• Anonym (...)

Nära väns syskon har cancer

Hej,
    Jag är helt lost. Hur finns jag där för en av mina närmaste vänner som har en rätt mycket yngre lillebror som fått cancer, han har varit sjuk ett år och nu fått ett tredje återfall och den har nu spridit sig och jag vet inte hur jag ska möta henne. Jag kan inte ens sätta mig in i känslan eftersom hon inte vet själv hur det kommer gå för honom. Hur supportar man någon i ovisshet? Hon har tagit över mammarollen också lite så deras riktiga mamma är frånvarande... Jag känner mig helt låst för det blev så allvarligt nu. Förut har de känt hopp, sjukhuset har haft en plan och men nu är nog de alla helt känslolösa av chock och ovisshet. Ringer jag upp och säger att jag finns där eller bara stör jag henne då?
    Min värld stannade lite upp nu, hon har precis smsat och vet inte om jag kan ringa någon enhet/mottagning någonstans för råd heller? Jag har ingen annan vän som varit med om samma, ingen familjemedlem heller. Och vill såklart svara henne ikväll...HjärtaRynkar på näsan Är helt i chock

• Svar på tråden Nära väns syskon har cancer
  • Anonym (...)

Jag visste inte vart jag skulle lägga tråden, men det är detta INTE sorg önskar jag så mycket

• Räkan77

Om du inte vet vad du ska skriva så ksn man alltid skicka ett hjärta. 

Berätta för din kompis att hon alltid kan höra av sig till dig och när ni pratar så låter du henne styra om hon vill prata om sin bror eller om helt andra saker. Ofta finns behov av att prata om båda, men vid olika tillfällen. 

Var som du brukar, hon uppskattar dig som du är!

Om hon bor ensam så kanske hon uppskattar att bli bjuden på mat ibland. När du väl börjar prata med henne så kommer du känna vad hon behöver. 

• EpicF

Skicka ett sms och säg att du finns där för henne och familjen med ett hjärta bakom. 

Det är inte alltid så självklart hur man ska stötta eller vad personen behöver. Men att säga man finns där betyder mycket för personen, oavsett vad man går igenom. 

• Lynx123

Det viktigaste är att du hör av dig ofta och inte bara lämnar över till henne att kontakta dig. Det kommer hon inte orka. Skicka ett sms med stykekramar. Fråga om.hon vill/orkar ta en liten promenad. Skicka ett "godmorgon, hur.mår du idag?", skicka ett hjärta osv. Små påminnelser om att du finns där som hon kan nappa på när hon.vill.

• EpicF
    Lynx123 skrev 2023-04-25 06:53:40 följande:

Det viktigaste är att du hör av dig ofta och inte bara lämnar över till henne att kontakta dig. Det kommer hon inte orka. Skicka ett sms med stykekramar. Fråga om.hon vill/orkar ta en liten promenad. Skicka ett "godmorgon, hur.mår du idag?", skicka ett hjärta osv. Små påminnelser om att du finns där som hon kan nappa på när hon.vill.

Konstant kontakt kam tyvärr slå väldigt fel och upplevas som jobbigt och trakasserade. 

Bättre att skicka ett sms att man finns där och även höra av sig någon gång då och då. Men absolut inte varje dag eller flera gånger per dag. 
  • Core

Att vara närvarande och mottaglig förbart lyssna när hon vill släppa på korken räcker långt. Finns inte så mycket att säga, bara finnas där är det enda du kan göra

Svar på tråden Nära väns syskon har cancer