• Anonym (Hjälp)

Tonåringen är så himla arg och otrevlig mot oss

Vi står inte ut stundtals med vår tonåring. Hon blir så oerhört arg mot oss för minsta lilla och det gör stämningen galen här hemma. Framför allt är det så fort hon är minsta stressad, då blir hon arg på allt och alla, skriker, stampar, smäller i dörrar och allt är vårt fel. Och verkligen på nivå vi får höra att vi är idioter. Och i situationer där vi är helt oskyldiga och inte inblandade alls. Typ att hon inte hittar sina grejor som hon behöver när hon ska iväg och alltså inte börjat titta efter dem i tid. 

Hon vräker ur sig vad som helst och när som helst. Till slut brinner ju vi av och vrålar tillbaka på henne för vi blir så arga och provocerade.

Dessutom väljer hon att tolka allt man säger som fel. Vad man än säger eller inte säger är det fel och hon tycker man är arg för minsta lilla svar som inte är det hon vill höra (fast ingen är det minsta arg mer än hon...) 

Vad ska vi göra? Vi hade ett långt samtal med henne om detta dagen efter detta senast hände men hon vet ingenting, vill inte prata om det, vill inte hantera det, vill inte gå och prata med någon osv osv.

Hon blir 15 år i år.
  • Svar på tråden Tonåringen är så himla arg och otrevlig mot oss
  • Anonym (Pappa)

Grattis till tonåringen, TS. Nu är det bara att bita ihop, välja sina strider, uppmuntra när det fungerar bra, ge space när det går sämre och alltid, alltid, alltid finnas där och älska henne.

Uppmuntra till fysisk aktivitet, tankenötter, läsning och sömn. Mycket sömn. Det här är inte tider att tvinga upp henne klockan 8 en söndagsmorgon.

• Anonym (Mamma till 2)

Grattis till en alldeles normal tonårstjej.
    Det går över.
    Humor och självdistans är det enda som hjälper.

• Anonym (Godiva)

Någon beskrev det klockrent = att ha en tonåring är som att ha en katt. Den kommer hem bara för att sova och äta och försöker man klappa den så bara fräser den Cool.

• blomman 2

Säger som ovan, detta hör till tonåren, jag hörde någonstans att den snabba utvecklingen i hjärnan inte orkar sortera all information, att det tar energi och att det känns som att behöva hantera 100 bollar i luften!! Sedan har vi alla hormoner i kroppen som påverkar och allt annat som är så viktigt i deras liv. De blir helt enkelt SUPEREGOISTER. Jag har överseende i vissa saker och fokuserar mer på att jag vill ha MED min 15 åring i resonemanget kring NÄR och HUR vi löser vissa saker där jag vill ha hennes hjälp, dvs olika hushållssysslor som behöver göras, alltså ge henne inflytande. Ger henne mycket spejs nu. En dålig attityd gör mig superarg och det vet hon om och det accepteras inte utan en ursäkt och gärna med en förklaring kring vad som ? stressar?. Jag kan också ha en dålig dag och kort i tonen ( vilket hon påpekar) så det är åt båda hållen?ber alltid om ursäkt att det gått ut över henne och hoppas att hon tar efter. Det roliga är att hon i dagarna berättade om en kompis som hade en väldigt dålig attityd mot sin mamma?det var intressant?.bra att kunna se från andra sidan hur olika attityder ser ut och påverkar andra. Annars är hon väldigt skötsam så det är ? bara? att härda ut😅

• Shameless

Tonåringar är som labila narcissister, får bara härda ut med vetskapen att det bara är en fas. 

• blomman 2

Haha plötsligt händer det! Dottern kom hem med en kompis för 1 1/2 timme sedan med en bukett tulpaner till mig🥰 sedan började hon röja och städa bland sina kläder och lade högar för försäljning och bortskänkes. Därefter storstädade hon rummet🙏🥰 nu äter dem middag och sedan skulle dem knalla till återvinningen. Där ser man, de kan när de vill och det är ju en bekräftelse på att de har lärt dig trots allt tråk däremellan, 😊 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2023-04-23 15:20:09 följande:

Grattis till en alldeles normal tonårstjej.
    Det går över.
    Humor och självdistans är det enda som hjälper.

Det händer ju ibland att vi inte kan hålla oss för skratt över hennes beteenden, eller också att man bara suckar och biter ihop. Hör hon detta blir hon ju tvärarg också... 
  • Anonym (Hjälp)
    blomman 2 skrev 2023-04-23 15:22:42 följande:

Säger som ovan, detta hör till tonåren, jag hörde någonstans att den snabba utvecklingen i hjärnan inte orkar sortera all information, att det tar energi och att det känns som att behöva hantera 100 bollar i luften!! Sedan har vi alla hormoner i kroppen som påverkar och allt annat som är så viktigt i deras liv. De blir helt enkelt SUPEREGOISTER. Jag har överseende i vissa saker och fokuserar mer på att jag vill ha MED min 15 åring i resonemanget kring NÄR och HUR vi löser vissa saker där jag vill ha hennes hjälp, dvs olika hushållssysslor som behöver göras, alltså ge henne inflytande. Ger henne mycket spejs nu. En dålig attityd gör mig superarg och det vet hon om och det accepteras inte utan en ursäkt och gärna med en förklaring kring vad som ? stressar?. Jag kan också ha en dålig dag och kort i tonen ( vilket hon påpekar) så det är åt båda hållen?ber alltid om ursäkt att det gått ut över henne och hoppas att hon tar efter. Det roliga är att hon i dagarna berättade om en kompis som hade en väldigt dålig attityd mot sin mamma?det var intressant?.bra att kunna se från andra sidan hur olika attityder ser ut och påverkar andra. Annars är hon väldigt skötsam så det är ? bara? att härda ut😅

Hon är absolut skötsam med skola och träning och sånt och vi försöker curla och hjälpa med det som går. Men det är bara så galet att bli så utskälld för saker man över huvud taget inte är delaktig i. Någon ursäkt har vi aldrig fått efteråt...Hon verkar inte över huvud taget se hur hon beter sig. 
  • Anonym (Hjälp)
    Shameless skrev 2023-04-23 15:51:10 följande:

Tonåringar är som labila narcissister, får bara härda ut med vetskapen att det bara är en fas. 

En fas på typ fem år till...?!?
Svar på tråden Tonåringen är så himla arg och otrevlig mot oss