• Lofis

Brun vätska ur bröstet

Är 25 år och gravid i vecka 25 med mitt första barn. Under flera veckor har det kommit ut lite råmjölk om jag tryckt på brösten.

igår hade jag en liten finne nära min ena bröstvårta så då klämde jag till där i området. Då kom det ut en mörkbrun vätska ur min ena bröstvårta tillsammans med gul sörja, och sedan även genomskinlig råmjölk.
    Har senaste dagarna även sett att det varit lite torkad brun vätska precis på bröstvårtan.

Blev ju rädd och klämde ett par gånger under kvällen. Ur det vänstra kom det ut gul sörja och råmjölk. Medan det fortsatte komma ut brun vätska (som soya) tillsammans med den andra sörjan ur det högra.

Har googlat hur mycket som helst och på något enstaka ställe läste jag att det är vanligt vid graviditet att blöda/ha brun vätska ur bröstvårtorna. Men det mesta som kommer upp är ju att det är tecken på cellförändringar och cancer. Blev så himla orolig nu och ska ringa min BM under dagen. 

Har någon av er varit med om liknande?

• Svar på tråden Brun vätska ur bröstet
  • Anonym (Lis)

Varför blir du orolig om det står att det är vanligt?

• Lofis
    Anonym (Lis) skrev 2023-04-21 06:36:17 följande:

Varför blir du orolig om det står att det är vanligt?

Jag läste det som sagt på någon ENSTAKA sida, det mesta som kommer upp är cellförändringar och cancer. Nu är min frågeställning om någon mer har varit med om liknande, jag behöver inte kommentarer som dina, de hjälper inte alls.
  • Anonym (Bobvious)

Vad säger din BM?

• Anonym (tea)

Ja, vad sa din barnmorska? 

• Anonym (Bobvious)

Ja då vet du. Sluta klämma på brösten och om det inte slutar rinna inom 1-2 veckor ska du höra av dig till din vårdcentral.

• Lofis
    Anonym (Bobvious) skrev 2023-04-21 17:28:39 följande:

Ja då vet du. Sluta klämma på brösten och om det inte slutar rinna inom 1-2 veckor ska du höra av dig till din vårdcentral.

Ja tack för att du översatte det! Drömmer
  • Anonym (F)

Bra att du fått hjälp TS, inte kul när oväntade saker händer under graviditeten!

Trist att du fick så ohjälpsamma svar TS. Första inlägget har tydligen missat att bara någon enstaka källa (av många) säger att det kan vara ofarligt, de andra undrar vad din BM sa fast du skrev inlägget innan arbetsdagen börjat. Folk orkar uppenbarligen inte läsa längre Obestämd

Har inte varit med om problemet själv. Läser man bland engelska sidor hittar man ganska många källor som anger att brun vätska kan innebära problem, men att det vanligaste är att det är ofarligt. Läs t.ex. nedanstående källa för att se om några av symtomen man ska vara vaksam på stämmer in på dig (som att det bara kommer ur ett bröst, att det kommer utan att du klämmer osv). Försök låta bli att oroa dig oavsett, du har ju ögonen på det nu. Dock tycker jag inte de verkade för bekanta med problemet, om de bara "sett det någon gång" och det inte var farligt... OK liksom.

my.clevelandclinic.org/health/symptoms/21014-nipple-discharge

Svar på tråden Brun vätska ur bröstet