Tillbaka skattepengar?
Om man ska få tillbaka pengar på skatten men har skatteskulder, tar då skatteverket pengarna som delbetalning av skulden el får man de utbetalda? Nån som vet?
Om man ska få tillbaka pengar på skatten men har skatteskulder, tar då skatteverket pengarna som delbetalning av skulden el får man de utbetalda? Nån som vet?
De pengarna ser du nog inte nej.
kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/nyheter/2023-03-20-far-du-behalla-skatteaterbaringen-om-du-har-skulder-hos-oss
Hänger inte med på hur man kan hamna i läget att man ska få tillbaka ifrån någon man är skyldig ifrån början? Men så är jag heller ingen expert på skattefrågor. Men för mig låter det konstigt att komma fram till att man ska få tillbaka när man redan ligger mer back.
Hänger inte med på hur man kan hamna i läget att man ska få tillbaka ifrån någon man är skyldig ifrån början? Men så är jag heller ingen expert på skattefrågor. Men för mig låter det konstigt att komma fram till att man ska få tillbaka när man redan ligger mer back.
Ja, så gör de. Det de redovisar som du "får tillbaka" är ju egentligen vad du betalat för mycket i skatt under året. Om du då har skatteskulder eller skulder hos kronofogden så används de "för mycket" pengarna för att betala på skulderna.
Hoppas det gör saken klarare både för dig och för de i tråden om inte förstår. Det handlar helt enkelt om allmänt språkbruk, där vi är vana i vardagsspråk att säga att vi "får tillbaka" på skatten.
Det tar dom
Det tar dom
För er som inte förstår så ska jag förklara hur det är för mig :)
Jag sålde ett hus med rejäl vinst, hade missförstått det där med att skjuta upp det jag skulle betala tillbaka (köpte nytt men det var billigare) så fick en skuld eftersom jag inte kunde betala allt jag skulle när det var dags att deklarera, pengarna fanns inte kvar helt enkelt.
Jag jobbade och "fick tillbaka" det som var inbetalt för mycket, men dom pengarna fick jag ju såklart inte eftersom jag redan hade en skuld utan det beloppet minskade ju istället min skuld, jag tycker att det är skönt att de gjorde så, visst är det kul att få tillbaka på skatten men de pengarna är ju inte mina (även om jag tycker att vi betalar alldeles för mycket skatt i Sverige) och istället för att betala ut 13000 till mig som jag sen ska betala in eftersom man i slutändan alltid måste betala sina skulder så är det bättre att få skulden minskad direkt