Anonym (Ts) skrev 2023-04-26 22:11:14 följande:
Låter ni era tonåringar sluta med cykelhjälm när de fyller 15?
Jag fattar inte. För mig är hjälm självklart. Det räddar liv. Oavsett ålder. Så varför skulle man sluta med det bara för att lagen inte kräver det? Jag har ju inte bilbälte för att lagen kräver det, jag har det för att överleva?
men ser ofta tonåringar utan hjälm eller med hjälmen i handen eller oknäppt hjälm osv. Varför?
och ja, föräldrar bestämmer så länge barnen är under 18
Hur duktig och lydig var du i tonåren när mamma/pappa vände ryggen till? Du var en perfekt liten ängel och gjorde allt som mamma/pappa sa?
Ja du kan kräva att barnen tar på sig hjälmen, men du kan nog räkna med att den åker av när de cyklat runt hörnet. Det är som (E) säger, det enda som hjälper är logik och övertalningsförmåga, men det är inte alltid det biter ändå.
Du får tänka på att det ligger i människans natur att vara upprorisk/rebellisk när man är i tonåren.
Så det är viktigt att ni som föräldrar föregår med gott exempel och inte kommer med "det är ingen lag för oss vuxna". Vill man styra barnen åt ett visst håll så skall man visa vägen genom att göra själv som man lär ut. Man skall vara exempel för sina barn.