• Anonym (Åsa)

Psylocybin mot ångest/depression

Någon som testat microdosering av detta mot ångest och depression?
    vet att det pågår mkt studier runt om på våra sjukhus just nu ang detta. 

ni som testat, har det hjälpt er? 

nu pratar jag i medicinsk syfte och inget annat.

• Svar på tråden Psylocybin mot ångest/depression
  • Anonym (Kimchi)

Det man tittar på är medicinering under kontrollerade former. De som har gått prova är bl a cancerpatienter som är i palliativ vård och således behöver använda mycket morfin. Där provar man det då loppet ändå är klart. Inget man ska laborera med själv. Dessutom kan en biverkan vara ångest, depression och hallucinationer. 

Så än så länge får du hålla dig till de vedertagna läkemedlen. Men hållet ned om att det är intressant. 

• Anonym (Åsa)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-04-24 00:09:53 följande:

Det man tittar på är medicinering under kontrollerade former. De som har gått prova är bl a cancerpatienter som är i palliativ vård och således behöver använda mycket morfin. Där provar man det då loppet ändå är klart. Inget man ska laborera med själv. Dessutom kan en biverkan vara ångest, depression och hallucinationer. 

Så än så länge får du hålla dig till de vedertagna läkemedlen. Men hållet ned om att det är intressant. 

Man gör även studier på folk med depression och ångest. Så det är inte bara cancerpatiente.
  • FtS70

Johan Lundberg på KI gjorde en större studie för tre år sedan, men jag har inte hört något om resultaten, vilket kan ha sina skäl. Studier här i USA är i sin linda och att det skulle finnas läkemedel tillgängliga i patientledet inom en snar framtid verkar osannolikt. Inom överskådlig tid kommer SSRI vara de föredragna läkemedlen mot depression. 

• Anonym (Kimchi)

Ja studier pågår men med den doseringen de håller på med måste det ske övervakat eftersom biverkningarna då blir riktigt farliga. Att använda svamp
    på egen hand är bara ett missbruk. Försök inte laborera själv. 

Som FtS70 säger så har man inte redovisat resultat. Har det varit superbra hade vi fått veta det och de hade fortsatt studier och forskning. 

Försök med de vanliga preparaten först. Ta kontakt med din hälsocentral eller öppenvårdsmottagning. Första linjens behandling sker alltid inom Primärvården. 

• Häegertz
    Anonym (Åsa) skrev 2023-04-23 21:43:30 följande:
    Psylocybin mot ångest/depression

Någon som testat microdosering av detta mot ångest och depression?
    vet att det pågår mkt studier runt om på våra sjukhus just nu ang detta. 

ni som testat, har det hjälpt er? 

nu pratar jag i medicinsk syfte och inget annat.

Det funkar, och dessutom betydligt bätre än traditionella läkemedel. Skriv till mig privat så får du veta mer om du vill. 

I dessa fallen är det ju inte mikrodosering, utan episka doser som ges, så hallucinationer är verkligen ingen biverkning utan målet med behandlingen.
  • Anonym (Kimchi)
    Häegertz skrev 2023-04-24 10:39:16 följande:
    Det funkar, och dessutom betydligt bätre än traditionella läkemedel. Skriv till mig privat så får du veta mer om du vill. 

I dessa fallen är det ju inte mikrodosering, utan episka doser som ges, så hallucinationer är verkligen ingen biverkning utan målet med behandlingen.
    Det är det jag menar att det är skithöga doser som
    ger hallucinationer och därför måste övervakas noga. Mikrodosering är för mig bara ett annat ord för missbruk. Det är potenta grejer och inte laboreras med. Gäller ju det mesta som överkonsumeras. 
  • Anonym (Åsa)
    FtS70 skrev 2023-04-24 08:51:19 följande:

Johan Lundberg på KI gjorde en större studie för tre år sedan, men jag har inte hört något om resultaten, vilket kan ha sina skäl. Studier här i USA är i sin linda och att det skulle finnas läkemedel tillgängliga i patientledet inom en snar framtid verkar osannolikt. Inom överskådlig tid kommer SSRI vara de föredragna läkemedlen mot depression. 

Det pågår flera studier just nu i Sthlm mot just depression/ångest. De sökte folk i höstas.
  • Phalaenopsis

Här finns en del patientfall beskrivna. Fysiskt sett är det inte farligt även om man tar större doser. Inte beroendeframkallande heller. Men med tanke på alla sorters hallucinationer man kan få så behöver man en trygg omgivning och övervakning. Hade ju hellre testat SSRI, men jag gissar att du redan provat och det inte funkat så bra för dig?

Jaja, som läkare förväntas jag vara emot allt vad självmedicinering heter, men något jag verkligen tog med mig från mina månader på psykiatrin var alla patienter som mådde vansinnigt dåligt och inte blev hjälpta av vår medicinska repertoar.

scholar.google.com/scholar&as_sdt=0%2C5&q=psilocybin+depression&btnG=

• Anonym (Åsa)
    Phalaenopsis skrev 2023-04-24 18:22:18 följande:

Här finns en del patientfall beskrivna. Fysiskt sett är det inte farligt även om man tar större doser. Inte beroendeframkallande heller. Men med tanke på alla sorters hallucinationer man kan få så behöver man en trygg omgivning och övervakning. Hade ju hellre testat SSRI, men jag gissar att du redan provat och det inte funkat så bra för dig?

Jaja, som läkare förväntas jag vara emot allt vad självmedicinering heter, men något jag verkligen tog med mig från mina månader på psykiatrin var alla patienter som mådde vansinnigt dåligt och inte blev hjälpta av vår medicinska repertoar.

scholar.google.com/scholar&as_sdt=0%2C5&q=psilocybin+depression&btnG=

Vad jag förstår så när man microdoserar så uppstår sällan hallucinstioner och dylikt. Utan det känns bara väldigt subtilt och knappt märkbart. Förstår om man tar höga doser att helt andra biverkningar kan uppstå. Men jag kan ha fel..

Svar på tråden Psylocybin mot ångest/depression