• Anonym (Kotten)

Sjukdom och barn vv? Hur gör ni?

Ni som har växelvis boende, hur gör ni om barnet är/blir sjukt?
    Vi har som regel att om barnet blir sjukt hemma hos en förälder, så stannar barnet kvar där till det blir friskt.
    Vi byter på måndagar, i går eftermiddag blev det min vecka, och igår kväll fick barnet feber och hosta.
    Jag anser att barnet ska tillbaka till sin pappa eftersom hen uppenbarligen blivit smittad där. 
    Pappan håller inte med om det alls eftersom ingen hemma hos honom är sjuk.

• Svar på tråden Sjukdom och barn vv? Hur gör ni?
  • Anonym (Ylva)

Vart var barnet när ni tog tempen och ni insåg att barnet var sjukt?

Är barnet redan hemma hos dig så skulle inte jag tvinga tillbaks barnet.

Sedan förstår jag inkomstbortfall, det suger. Men ni kanske kan göra en annan uppgörelse, att ni vabbar 2 dagar var eller liknande... barnet ska ju vara hemma och vara frisk ett dygn minst innan det blir dagis/skola igen...

• Anonym (Stanna)

Hela resonemanget med att ha kvar barnet vid sjukdom är ju just att ha kvar barnet så det slipper åka någonstans. Dessutom, ska du köra ditt resonemang, kan ungen lika gärna ha smittats din förra vecka, då inkunationstid är något som existerar.

Men jag förstår att du vill langa tillbaks ungen till sin pappa, sjuka barn och vab är ju jobbigt, det ska inte du utsättas för, det får någon annan ta. 

• Anonym (Sola)

Är det här ett skämt? Ingen av er vill vara mer ert barn??

kan bara tala för migsjälv men hade jag varit utan mina barn i en vecka hade jag gladeligen tagit vabb för att få vara med mitt barn. Hade gladeligen bjussat på det inkomstbortfallet.. hade fan kunnat betala den andra för att få ha extradagar med mitt barn

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Sola) skrev 2023-04-26 06:35:02 följande:

kan bara tala för migsjälv men hade jag varit utan mina barn i en vecka hade jag gladeligen tagit vabb för att få vara med mitt barn. Hade gladeligen bjussat på det inkomstbortfallet.. hade fan kunnat betala den andra för att få ha extradagar med mitt barn

Förstår din känsla, men TS kanske knappt går runt och behöver varendaste krona? Många som ligger risigt till nu...Obestämd
  • Anonym (H?)

Hel grejen med att barnet ska stanna kvar hos den föräldern där barnet blir sjuk är väl för att barnet ska slippa åka någonstans? Nu hann barnet komma till dig innan det bröt ut och då skickar man ju inte tillbaka till andra föräldern. Tänker man så kan man ju skippa hela principen och barnet får åka till den andra föräldern oavsett sjuk eller frisk för att det är pappas eller mammas vecka. 

Barnet går före och ska inte behöva åka fram och tillbaka. Det är smällen man får ta om man har barn. 

• Anonym (Eh..)
    Måndag = Bytesdag. Barnet var redan hos dig. Solklart fall.
    Om det var tvärtom och den andre föräldern bad dig hämta, hur hade du resonerar då?
  • Anonym (??)

Jag förstår nog inte riktigt vad du skriver TS? Menar du att barnet redan hade hunnit hem till dig och då upptäcktes sjukdom? Då ska barnet så klart stanna hos dig. Varför behöva packa sin väska och flytta på sig igen, samma dag som man precis gjort det?

Om du menar på riktigt att man i det läget ska skyffla tillbaka ungen till den andra föräldern så verkar det mest handla om någon slags "krig" mellan föräldrarna och inte vad som är bäst för barnet. Jag antar att du menar att den andra föräldern borde upptäckt att barnet var krassligt och hållit det hemma på måndagen (det hade kanske varit det optimala) men barnet kanske inte var krassligt då, och förälder följde givetvis det avtal ni har mellan er. 

Svårt att ta den här TS på allvar. 

• Anonym (Stanna)
    Anonym (Sola) skrev 2023-04-26 06:35:02 följande:

Tyvärr finns det folk som resonerar så där. Min brors ex är likadan, fast ännu värre.
  • Anonym (Perka)

Man flyttar inte ett sjukt barn, men man får försöka dela upp vabb så båda kan ta den ekonomiska förlusten.

• Anonym (U)

Har pappan satt i system att låtsas inte upptäcka att barnet är sjukt och lämna över barnet till TS? 

Barnet ska inte skickas tillbaka oavsett, men då förstår jag att TS är sur i allafall.
    Och pappan borde kompensera TS ekonomiskt i allq fall.

Svar på tråden Sjukdom och barn vv? Hur gör ni?