• Anonym (Desperat)

Min sambo förstår inte att hon är allvarligt sjuk

Under drygt fyra månader har min sambo haft en ätstörning. Ingen klassisk anorexia där hon vill gå ner i vikt. Hon har hela tiden velat äta men har inte kunnat. Det började med en panikångestattack. Sedan dess har hon fått ångest när hon ätit. Hon har gått ner från ca 65 till ca 45 kg.. Hon äter 10-20% av vad som är normalt. Senaste månaden har det snarare blivit sämre än bättre. 

Under 2 månader har jag uppmuntrat henne att söka hjälp. Men hon har inte velat göra det. Andra personer har frågat om hon är sjuk. Hennes mamma har uppmanat henne att söka hjälp. Och vår son i övre tonåren har uppmanat henne att söka hjälp. 

Senaste två veckorna har jag varit tydligare med att be henne söka hjälp. Sagt att alternativet kan bli att hon blir tvångsomhändertagen. Men hon har inte lyssnat. Hon erkänner inte att hon har en ätstörning och ingen ska tvinga henne att söka hjälp. 

Förutom ätstörningen finns det självmordstankar. 

Har pratat med sjukvården (tack region Skåne för bra bemötande och råd) som uppmanat mig att ta med henne för att träffa en läkare på akutpsykiatrin. Hon har avböjt. 

I veckan pratade jag med vårdcentralen som var på väg att ta in henne med tvång men efter några turer gick hon med på att träffa en läkare. 

Hon kom hem från läkarbesöket och var riktigt ledsen och besviken på mig för att jag tvingat henne att ta emot vård. Hon kallar mig förrädare och  kräks över mig och gör allt hon kan för att trycka ner mig som människa. Nu vill hon inte prata med mig. Likt de senaste 4 veckorna svarar hon inte när jag frågar hur hon mår. Hon kan inte längre lita på mig, säger hon. Hon har hotat att ta livet av sig. ?Då får vi se hur nöjd du är med att du ?hjälpt mig!?

Det här är självklart inte roligt. 

Nu hoppas jag bara att hon får vård. Och att hon någon gång kan se varför jag gjorde det jag gjorde. För att jag bryr mig om henne och jag inte vill se henne försvinna framför mina ögon. 

Borde avsluta med en fråga, och då är det väl ändå så utifrån att jag kanske har en släng av medberoende, om jag gjorde rätt som kontaktade vården. 

Vad hade varit alternativet? 

Råd för vår fortsatta resa?

• Svar på tråden Min sambo förstår inte att hon är allvarligt sjuk
  • Anonym (Syster)

Alternativet hade varit att hon hade hamnat allt längre ner i spiralen och var det slutar.... Ja, det kan bli illa.

Fortsätt vara där, fråga läkaren hur du ska bemöta henne. Kom ihåg att hon inte är sig själv just nu och att de där elaka sakerna kommer från en förvirrad världsbild.

• Anonym (S)

Hej
    Vad berörd jag blir av din text och vilken fin sambo du verkar vara.
    Jag hoppas att hon får hjälp, att hon blir frisk och att hon kommer till insikt att det du gjorde var en kärlekshandling.
    Men hon låter väldigt sjuk, så var beredd på att det kan ta tid. Och kom ihåg att du är inte ansvarig för hennes mående. Se till att du får stöd och hjälp för egen del och sätt gränser. 

Massa styrkekramar

• Anonym (att våga se)

Du hr definitivt inte gjort något "fel" som har uppmärksammat vården på din sambos plötsliga sjukdom, för hon behöver uppenbarligen läkarkontakt.

Det finns gränser för vad man som människa ska behöv stå ut med och att stå bredvid när någon plötsligt svälter är inte rimligt. Men hon kommer inte här och nu vara tacksam! 

Mitt råd är att du fortsättningsvis faktiskt försöker att fundera på vad som är rimligt och att du lyssnar såväl på din sambo, som på psykiatrin och andra med erfarenhet.

Svar på tråden Min sambo förstår inte att hon är allvarligt sjuk