• FrankDrebin

    Flera barnkalas som blir dyrt

    Jag har bor med en kvinna och hennes två barn.  Det yngsta barnet har fyllt 6 och vi har firat henne med tårta. Men sen ska vi ha ett till kalas för henen och barnen (också med tårta och tillbehör) sen utöver det ska vi ha ett tredje barnkalas med släkten. 


    Till alla dessa är det tänk att vi ska köpa tårta från konditori, jag ifråga satt det hela lite och tyckte det blev saftig i kostnad. Bara tårtorna i sig blir på 1500. Sen allt annat runt omkring (presenter ej medräknande) säkert 1500 till.


    Hon blev iaf extremt arg för att jag ifrågasatte det hela. Är det så hära alla firar? Jag växte upp i en liten dysfunktionell familj så kan vara fel ute.


    Hur ser era barnkalas ut?

  • Svar på tråden Flera barnkalas som blir dyrt
  • Anonym (frukt)

    Bättre ni köper frukt, tårta är inte nyttigt och ni blir feta.

  • Anonym (I)

    Känns som att det räcker med ett släktkalas och ett kompiskalas. 
    jag är uppvuxen med frukost på sängen när jag fyller år. Och tänker att det känns onödigt med en tårta bara för familjen. Den dagen kan man ju om man vill ha något ta en muffins med ett ljus i, göra pannkakstårta, få en kaka till frukosten eller nåt annat som känns lite festligt men inte behöver det vara tårta hela tiden.
    barnkalas känns det ju som att bullar och kokosbollar är mer gångbart på än tårta.

    Är det nån grej din fru har att det ska se fint ut i sociala medier att ni har tårta från bagerier eller är ni inte intresserade av att baka nån av er? 

    Du kan ju säga nästa gång att du fixar tårtorna och så bakar du.
    Då Ser du ju även vad besparingen blir och så får ni känna om det är värt att lägga ner tiden vs att spara pengarna.

  • Mrs Moneybags

    Hur dyra kalas blir beror ju på dels ekonomi och dels hur mycket man har lust att lägga ner. I ert fall kan jag tycka att det är barnets föräldrar som ska betala för kalasens största utgifter. 

    Vi firar nog som ni har gjort, med ett litet firande på födelsedagsmorgonen och ett kalas för kompisar och ett för släkten. Det blir kanske lite mycket. Ni får göra en budget och hålla er till den.

    Du kanske kan erbjuda dig att baka tårtor? 

  • TvillingmammaVästgöte

    Jag tycker inte att det är orimligt, om ni har god ekonomi. Om ekonomin är dålig brukar man nog baka egen tårta, eftersom köpta tårtor är dyra, alternativt köpa ICAs tårtor som inte är så dyra. 

  • Anonym (Mia)

    Varför inte baka tårtor själva om det känns dyrt med konditoritårtor?

    Men jag känner igen mig i att det kan kännas för mycket. Vi är mitt i en period med tre födelsedagar tätt och herregud vad det blir tårta. Vi brukar låta födelsedagsbarnet välja tårta/efterrätt till sin födelsedag och sedan blir det ju även tårtor till kalasen för i alla fall de små barnen; tonåringen har egna idéer. Det viktiga är väl att födelsedagsbarnet får känna sig speciell och väl firad.

    Sedan så har man en budget så har man. Passar inte 1500 - 3000 kr på tårtor och kalas in i den så gör det inte det. Det går att fira rejält för mindre än det.

  • Anonym (Annat)

    Den dagen barnen fyller år har vi något mindre fika bara familjen. Glass, en kladdkaka eller så. Och när vi firar med släkten så bakar vi egen tårta. 

  • Jemp

    Vi gör tårta själva (med köpta bottnar) så det kanske går på en hundring? Ytterligare max ett par hundra till kalas. 

    Jag reagerar inte över antalet kalas, men över summan. 

  • Anonym (prinsessan)

    Jag är tämligen välbeställd ekonomiskt men bakar tårtor och kakor själv när vi firar.

    Inte värt det att betala konditoripriser tycker jag.

  • Studentpappa

    Tänk om det skulle duga med fika köpt på bageri, vad enkelt det skulle vara! Här ska det bakas själv och hundra olika sorter, och givetvis stressa och halvt bryta ihop för att det är så svårt att hinna med.

    Köpt fika skulle det rynkas på näsan åt från svärmor. 


    Ride it like you stole it
  • Anonym (H)
    Tow2Mater skrev 2023-04-28 14:08:39 följande:

    Varfor betalar inte din kvinna kalasen själv?


    Snål eller? 
  • Citronella

    Var och en gör som de själva vill men att köpa tårtor från ett konditori är svindyrt. Det är betydligt billigare att göra själv eller ordna en glassbuffé med GB glass, olika sorters strössel, såser och grädde. (Barnen brukar uppskatta det) 

  • Tow2Mater
    Anonym (H) skrev 2023-04-28 21:21:19 följande:
    Snål eller? 
    Hon ska försörja sina barn, hon får dessutom barnbidrag och kanske underhåll från barnens pappa. Varför ska TS betala?
  • Anonym (H)
    Tow2Mater skrev 2023-04-28 21:33:23 följande:
    Hon ska försörja sina barn, hon får dessutom barnbidrag och kanske underhåll från barnens pappa. Varför ska TS betala?
    Men skojar du eller?? Haha, du vill inte vara med och pröjsa för lite tårta när din frus/sambos barn fyller år? Är dom inte en familj för att barnen inte är biologiska? Stick och brinn på den hade min reaktion blivit. 
  • Elin P

    Själva kalasandet låter ju okej. Men varför kan ni inte köpa tårtbotten och göra egen tårta? Alternativt baka något själva åtminstone till något av kalasen? En mjuk kaka i långpanna med glasyr är gott, enkelt och billigt. Jag hade också tyckt att köpt tårta till ett av kalasen kändes mer rimligt. Sen är det ju såklart beroende på ens ekonomi. Har man råd så helt ok att köpa flera tårtor. Men kanske lite onödigt. 

  • Elin P
    Citronella skrev 2023-04-28 21:24:01 följande:

    Var och en gör som de själva vill men att köpa tårtor från ett konditori är svindyrt. Det är betydligt billigare att göra själv eller ordna en glassbuffé med GB glass, olika sorters strössel, såser och grädde. (Barnen brukar uppskatta det) 


    Håller med, sånt brukar uppskattas av barn och är mycket billigare!
  • Anonym (Hu)

    Gör egen tårta eller bara en kladkaka med grädde och böär. Glass med maränger och strössel brukar också vara populärt. Jag brukar aldrig köpa från konditori.

Svar på tråden Flera barnkalas som blir dyrt