• Anonym (Lina)

Kalas pengar dela:(

Vi ska ha kalas med dotterns 2 kompisar p ekonomin är tuff. Jag fick till mig att köpa dricka ketchup och godispåsar till 10st ca 280kr den andra köper korv o bröd o den andra bakar. Har svårt att beräkna men hade bi sagt att alla,sjriver upp va man lagt o delar? Jag har svårt att tro att vi lagt lika hur hadd ni tänkt?

• Svar på tråden Kalas pengar dela:(
  • EpicF

Om ni ska skriva upp vad ni har lagt ut, samt behålla kvitton (vilket är en självklarhet) så ser ni vad ni har betalat och kan då jämföra och dela upp så att ni betalar lika stor del var. Svårast att dela är till den som bakar, men det får ni lösa på något sätt. 

• Maac

Förstår att ekonomin är tuff, men det är inte säkert de andra förstår det. Risk att män framstår som snål när man pratar om relativt låga summor, och insatsen att baka är svår att beräkna.

Men skriv till de andra vilken summa du handlat för och be dem beräkna sina utlägg och erbjud dig att hålla koll och dela upp det så det jämnar ut sig. Om de andra inte sitter i samma ekonomiska situation så är det bättre att du tar diskussionen så tidigt som möjligt. 

• Anonym (C)

Vem står för lokal? Pynt? Lekar?

Du har ju definitivt lagt ut mer pengar än vad det kostar att köpa korv med bröd till tio barn, så om den personen inte kompenserar genom att även fixa annat så tycker jag att du ska säga ifrån om att det känns orättvist.

Om de har lite mindre tajt ekonomi kan det hända att de bara inte tänkte så långt. För många människor är någon hundralapp hit eller dit ingen stor grej, men man måste ju ha respekt för att det kan vara det för andra.

• Meddelande borttaget
  • Fliselisan

Har du redan köpt eller ska du köpa? 

Tänker att en flaska saft kostar 30kr max, ketchup 20kr om du handlar på tex Lidl. Sen godispåsar till 10 barn behöver inte bli dyrt, varje barn ska väl inte ha så mycket? Köp godis på typ Coop, där kan du ta gratis påsar. Eller gör egna av fryspåsar men lite presentband runt. 

Beroende på vad den som bakar tänker baka kan det ju bli betydligt dyrare än dina egna utlägg. Ganska mycket tillbehör till tårta tex. En enkel sockerkaka desto billigare.

Men som flera tidigare skrivit, att ni handlar gemensamt och delar på 2 verkar väl rimligt? 

• Anonym (Emilia)
    Fliselisan skrev 2023-04-30 15:28:54 följande:

Har du redan köpt eller ska du köpa? 

Tänker att en flaska saft kostar 30kr max, ketchup 20kr om du handlar på tex Lidl. Sen godispåsar till 10 barn behöver inte bli dyrt, varje barn ska väl inte ha så mycket? Köp godis på typ Coop, där kan du ta gratis påsar. Eller gör egna av fryspåsar men lite presentband runt. 

Beroende på vad den som bakar tänker baka kan det ju bli betydligt dyrare än dina egna utlägg. Ganska mycket tillbehör till tårta tex. En enkel sockerkaka desto billigare.

Men som flera tidigare skrivit, att ni handlar gemensamt och delar på 2 verkar väl rimligt? 

För att inte tala om att det kan ju ta en hel del tid att baka också, speciellt också om det ska dekoreras efteråt. Den föräldern kanske står i köket hela dagen för att fixa till barnens kalas. Man kan ju inte jämföra det arbetet med att åka förbi ICA och köpa ketchup. 
  • Elin P

Har de andra familjerna det också pressat ekonomiskt? Ärligt talat är ju 280 kr inte någon stor summa pengar om man inte har ekonomiska problem. Hade jag varit en av "de andra" familjerna hade nog jag tyvärr inte ens reflekterat över om tex en av oss la 150 kr och den andra 280 kr. Men har full förståelse för att den summan kan räknas om man har väldigt dåligt med pengar.

Det du kan göra är att vara ärlig mot de andra. Säg som det är att du har det väldigt pressat och att detta är mycket pengar för dig, viktigt att ni delar lika.

Du kanske kan köpa billig blandsaft istället för dricka, då sparar du lite. Gör också små godispåsar med vanliga fryspåsar. Alternativt kan ni bjuda på popcorn istället för godis, såna som man poppar själv i kastrull? Mycket billigt att ordna.

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (C) skrev 2023-04-30 11:44:32 följande:

Vem står för lokal? Pynt? Lekar?

Du har ju definitivt lagt ut mer pengar än vad det kostar att köpa korv med bröd till tio barn, så om den personen inte kompenserar genom att även fixa annat så tycker jag att du ska säga ifrån om att det känns orättvist.

Om de har lite mindre tajt ekonomi kan det hända att de bara inte tänkte så långt. För många människor är någon hundralapp hit eller dit ingen stor grej, men man måste ju ha respekt för att det kan vara det för andra.

Fast säg tre korvar per unge. 30 korvar och 30 brön. Borde bli ungefär samma. 
Svar på tråden Kalas pengar dela:(