• Anonym (Fundersam)

Får lärare skjutsa hem elev på högstadiet?

Utan att ha fått kontakt med förälder ? 

• Svar på tråden Får lärare skjutsa hem elev på högstadiet?
  • Anonym (Lärare)

Ja varför skulle man inte få det?

• Anonym (Fundersam)

Vem blir ansvarig vid olycka ?

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-27 17:19:45 följande:

Det beror på vem som orsakat olyckan, vanligen en av två bilförare. Om du funderar på försäkringsanspråk så är barnet försäkrat under hemgång via skolan. Däremot kan en bilförare som orsakat olycka bli skadeståndsskyldig också.
  • Anonym (Njae)

Jag tror inte att det egentligen får det men sen så undrar jag, är det hela världen? Om det ösregnar och en lärare ska åt samma håll och skjutsar så är det väl bara snällt.... Eller finns det någon anledning att vara orolig?

Vem som blir ansvarig vid en olycka? Varför skulle det vara annorlunda än om man skjutsar en kompis, bilförsäkringen täcker ju

• Anonym (4344)

På min skola får alla föräldrar varje år skriva ned sina kontaktuppgifter.
    På baksidan av detta dokument får föräldrarna även kryssa i om eleverna får synas i sociala medier och om de får skjutsas av skolpersonal i bilen.
    Jag skulle dock inte skjutsa hem om det inte var något oerhört sällsynt som uppstått.

• Anonym (tonårsmamma)

På vår mina barns skola får man skriva ett papper där det  tex står, för barnet åka hem själv med buss efter en utflykt dvs en annan tur än vanligt, får barnet åka i privatbil på utflykter osv. Det gäller först och främst från förskoleklass till årkurs 6 men vi har fyllt i liknande på högstadiet.

Men vad är det mest du reagerar på? den som orsaker en olycka blir försäkringsansvarig. 
    En högstadieelev är nog stor nog för att kunna avgöra om man kan åka bil i hop med någon, hur tänker du om en förälder till en kompis hämtar kompisen på skolan och erbjuder ditt barn skjuts hem? måste ditt barn fråga dig först?
    Eller om barnet är på en fritidsaktivitet och får skjuts hem?

Så om en olycka händer beror det ju vem som orsaker den men som någon skrev, barnen är försäkrade genom skolan till och från skolan.

Försäkringsfrågan behöver du inte oroa dig för. Men om du är orolig så fråga skolan så får du veta klart.

• Anonym (Majjen)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-27 16:56:45 följande:

Varför frågar du? Under vilka omständigheter?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-27 16:56:45 följande:

Ja självklart.

Beror på vem som orsakat olyckan.

Alla bilar har trafikförsäkring, så barnet är försäkat via den och eventuell försäkring via skolan.
  • Fiona M

Vad skulle skillnaden vara mot andra konstellationer?
  • Anonym (Blir bara problematiskt om)

Kan inte tänka mig det här som problematiskt annat än om den skjutsande läraren är en han och eleven en hon och dessutom i kombination med att någon insinuerar att de har någon form av opassande relation. 

Det är det enda realistiska scenariot jag ser att det här skulle vara någon form av ett problem.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Blir bara problematiskt om) skrev 2023-04-27 21:28:03 följande:

Kan inte tänka mig det här som problematiskt annat än om den skjutsande läraren är en han och eleven en hon och dessutom i kombination med att någon insinuerar att de har någon form av opassande relation. 

Det är det enda realistiska scenariot jag ser att det här skulle vara någon form av ett problem.

Exakt så.

Om "olyckan" i sammanhanget innebär att han gjort henne gravid eller om han krockade bilen för att hon gav honom  BJ medan han körde. Flört
  • Anonym (S)

Förr kallades det att "vara snäll". Idag ska allt misstänkliggöras och kontrolleras.

• Egon den stora

Borde inte vara några problem, men jag hade varit extremt försiktig och förmodligen inte skjutsat någon kvinnlig elev ensam. 

• Anonym (Ana)

Jag tycker det kan vara olämpligt att en lärare skjutsar hem en elev i sin bli. Särskilt om det sker regelbundet och om eleven är ensam i bilen med läraren. Orsaken till det olämpliga är de många övertramp som rapporterats I samband med ojämlika maktpositioner (som i lärare/ elev).  Det visar på dåligt omdöme från lärarens sida, och komprometterar tilliten till läraren

• AnnaSturesson
    Egon den stora skrev 2023-04-29 10:33:21 följande:

Borde inte vara några problem, men jag hade varit extremt försiktig och förmodligen inte skjutsat någon kvinnlig elev ensam. 

Exakt, behöver ju veta under vilka omständigheter eleven åker med i en lärares bil. Är det för att man ska på bio och barnet brutit benet och övriga klassen åker kommunal buss eller när sker detta?

• Rödtjärnens Anna

Nej, du som jobbar på skolan får inte skjutsa en elev utan vårdnadshavarens medgivande. 

Jag arbetar på en högstadieskola och när elever tex ska hjälpa till vid leveranser till skolcafeterian så är vi tvungna att kontakta vårdnadshavaren. (Iaf den första gången)

• Elin P

I vilket syfte? Det verkar väl snällt av läraren att ge eleven skjuts hem tänker jag spontant. Skulle inte ha blivit sur eller gjort någon affär av det. Såvida jag inte misstänkte något annat i samband med skjutsen, tex övergrepp. 

Svar på tråden Får lärare skjutsa hem elev på högstadiet?