• Anonym (Trött)

Gör arbetsgivaren rätt?

Partner jobbar inom handels, har från start upplevt vissa situationer som märkliga och något som aldrig hänt förut.
    Nu är det ett exempel här som påverkar hela familjen, vilket är dom spontana schemaändringarna. 
    Partnern får schema för en period framöver, vanligen ca en månad framåt, inga konstigheter, men arbetsgivaren ändrar och lägger på timmar med bara nån dag/ ett par dagars varsel. Det kan vara allt från 1-4 timmar. Min partner har lyft detta med sin chef flera gg eftersom det påverkar mitt jobb och förskoletider, men chefen menar på att det är min partners ansvar att kolla schemat varje dag för att se ev ändringar. Är det verkligen så? 

• Svar på tråden Gör arbetsgivaren rätt?
  • Anonym (baba)

Enligt lag ska man få sina arbetstider med 14 dagars varsel.  Det är arbetstidslagen som säger det. Sen finns det en skrivning om att arbetsgivaren har möjlighet att ge ut schema senare/göra ändringar men de ska vara av akut karaktär. Och finns det kollektivavtal så står det angivet i det hur man ska ersättas om arbetsgivaren gör den typen av ändringar.
    Om din partner är anställd med månadslön och passen blir längre än vad hen har avtal på så kan det också utgöra underlag för övertid.
    Prata med facket!

• EpicF

Din partner måste ta upp detta med facket och se vad kollektivavtalet säger. 

• Kung Kisstank
    Anonym (Trött) skrev 2023-04-30 18:06:04 följande:
    Gör arbetsgivaren rätt?

Partner jobbar inom handels, har från start upplevt vissa situationer som märkliga och något som aldrig hänt förut.
    Nu är det ett exempel här som påverkar hela familjen, vilket är dom spontana schemaändringarna. 
    Partnern får schema för en period framöver, vanligen ca en månad framåt, inga konstigheter, men arbetsgivaren ändrar och lägger på timmar med bara nån dag/ ett par dagars varsel. Det kan vara allt från 1-4 timmar. Min partner har lyft detta med sin chef flera gg eftersom det påverkar mitt jobb och förskoletider, men chefen menar på att det är min partners ansvar att kolla schemat varje dag för att se ev ändringar. Är det verkligen så? 

Så får det inte gå till normalt. Schemat ska vara fastställt 14 dagar i förväg. Sedan kan det ske oväntade saker men det ska generera övertid. Det är INTE din partners jobb att kolla schemat varje dag. Det är chefen som ansvarar för att lägga schemat sedan sprida det till sina anställda.
  • Anonym (FYI)

Vill bara lägga in en tanke och det är att det kan anses att chefen har informerat om hen uppdaterar schemat. Det kanske är den valda kanalen för att meddela förändringar i schemat helt enkelt.

Svar på tråden Gör arbetsgivaren rätt?