Gravid på första försöket?
När man närmar sig 40, är det troligt att man blir gravid på första försöket om man dessutom är i förklimakteriet?
Jag menar om man har lågt östrogen borde det inte vara svårt att bli gravid?
När man närmar sig 40, är det troligt att man blir gravid på första försöket om man dessutom är i förklimakteriet?
Är man konstaterat i förklimakteriet så borde det ha viss påverkan. Då har ju kroppen börjat "avveckla" den funktionen liksom.
Jag var inte 40+ men 36 senast jag blev gravid och det funkade på första försöket men jag har haft lätt att bli gravid även innan. Och jag hade inga känningar av något förklimakterie.
Nej, det är överlag ovanligt att bli gravid på ett försök i den åldern. Ca 50% av alla 39-åringar blir gravida inom ett år. Att jämföra med överlag där siffran är ca 85%.
En bekant blev gravid vid ett ONS när hon var 39, så bara ålder är inget pålitligt preventivmedel...
Troligt är det då rakt inte, men visst händer det på individnivå. Statistiken talar ju emot. Själv är jag 41 och väntar barn till sommaren, blev gravid efter 8 månader när jag alltså var 40. Men hade då perfekta värden.
Jag blev gravid precis efter jag fyllt 44 år (ej planerat), blev gravid igen när jag var 45 men fick MF i v.14 och blev gravid i Mars i år men fick ett tidigt MF.
Har en son på 30 år sen tidigare