• Zarishh

Gravid med vem

Hej. Fick nyss veta att jag är gravid. Nu till ?problemet?. Hade sex onsdag 15.2 med en man, avbrutet samlag. Hade sedan sex följande tisdag och onsdag alltså 21 och 22.2 med en annan man och är nu gravid. Kollade med äl tester och de visade positivt 22.2 och 23.2 och det stämmer även överrens om när jag brukar ha min äl i menscykeln. 

Hur stor risk är det att den första mannen är pappan till bebisen? 

Tacksam för seriösa svar. 

• Svar på tråden Gravid med vem
  • Anonym (E)

Väldigt liten risk men du måste ändå ta DNA-test för att veta säkert. Det kan man göra redan under graviditeten.

Vid avbrutet samlag blir ca 20-25 % av kvinnorna gravida inom ett år, och det kan så klart ske redan första gången. Lägg sedan till att spermier lever i upp till en vecka om det finns goda förhållanden så ser man att risken är väldigt liten, men den finns. Så kolla för säkerhets skull.

Sedan kan man ju fundera på hur smart det vore att behålla oavsett vem som är pappan, men det är en annan fråga....

• Zarishh

Är det faktist möjligt ändå efterssom jag borde haft äl 23 eller 24 enligt äl testet? Kan spermier leva så länge som 8-9 dagar? 

• Anonym (E)
    Zarishh skrev 2023-04-27 17:23:55 följande:

Är det faktist möjligt ändå efterssom jag borde haft äl 23 eller 24 enligt äl testet? Kan spermier leva så länge som 8-9 dagar? 

Jag skulle inte chansa på att de inte gör det. Vad visade äl-test den 21:a och dagarna innan?
  • Zarishh

Äl testerna visade neg dagarna innan. Den 22 var det lite svagare linje, men 23 som starkast.

• Anonym (E)
    Zarishh skrev 2023-04-27 17:28:40 följande:

Äl testerna visade neg dagarna innan. Den 22 var det lite svagare linje, men 23 som starkast.

Ok, men jag skulle ändå säga att chansen är absolut störst för att det ska vara den killen du låg med senast, men själv skulle jag ändå vilja veta och ta ett test för att slippa undra resten av livet. Du kan ju göra test enbart med första killen och inte säga något till nr 2. Om nr 1 inte är pappan så vet du utan att behöva berätta.
  • Anonym (s)

Väldigt liten men inte omöjlig. Spermier kan leva upp till en vecka. Så för att veta vem behöver du göra ett faderskapstest när barnet föds om du väljer att behålla. 

Om du inte alls kan tänka dig att ha barn med någon av dom bör du nog fundera på en abort. 

Om du väljer att fullfölja så informera båda killarna och att du inte vet helt 100 vem som är pappan och förklara att du kommer göra faderskapstest. Faderskapstest gör dom på familjerätten  

• Anonym (Lis)

Extremt liten chans att det är den första. 

du hade mest troligt ÄL 24/2 iom pos test den 23/2. Spermier kan leva 7 dygn men det är ovanligt.

• Zarishh

Någon mer? 

Tänker också att äl måste väl ha ägt rum 23 eller 24.. då är det ju mer än 7 dagar? 

Svar på tråden Gravid med vem