vuxna är medvetet väldigt lugna runt honom, och pratar lugnt när han blir upprörd, försöker avleda och dämpa.
Känner nån igen sig att ni haft ett barn som varit av den lite mer högljutt gnälliga typen, hur jobbade ni med det?
Han är också såklart glad ibland och busig och nyfiken, det är bara som att han fötts med väldigt mkt egen vilja och intresse att utrycka den .