• Bebitz23

    Att reglera känslor när bebis har ont

    Hej allihopa 
    jag blev mamma för 3 veckor sedan till en underbar liten tjej. Hon är helt fantastisk 
    vi har inte kunnat samarbeta när det kommer till amningen, har besökt bb för å få hjälp så många gånger- det funkar ej. 
    hon tar små tag och jag har alltid lidit under tiden, haft ont, sår på bröstvårtorna. redan när hon var 2 dygn gammal fick hon ersättning för mina bröst klarade ej det. 


    nu för 2 dagar sen stockade sig mitt bröst, visat sig jag har bakterie. Blir behandlad med penicillin. Har beslutat att sluta amma och ge ersättning, funkar bra, bebis blir nöjd. Men jag mår skit. 


    hon har ej bajsat på en dag, förmodligen förstoppad av ersättningen. Inatt fick hon ont i magen så hon gallskrek och jag gick sönder av smärta. Jag tycker detta är mitt fel för jag flaskmatar henne, tänker att hon blir gasig av flaskorna (använder mam anti kolik). Jag mår så dåligt, är alltid redo i mit huvud att hon kmr få ont i magen. Hon är gasig och pruttar och vi rapar henne alltid efteråt. Jag kan ändå inte låta bli att hata mig själv för jag slutat amma henne och att hon får ont i magen. 


    snälla berätta för mig hur jag ska göra för att reglera mina känslor. vad ska jag ta mig till? Jag bryter ihop för minsta lilla, jag klarar inte av att se henne såhär. Är så rädd hela tiden för hon ska få ont. 


    förlåt för super långt inlägg men jag är SÅ desperat 

  • Svar på tråden Att reglera känslor när bebis har ont
  • Anonym (Tips)

    Finns en flaskmatningsgrupp på Facebook som heter Till dig som flaskmatar ditt barn - tips och råd på vägen. Rekommenderar verkligen dig att joina där och ställa frågor, inga frågor är för dumma! Där finns folk som pumpar, delammar eller ger ersättning.


    Många barn får ont i magen av att börja med ersättning, men försök ge det åtminstone 2 veckor innan du provar ny sort (då det tar ungefär så lång tid för magen att vänja sig).
    Magdroppar från Semper fungerar för många, även vattenlöslig d-droppar.

    Du kan hjälpa att bajsa/fisa med pysventil eller massera försiktigt med en temp för att se om obehaget släpper för din lilla tjej! Använde pysventil typ varje dag i tre månader för mitt ena barn. Tarmarna är omogna rätt länge för så små barn.
  • Bebitz23
    Anonym (Tips) skrev 2023-04-22 21:04:00 följande:

    Finns en flaskmatningsgrupp på Facebook som heter Till dig som flaskmatar ditt barn - tips och råd på vägen. Rekommenderar verkligen dig att joina där och ställa frågor, inga frågor är för dumma! Där finns folk som pumpar, delammar eller ger ersättning.


    Många barn får ont i magen av att börja med ersättning, men försök ge det åtminstone 2 veckor innan du provar ny sort (då det tar ungefär så lång tid för magen att vänja sig).
    Magdroppar från Semper fungerar för många, även vattenlöslig d-droppar.

    Du kan hjälpa att bajsa/fisa med pysventil eller massera försiktigt med en temp för att se om obehaget släpper för din lilla tjej! Använde pysventil typ varje dag i tre månader för mitt ena barn. Tarmarna är omogna rätt länge för så små barn.

    Hej! 


    jag önskar jag hade Facebook, har tyvärr inte det😔 typiskt. 
    ja just nu får hon baby semp 1. har också börjat ge henne dropparna från Semper. Jag hoppas med hela mitt hjärta att hennes mage snart blir bättre. 


    pysventil använde vi inatt, men bara det tyckte jag var hemskt, åherregud vad hon skrek det var hjärtskärande. men efter 3 försök kom det en fis ut och hon lugnade sig. Jag ver inte om jag vågar använda den igen för det kändes som att jag kränkte hennes integritet även om det var för att hon inte skulle ha ont 😢 ja du ser hur känslig jag är. Har också masserat hennes mage idag vid 2 tillfällen. När brukar deras magar bli ?ok?? 


    tusen tack för ditt svar 

Svar på tråden Att reglera känslor när bebis har ont