• Mimmiimimmii

Fp sommaren

Jag mailade min chef för att förbereda henne på att jag ville vara långledig 14/4 och ville meddela vi har sagt på förskolan att tjejen ska vara hemma från 16/6  och att jag inte tror att pappan kan vara hemma. Fick till svar att nu är jag en tråkig chef men du ansöker sent o då behöver vi dig även v32. Skrev tillbaka o sa aþ jag ska se om det går lösa pp annat sätt men det går inte. Vad ska jag skriva ?

• Svar på tråden Fp sommaren
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)

Ni får säga till förskolan att nu arbetar v 32 och behöver ha barnet där 

• Mimmiimimmii

Varför har de rätt att neka mig mer än 3 mån innan jag har sparat dagar just för detta! 

Anonym (S) skrev 2023-04-29 20:52:03 följande:

Ni får säga till förskolan att nu arbetar v 32 och behöver ha barnet där 

• Anonym (S)
    Mimmiimimmii skrev 2023-04-29 21:05:22 följande:

Varför har de rätt att neka mig mer än 3 mån innan jag har sparat dagar just för detta! 

Du pratar ju om den 16:6?
    dit är det inte tre månader? jag tolkar som att det är en sammanhållen period ni ansökt om? Du blir väl nekad för den perioden du sökt. 

det bästa du kan göra är att faktiskt prata med din chef istället för att maila. 

• Anonym (Vabba)

Ja precis som en annan skrev kan hon neka då det är mindre än tre månader till den 16/6. Var glad att hon inte nekade hela ledigheten.

Men skiter det sig får du väl vabba v 32. Arbetsgivaren har rätt att kräva sjukintyg på dig men inte barnen, så bättre val att de är sjuka än att du är.

• Anonym (I)

Förstår inte riktigt, ska du vara f-ledig från 16/6 till och med vecka 32? I så fall är det ju inte tre månader innan perioden startar som du anmäler din ledighet, utan bara 2 månader.

• Elin P

Har du ansökt tre månader innan och inte haft mer än två perioder FL detta år hittills kan chefen inte neka. Skulle chefen ändå försöka med det så vänd dig till facket.

Är du ute mindre än tre månader innan med ansökan så kan chefen neka, ja.

Svar på tråden Fp sommaren