• decmammi

Konstig ’värk’ övre delen av magen

Hej! Väntar mitt andra barn med BF sent oktober. 

hade inga symptom med första barnet så är lite ny på det här. Såg en liten levande krabat i vecka 11+5 så vet att det inte beror på MF. 

Jag är nu i vecka 12+6 och har egentligen sedan vecka 7-8 haft en konstig känsla i magen, typ dov/molande värk i magsäcken konstant. Den är där hela tiden ihop med svullen mage. Har inte riktigt hittat någon annan som har haft detta symptom och BM/ läkare säger inte mer än att ?det måste vara ett gravsymptom. Börjar bli jobbigt att man inte orkar göra något på dagarna pga detta, det gör liksom inte ont ont som mensvärk men är jobbigt så jag vill mest veta om någon annan känt liknande? :) 

• Svar på tråden Konstig ’värk’ övre delen av magen
  • Anonym (Magen)

Min första tanke är magkatarr. Vanligt att magen ballar ur åt alla håll som gravid. Ser du nåt samband med mat? Några andra samband? Livmodern är ju långt nere än så den är ju inte inblandad i alla fall. Jag vet helt ärligt inte vilka mediciner mot magkatarr man får ta som gravid, Men det går ju fråga på Apoteket. Kan ju vara värt prova.

• decmammi
    Anonym (Magen) skrev 2023-04-23 21:48:58 följande:

Min första tanke är magkatarr. Vanligt att magen ballar ur åt alla håll som gravid. Ser du nåt samband med mat? Några andra samband? Livmodern är ju långt nere än så den är ju inte inblandad i alla fall. Jag vet helt ärligt inte vilka mediciner mot magkatarr man får ta som gravid, Men det går ju fråga på Apoteket. Kan ju vara värt prova.

jag nämnde för min BM under inskrivningen att jag misstänkte magkatarr då några symptom passar in, hon viftade bort det med att man ?måste? ha halsbränna eller sura uppstötningar annars är det inte magkatarr. 

Jag märker att symptomen blir bättre när jag precis ätit men ca 30-60 min efter måltid är det tillbaka igen. På morgonen när jag vaknar är det som minst problem. 

Nu har jag lagt en beställning på apoteket (gravidsäkra) produkter för magkatarr, jag får se om det hjälper. Tack för tipset! Glad
  • Anonym (Magen)

Låter absolut som magkatarr. Jag har haft det till och från i över 30 år och det kan absolut "bara" visa sig som magont. En blandning av sveda och mol i övre delen av magen. Hoppas nån medicin hjälper! Att äta mindre, men lite oftare kan också hjälpa. Förutom att hitta samband med viss mat som gör det ännu värre.

Svar på tråden Konstig ’värk’ övre delen av magen