• Anonym (Ts)

Låter ni era tonåringar sluta med cykelhjälm när de fyller 15?

Jag fattar inte. För mig är hjälm självklart. Det räddar liv. Oavsett ålder. Så varför skulle man sluta med det bara för att lagen inte kräver det? Jag har ju inte bilbälte för att lagen kräver det, jag har det för att överleva?

men ser ofta tonåringar utan hjälm eller med hjälmen i handen eller oknäppt hjälm osv. Varför?

och ja, föräldrar bestämmer så länge barnen är under 18

• Svar på tråden Låter ni era tonåringar sluta med cykelhjälm när de fyller 15?
  • Anonym (E)

För att tonåringar gör som de själva vill. Du kan tvinga fram att de tar på sig hjälmen när du ser dem cykla iväg, när de har kommit runt hörnet åker den av. Det skapar bara ögontjänare att försöka bossa över dem i den åldern, man måste nå dem med logik och övertalningsförmåga. Låter och låter... Som att man skulle kunna förhindra det.

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2023-04-26 22:11:14 följande:

Jag fattar inte. För mig är hjälm självklart. Det räddar liv. Oavsett ålder. Så varför skulle man sluta med det bara för att lagen inte kräver det? Jag har ju inte bilbälte för att lagen kräver det, jag har det för att överleva?

men ser ofta tonåringar utan hjälm eller med hjälmen i handen eller oknäppt hjälm osv. Varför?

Hur duktig och lydig var du i tonåren när mamma/pappa vände ryggen till? Du var en perfekt liten ängel och gjorde allt som mamma/pappa sa?

Ja du kan kräva att barnen tar på sig hjälmen, men du kan nog räkna med att den åker av när de cyklat runt hörnet. Det är som (E) säger, det enda som hjälper är logik och övertalningsförmåga, men det är inte alltid det biter ändå.

Du får tänka på att det ligger i människans natur att vara upprorisk/rebellisk när man är i tonåren.

Så det är viktigt att ni som föräldrar föregår med gott exempel och inte kommer med "det är ingen lag för oss vuxna". Vill man styra barnen åt ett visst håll så skall man visa vägen genom att göra själv som man lär ut. Man skall vara exempel för sina barn.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Elin79)

Absolut inte. Har man väl lärt dem och de accepterar hjälmen OCH det faktum att de ser oss vuxna med hjälm (barn gör som föräldrar gör) så varför sluta med det?
    Min sons hjärna får väl inte något slags kevlar eller extra skydd bara för att han fyllt 15?
    Sen om han tar av den när jag inte ser... so be it. Han kanske har testat snus och vodka också när jag inte ser. Men alla våra barn vet hur viktig hjälmen är och varför man har hjälm. Man kan själv vara superduktig i trafiken men olyckan kan ändå vara framme.
    Gör gärna testet som mina barn gjort i skolan när de pratat om trafik, ta ett rått ägg och släpp från olika höjd mot olika underlag och se vad som händer.
    Forma en liten "hjälm" av en överbliven bit frigolit eller liknande och testa igen.
    Ett VÄLDIGT bra och pedagogiskt sätt att förklara värdet av hjälm.

• Anonym (föregå med gott exempel)

Som andra skriver, man kan inte tvinga ungdomar att göra som man säger. De är utom ens kontroll större delen av dygnet. Det man kan göra är att föregå med gott exempel och att prata om vikten av att behålla sin hjärna i gott skick...

Hur många föräldrar ser man inte som cyklar utan hjälm medan deras barn har hjälm? Självklart kommer de barnen sluta med hjälm så fort som möjligt. 

• Cereal Killer

Jag kan inte alls relatera till den attityd som flera i tråden har. Här kräver vi helt enkelt att 16-åringen använder hjälm (och använder givetvis också hjälm själva). Eftersom vi vuxna inte är fastklistrade i hemmet utan också rör oss ute så händer det då och då att vi råkar se honom på olika platser. Därmed vet vi att han använder hjälmen även när han inte vet att vi ser. Skulle vi se honom cykla omkring utan hjälm så skulle vi ta bort cykeln och ge honom ett busskort istället. Det är liksom inte ens ett svårt problem att lösa. 

• Anonym (---)
    Anonym (Ts) skrev 2023-04-26 22:11:14 följande:

Låter och låter, det är svårt att styra över när de vet att lagen gäller fram till 15. De kan ta på sig hjälm hemmavid men sen ta bort den när du inte ser tex. De behöver inse själva att det är bra att fortsätta med hjälm men jag tror många tonåringar hoppas över det och tar tillbaka hjälmen senare när de blivit mer vuxna. 

Det spelar ingen roll att man formellt bestämmer tills de är 18, det fattar du nog.

Jag vill gärna tillägga att min son som nu är 19, fortfarande använder hjälm. Inte för att jag har tvingat utan för att han själv förstår att det är smart.

Däremot är det ju allt fler som har en sån där Hövding istället och då kan det se ut som att man cyklar oskyddat utan hjälm, men i verkligheten har man ju lika bra (eller bättre?) skydd. 

• Räkan77

Grattis till er som fått barn som är förståndiga genom hela tonåren. Vi som har barn som inte är det gör så gott vi kan genom att prata, resonera, vara bra förebilder mm. Men sen måste vi inse att vi inte kan göra mer för stunden förutom att hålla tummarna att de kommer klara sig. 

Räkan77 skrev 2023-04-27 10:37:27 följande:

Grattis till er som fått barn som är förståndiga genom hela tonåren. Vi som har barn som inte är det gör så gott vi kan genom att prata, resonera, vara bra förebilder mm. Men sen måste vi inse att vi inte kan göra mer för stunden förutom att hålla tummarna att de kommer klara sig. 

Konstigt nog klarar du de allra flesta sig genom tonåren också, haha...man gjorde ju en del mindre genomtänkta saker då. Det hör till. 
  • cosinus

Ja de får sluta när de fyllt 15.

Rent krasst så är det så att de allra flesta barn inte ens har hjälm tills de är 15. De har i princip varit själva i sina klasser med hjälm sista två åren.

De jag känner som varit stenhårda med hjälm har antingen fått ge sig, ungen har fuskat eller ungen har valt bort att cykla och de senare är inget jag vill. Motion är bra, vill inte att barnet tar bussen som alternativ.

Jag har hela tiden varit tydlig med att de måste ha hjälm så länge lagen kräver. Sen får de välja. Det är givetvis önskvärt att de fortsätter men de måste inte. Det har faktiskt fått dem att acceptera och räkna ner till 15. 

En del som har föräldrar som är jättenoga med hjälm på cykel åker elkick istället utan....kan inte begripa hur man som förälder tycker man vunnit något då.

• Anonym (E)
    Cereal Killer skrev 2023-04-27 10:29:06 följande:

Jag kan inte alls relatera till den attityd som flera i tråden har. Här kräver vi helt enkelt att 16-åringen använder hjälm (och använder givetvis också hjälm själva). Eftersom vi vuxna inte är fastklistrade i hemmet utan också rör oss ute så händer det då och då att vi råkar se honom på olika platser. Därmed vet vi att han använder hjälmen även när han inte vet att vi ser. Skulle vi se honom cykla omkring utan hjälm så skulle vi ta bort cykeln och ge honom ett busskort istället. Det är liksom inte ens ett svårt problem att lösa. 

Det är väl snarare skillnad i praktiska omständigheter än en attityd. Ni vuxna i er familj är ute på ett sådant sätt att ni ibland råkar se ert barn ute på cykel, jag skulle säga att de flesta inte har det så. Då menar jag inte att andra föräldrar sitter hemma och ugglar utan att man inte alltid rör sig ute på ett sådant sätt att vägarna korsas osv.
  • Lönnsirap

Jag "låter" inte min tonåring göra massa saker som jag tycker är olämpliga, utan väljer att inse att det är en fas i livet där mammas förmaningar faktiskt inte längre fungerar.

Hos oss är det inte längre en fråga, när loppet är kört.... 

• Anonym (När jag var tonåring....)

....hade jag inte hjälm när jag cyklade, åkte snowboard mm, det var inte coolt.

Det jag har gjort med mina söner däremot är att de har fått välja ut "coola" hjälmar i någon design och märke som kostat alldeles för mycket men den sitter på både på cykel, snowboard och skateboard :) jag vet att de inte tas av då jag hört från andra bekanta som sett dom ute

• Elin P

Jag tycker absolut barnen bör fortsätta med hjälm. Men sen är ju frågan, vad gör man med en 15-åring som inte lyder då? När barnen blir i en viss ålder är det ju omöjligt att styra och kontrollera allt de gör. Tyvärr. Isåfall får man ju helt förbjuda dem att cykla då/låsa in cykeln?

Jag skulle ha försökt prata med mitt barn och berätta varför jag starkt rekommenderar att fortsätta med hjälm. Kanske köpa en snygg hjälm som barnet gillar. Mer än så är ju svårt att göra känner jag.

Svar på tråden Låter ni era tonåringar sluta med cykelhjälm när de fyller 15?