• Jåzzan12

    Bebis smakar bara på maten

    Jag vet inte om jag överdriver elr jämför för mycket med mitt andra barn. Men min yngsta (snart 9 månader), bara smakar på allt jag erbjuder henne. Hon äter aldrig en hel måltid. Tar två-tre tuggor själv elr två-tre munnar om jag matar.

    Blir helt tokig.. Känns jätte jobbigt att hon inte äter ordentligt. Hon har fortfar minst 2 uppvak på natten också för att äta för hon inte får i sig tillräckligt på dagen. 


    Att tillägga så har jag iaf fått henne att börja dricka välling och det dricker hon innan hennes första vila på morgonen och på kvällen innan läggdags för natten. ibland får hon även en flaska innan andra vilan om hon ätit riktigt dåligt .. men känns inte hållbart att hon ska dricka välling hela dagarna? Borde jag ge ersättning, istället eller är det någon annan som upplevt samma sak som har tips? Känns verkligen jätte jobbigt .. Men som sagt, kanske jämför för mycket. Äldsta dottern åt liksom ALLT från start och mycket också. 

  • Svar på tråden Bebis smakar bara på maten
  • Anonym (Mamma)

    Låter som helt rätt mängd när man ger smakportioner. Man börjar smått och ökar i barnets takt. Klart det inte är hållbart med bara välling. Ammar du öht? Vad erbjuder du barnet för slags mat? Äter hon gröt? Burkmat? Hemmagjorda puréer? Frukt?

  • Anonym (Ersättning)

    Om du inte ammar så bör du ge ersättning.

  • Jåzzan12

    Jo, allt det där med smakportioner känner jag ju till självklart! Men blir så snopet för en som tidigare har barn som tvärslutade amma vid 5 och en halv månader. Vägrade bröstmjölk både från bröstet, flaska elr om jag blandade ner det i puréer osv så ville hon inte äta de heller. Sen bara glufsade hon i sig allt som kom i hennes väg och gör det fortfarande.

    Lillasyster började vid 4 mån att smaka på fingret (så som man får/?ska? enligt BVC). Sen vid 6 månader så fick hon börja smaka nån sked, som ökades till två, till tre och sen en lite mindre skål. Vid ungefär 7-8 månader åt hon i princip bara ?vanlig? mat så som gröt, puréer, smörgåsrån och hemmagjorda bebisgryor från ?andra mosboken? och åt med glädje. Sen bara från ingenstans så stängde hon bara munnen och VÄGRADE allt. Spelade ingen roll vad jag gav, men då visade de sig att hon fick tänder. Och därefter åkte hon på en väldig förskylning och då var det som att vi var tillbaka på ruta ett med endast amning som mat. Sen dess har vi kämpat som bara den för att ens få in ett mål mat om dagen. Testar att både mata och låta henne äta själv (vilket vi trodde först var problemet, att hon bara ville äta själv) 

    Men som sagt, kanske bara oroar mig i onödan just för att hennes syster var så glad i mat så tidigt. Mycket tidigare än vad som förväntas att barn ska börja äta mat.

Svar på tråden Bebis smakar bara på maten