-
Ursäkta, men hur kan man skriva en text om att det är "ingen orimlig levnadsförväntan" att "vilja och kunna bo i sin huvudstad" och exemplifiera med SvD-texten om Alexander med familj som har 35 000 per månad i räntekostnader i sin innerstadslägenhet och som inte vill ställa upp med sitt riktiga namn och bild av rädsla för att det ska raljeras i kommentarsfälten?Har man missat att sjuksköterskor och poliser kan ha svårt att hitta bostad på rimligt pendlingsavstånd?Hur kan man tro att det skulle lösa något av den kaotiska bostadssituationen att avstå från att renovera köket, och i nästa andetag raljera över att carraramarmor i ett kök i Hässelby inte höjer värdet på ett hus i Hässelby?Jag vet att jag delvis kastar sten i glashus då jag raljerande över carraramarmor och guldkranar på Familjeliv i höstas, men det betyder inte att jag kastar koblajor på den som renoverar med guldkranar, även om jag inte vill bo så själv (fast tyvärr har ärvt en ful guldkran i min bostadsrätt av säljaren) Det är knappast överklass att ha boendedrömmar, men det är rätt världsfrånvänt att som ledarskribent beskriva boendedrömmar om och i Stockholms innerstad som om det gällde hela "huvudstaden" (Hässelby är Stockholms stad)Jag har själv länkat till artikeln om Alexander härHistorien om min egen boendesituation finns härMen enligt DNs ledarskribent är det rimligast att jag bor kvar i Stockholm, eftersom det är rimligt att vilja bo i en huvudstad?Om du har någon annan åsikt om hur man får en rimlig boendesituation i Sverige behöver du inte förstås inte läsa alla dessa länkar innan eventuellt yttrande. Syftet är egentligen att upplysa den - troligen obefintliga massa - som blint tror på DNs ledarsidor om att det inte räcker att sluta renovera för att få den bostad som man inte ens kan få i Stockholm i många fall ens om man har en inkomst, om inkomsten är av fel sort för en hyresvärd. Att slanta upp ett par miljoner kontant på ett bräde som timanställd, arbetslös eller sjukskriven är försvinnande få förunnat.Eller?
-
Svar på tråden Rätten att bo i vår huvudstad Stockholm
-
Ditt resonemang är svårt att följa.
Ja, Stockholm och Stockholms innerstad är dyrt, för dyrt för många.
Jag tycker det är rejält fånigt alla dessa "gråta ut"-historier om "stackars" människor som minsann inte har råd att resa till Thailand i sommar för att de sitter med stora lån. Blir en väldigt fånig diskussion om inflationen då. -
Vi tycker likadant.Jemp skrev 2023-04-27 17:16:30 följande:
Ditt resonemang är svårt att följa.
Ja, Stockholm och Stockholms innerstad är dyrt, för dyrt för många.
Jag tycker det är rejält fånigt alla dessa "gråta ut"-historier om "stackars" människor som minsann inte har råd att resa till Thailand i sommar för att de sitter med stora lån. Blir en väldigt fånig diskussion om inflationen då.
Ledarsidan på DN argumenterar för att trots att det är för dyrt för många att ens hitta en lägenhet på pendlingsavstånd så ska detta, att vilja bo i innerstan, ses som "ingen orimlig levnadsförväntan".
Jag anser att resonemanget är absurt.
Övriga länkar är en bakgrund till vad jag själv har sagt tidigare i frågan.
Jag vill inte, och har aldrig velat, bo i innerstaden i Stockholm, eftersom det är för mycket folk där. Andra har sina egna skäl till att inte vilja bo i innerstaden. Om man drömmer om att bo i innerstaden men inte har råd med detta så blir artiklar som dessa ett hån. -
Meddelande borttaget
-
Jag tänker att en DN-prenumeration inte gör så stor skillnad för någons bostadsekonomi.Tow2Mater skrev 2023-04-27 18:38:08 följande:Du har inte gjort intryck av att ha särskilt starkt psyke, så för mig blir det lite konstigt när du pratar om att konstant läsa DNs ledarsidor och fretta dig över dem. Sluta spendera pengar på DN så har du mer över att lägga på din bostad.
Jag försöker lyfta att helt galna värderingar uttrycks i en stor dagstidning. -
Malte är klok och kan förklara varför det inte skrivs normala texter på ledarplats om att många människor i vitt skilda livssituationer har svårt att hitta någonstans att bo, och förklarar kanske även varför jag velat skriva inlägg ur ett perspektiv som jag tycker saknas. Han förklarar även varför det ofta är poänglöst:"Blir då en töntig fegis som jag avskräckt från att skriva om liknande ämnen igen? Nej, inte av tafatta förolämpningar från ett gäng snubbar som fått för sig att vad varje kvinna vill ha är någon som ägnar sin tid åt att vara testosteronstint arg inför ett dussin följare på Twitter. Men det är inte heller så att de gör det direkt lockande. Och man kan betänka att andra skribenter rutinmässigt utsätts för långt större hatstormar och mer konkreta hot.Men det där vet ni redan. Vad jag egentligen hade tänkt komma fram till är det mest intressanta exemplet på självcensur som jag hört talas om från en svensk journalist: nämligen kolleger som ogärna rapporterar negativt om bostadsmarknaden, eftersom de själva är belånade upp över öronen. Fundera vidare på det".
-
Erik S vill riva betongen och bygga pastischhus
www.expressen.se/kultur/jag-skulle-vilja-kalla--mig-for-konservativ/
Men det går inte för att det går inte. Vilket är fel! Men det är gratis att drömmande promenera i Lärkstan även om man själv "bara" har råd med Östermalm.
De förtryckta ska nå frigörelse om de bara slipper bo i betong och ha dålig smak. Himmelriket ska komma i form av William Morristapeter till alla, rulla in DDR-estetiken i blomsterrankor och tapetklister (Jag håller i och för sig med om att det vore uppfriskande om de många människor som likt glada zombies utklädda till Beyonce i Solna förra veckan hade haft krinoliner och bott på Ett hem i Lärkstan istället för var amerikanerna på fallande krona nu knött in sig för att kunna spisa arenakonsert)
Postmodernitetens vagga är ett arkitektoniskt monster, ja, men vi är många och vi behöver nånstans att bo. -
Med risk för att detta blivit ännu en bloggtråd, så vill jag ändå bara tillägga nånting positivt. Finns ett företag som bygger i trä. Roliga och intressanta hus i lägen som blivit över i bra och trevliga Stockholmsförorter. Företagsnamnet aspirerar på det gamla folkhem som Ellen Key skrev det estetiska partituret till. Heja dom!
-
www.expressen.se/ledare/nu-tvingas-socialen-att-goda-maffian/
"Det är ingen orimlig levnadsförväntan att vilja och kunna bo i sin huvudstad" -
"Här känner sig alla hemma. Och vi har faktiskt invånare från andra kulturer i den här ?Östermalmsprovinsen?. Men att parkera i garage är för dyrt, det kostar ungefär 2?3000 kronor i månaden. Jag som är högutbildad, ensamstående tjänsteman, är jag inte välkommen i området? Det rimmar inte med hållbar utveckling."" ? Där blev det stökigt som fan. Här hoppas vi att vi slipper det. För mig gör det absolut inget att hyrorna och bostadspriserna är höga så länge det är lugnt och tryggt, vissa tycker kanske det är en ful åsikt, men inte jag, sa han."" ? Jag vill inte ha slentrianmässigt användande av bil i stan, men vi lever i en värld som måste fungera."Om de inte har råd med bensin, varför promenerar de inte in med den illegala madrassen in till Lärkstan? Går väl att ta den under armen? Att bo i vår huvudstad är ingen orimlig levnadsförväntan, och madrassen kan liva upp stadsbilden, göra den mindre ful? Det är ingen ful åsikt, även om vissa kanske tycker det.
-
"På maktnivå i städerna, staterna och landet har de hemlösa inga egentliga allierade. Samtidigt gör den försåtliga Yimby-rörelsen allt för att separera bostadsbristen och hemlösheten, centrera den övre medelklassen och vända opinionen mot de som räds gentrifiering i känsliga områden och därför försöker stoppa nybyggen som riktar sig till rikare hyresgäster. Men tornen med lyxlägenheter, det enda som tycks byggas i amerikanska städer, gör självklart inte ett jota för de som saknar tak över huvudet."Bara i USA?I Sverige har alla det bra?
Att bo i vår huvudstad är ingen orimlig levnadsförväntan